رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی مطرح کرد؛

لزوم ورود صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان

تهران (پانا) - رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، آینده را متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت صندوق توسعه ملی باید از روش‌های سنتی گذشته خود فاصله گرفته و با توجه به سهام ارزشمند بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

کد مطلب: ۱۲۷۰۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم ورود صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، هفدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی همایش علمی "صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی" با همکاری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به صورت مجازی با موضوع "نقش صندوق توسعه ملی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین‌)" به صورت برخط برگزارشد.

در این نشست مجازی، «مهدی غضنفری» رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی و حسین اسفندیاری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان سخنران اصلی حضور داشتند.

غضنفری با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از علم و دانش‌بنیان‌ها در فرایند تولید کشور، اظهار داشت: ورود صندوق به حوزه‌ی شرکت‌های دانش بنیان رمز ماندگاری سرمایه صندوق توسعه ملی برای آیندگان است و صندوق توسعه ملی همانند گذشته نه تنها حامی شرکت‌های دانش بنیان است بلکه به دنبال ورود به بخش سرمایه گذاری در این بخش برای کمک به رشد عرصه دانش و فناوری،شرکت های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری می باشد.

وی با تأکید بر ایجاد معاونتی در صندوق و استفاده از مشاوران خبره برای ورود به بخش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان کم ریسک، اظهار داشت: در صورت تحقق این امر درآمد بزرگی نصیب صندوق توسعه ملی می شود، صندوقی که برای آیندگان این سرزمین است.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی مانعی برای سپرده‌گذاری ریالی در صندوق نوآوری و شکوفایی ندارد، گفت: خوشبختانه صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار قوی عمل کرده است و قطعا" در کنار یکدیگر می توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

غضنفری، آینده را متعلق به شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: صندوق توسعه ملی نیز باید از روشهای سنتی گذشته خود فاصله گرفته و با توجه به سهام ارزشمند بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در این بخش اقدام به سرمایه گذاری کند.

همچنین، «حسین اسفندیاری» معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات دکتر غضنفری و دکتر میرمحمد صادقی در سال گذشته و انعقاد تفاهم نامه مشترک با این بخش اظهار داشت: طی تفاهم نامه اخیر، منابع قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ به این بخش تخصیص یافت که به تدریج در حال جذب است.

وی با اشاره به نقش مؤثر صندوق درایجاد نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تأمین سرمایه آن، افزود: به دنبال تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۸۹ فعالیت این بخش به طور رسمی آغاز و هم اکنون بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان، ۳۵۰ مرکز نوآوری و ۶ هزار استارتاپ جدید شکل گرفته که میزان فروش این شرکت ها بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال با اشتغالزایی مستقیم ۳۰۰ هزار نفر است.

تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در راستای شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین‌

وی به نامگذاری شعار امسال مبنی بر "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین‌" اشاره کرد و گفت: همزمان با تصویب این شعار از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون جهش تولید دانش بنیان نیز در این معاونت به تصویب رسید که به موجب آن از تمامی وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، نیرو، نفت، کشاورزی، کار و رفاه، بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست شده است که برنامه‌های خود را در این خصوص ارایه دهند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: تاکنون چندین برنامه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در دولت مصوب و برنامه‌های وزارت بهداشت ، نیرو وحوزه فناوری اطلاعات نیز به زودی به تصویب می رسد که همه در جهت تحقق شعار دانش بنیان است.

وی اضافه کرد: در ستاد رفع موانع تولید و تقویت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان نیزبرنامه هایی با وزارتخانه‌های مربوطه برای حمایت هر چه بیشتر از شرکت‌های فعال دانش بنیان تدوین شده است.

لزوم اجرای چند پروژه پیشران در بخش دانش‌بنیان

اسفندیاری با ذکر اینکه امسال نیازمند اجرای چند پروژه پیشران در بخشهای اولویت دار هستیم، گفت: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی خود را برای تدوین برنامه عملیاتی با صندوق توسعه ملی و پیگیری آن برای اجرا دارد که در صورت تمایل هیأت عامل صندوق این برنامه در دولت مصوب و اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه میزان رکود شرکت های دانش بنیان نزد بانک های عامل پایین است، افزود: در راستای تحقق شعار امسال دبیرخانه ستاد رفع موانع تولید و تقویت شرکت‌های دانش بنیان تشکیل و در حال تدوین برنامه اجرایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایجاد تحول اساسی در اقتصاد هستیم.

تولید ۶۵ داروی پیشرفته وارداتی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تولید و رونمایی از ۶۵ داروی وارداتی در این بخش خبرداد و گفت: با هدف تأمین سلامت و تحول در این بخش فراخوانی جهت تولید بیشترین اقلام داروهای وارداتی به کشورصادر شد که به تبع آن هم اکنون شاهد تولید ۶۵ قلم داروی پیشرفته توسط شرکت دانش بنیان هستیم.

همچنین محمد مهدی بخشی سرپرست مدیریت آمار و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی نیز ضمن ارایه گزارشی در خصوص میزان حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش بنیان گفت: صندوق همواره حمایت ویژه ای از این بخش داشته و قبل از نامگذاری شعار امسال، طی تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مقرر شد؛ ۲ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۱۲درصد به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یابد .

وی اضافه کرد: از سال ۸۹ تا کنون ۴۹ قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده که ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار منابع در اختیار بانک ها قرار گرفته و از این میزان ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت سرمایه در گردش و هزار میلیارد تومان نیز برای طرحهای ایجادی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

بخشی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ از ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار این بخش ۱۲۲۰ میلیارد تومان عقد قرارداد انجام شده که نشان از عظم بالای صندوق در حمایت از صنایع دانش بنیان دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار