آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از اجباری‌بودن حضور دانش‌‌آموز در مدرسه تا نهایی‌شدن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

تهران (پانا) - اخبار هفته گذشته بیشتر معطوف به میزان استقبال دانش‌آموزان از بازگشایی حضوری مدارس بود که این امر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دانش‌آموزان اجباری شد همچنین بحث رتبه‌بندی معلمان یکی از بحث‌های مهم بود که به گفته سخنگوی آموزش و پرورش آیین‌نامه آن با رویکرد تحولی و با هدف رضایتمندی شغلی معلمان، ارتقای کیفیت نظام آموزشی و بسط عدالت تربیتی نهایی شد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
از اجباری‌بودن حضور دانش‌‌آموز در مدرسه تا نهایی‌شدن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در هفته گذشته با انتشار پیامی توئیتری نوشت: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، با رویکرد تحولی و با هدف رضایتمندی شغلی معلمان، ارتقای کیفیت نظام آموزشی و بسط عدالت تربیتی نهایی می‌شود.

در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با مناطق آزاد نیز یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پیرامون این موضوع گفت: زمان نهایی شدن این آیین نامه تا 24 فروردین بود که جلسات بسیار زیاد کارشناسی با حضور اعضا در این باره برگزار و نسخه اولیه آن به دولت ارسال شد این نسخه اولیه نسخه ای است که باید براساس شرایط کمی و کیفی بررسی شود.

نوری همچنین درباره شاخص‌های این آیین نامه نیز افزود: هیچوقت نمی‌توان با یک آیین نامه همه را راضی کرد اما تعداد کمی از معلمان در این باره صحبت‌هایی دارند که می‌توانند نقطه نظرات خود را برای ما بفرستند تا با حضور افراد بررسی کارشناسی شود.

گفتنی است ۵ رتبه برای معلمان شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده است. دانشیار معلم باید حداقل 15 سال سنوات تجربی(با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل 75 امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی(امتیاز سالانه جدول مذکور، کمتر از 70 نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل 90، در پنج سال منتهی به رتبه‌ دانشیار معلم( امتیاز سالانه، کمتر از 85 نباشد) گرفته باشد.

استاد معلم نیز حداقل 21 سال سابقه معلمی(با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک دکتری(مورد تأیید وزارت علوم)، حداقل دو مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل 90 امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی(امتیاز سالانه جدول مذکور کمتر از 85 نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل 95، در پنج‌سال منتهی به رتبه استادمعلم(امتیاز سالانه، کمتر از 90 نباشد) باید دارا باشد.

این امر باعث افزایش انگیزه معلمان سراسر کشور می‌شود و نهایی شدن آن کمک شایانی به این قشر از جامعه می‌کند.

افتتاح قرارگاه «فرزندان رمضان» افتتاح، معرفی 4 دانشجومعلم به عنوان دانشجوی نمونه کشوری، اعلام نحوه برگزاری آزمون مرحله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی 1401، انتصاب رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، واریز 367 میلیارد ریال به‌ حساب فرهنگیان بازنشسته بهمن‌ ١۴٠٠، جذب 3 هزار سربازمعلم در آموزش و پرورش و انعقاد تفاهم نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و مناطق آزاد از جمله اخبار مهم هفته گذشته بودند.

در گزارش پیش رو برخی از اخبار مهم آموزش و پرورش را مرور می‌کنیم:

غیبت 3 دسته از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس موجه است

صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش غیبت 3 دسته از دانش‌آموزان را در کلاس‌های درس موجه دانست و تاکید کرد حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس اجباری است.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزی که دارای بیماری زمینه‌ای است، دانش‌آموزی که دارای علائم بیماری باشد یا دانش‌آموزان مبتلا به سویه‌های کرونا از جمله این دانش‌آموزان هستند که غیبت آنان موجه خواهد بود.

پیش‌بینی ۳۸ هزار میلیارد ریال برای رتبه‌بندی معلمان

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حمایت از معلمان از پیش‌بینی ۳۸ هزار میلیارد ریال بودجه در لایحه رتبه‌بندی معلمان خبر داد.

وی افزود: آنچه قانون‌گذار از سی و یکم شهریور ۱۴۰۰ اعلام کرده، قابلیت اجرایی دارد.

کسب نمره قبولی بیش از 2500 نفر در دوره توانمندسازی داوران مسابقات قرآن

میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: از حدود ۱۳ هزار و ۶۷ نفر از فرهنگیان علاقه‌مند که در آزمون ورودی چهارمین دوره توانمندسازی داوران مسابقات قرآن، عترت و نماز پذیرفته شده بودند بیش از 2500 نفر توانستند در دوره مقدماتی نمره قبولی کسب کنند و اکنون گواهی‌نامه داوری مسابقات دانش‌آموزی در سطح مدرسه و منطقه را دریافت کرده‌اند.

گام موثر برای توسعه رشته‌های دانش بنیان در هنرستان‌های کشور

سیدمصطفی آذرکیش مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش یکی از برنامه‌های مهم را توسعه رشته‌های دانش‌بنیان در طول سال و سال‌های آینده دانست و گفت: برای تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین برنامه‌های مختلفی در دستور کار است؛ استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی با اعطای مشوق‌های انگیزشی و تسهیل قوانین حقوقی برای ورود بخش‌های خصوصی دانش‌بنیان به هنرستان‌ها از جمله این برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: توسعه رشته‌های تحصیلی متناسب با فناوری‌های نوین در دستور کار خواهد بود همچنین بالاترین امتیاز مشوق‌ها مربوط به ارتقای آموزش‌های مهارتی است که به هنرستانی ها داده می‌شود.

استمرار بازدیدهای میدانی از فرآیند آموزش حضوری تا پایان سال تحصیلی

سیدمجتبی هاشمی سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از استمرار بازدیدهای میدانی از مدارس و از فرآیند آموزش حضوری تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خبر داد.

سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: تحلیل آمارها نشان‌دهنده حضور 89 درصدی دانش‌آموزان در مدارس کشور است که نسبت به روزهای اول بازگشایی مدارس، آمار حضور دانش‌آموزان افزایش داشته است.

راه‌اندازی مرکز رشد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای فعالیت‌های دانش بنیان

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه اسباب‌بازی پیشنهاد راه‌اندازی مرکز رشد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای فعالیت‌های دانش بنیان را داد.

نوری در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه اسباب بازی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با قدردانی از دست اندرکاران هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی و نمایشگاه فروش اسباب بازی‌های ایرانی، اظهار کرد: اسباب بازی نقش‌های چندگانه‌ای دارد که یکی از آنها پرورش جان انسان است، یعنی یک نقش تربیتی از بعد روان‌شناختی و یک نقش تربیتی از بعد جامعه شناختی دارد.

یکی از راه‌های گسترش فرهنگ حفظ قرآن، تکریم مربیان و حافظان این کتاب الهی است

وی همچنین در آیین برگزاری نماز جماعت، با حضور در محل نمازخانه ساختمان شهیدرجایی از «هادی موحد امینی»، معلم، قاری و حافظ قران کریم تجلیل کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از راه‌های گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم در جامعه، تکریم مربیان و حافظان این کتاب الهی است.

اعلام زمان برگزاری آزمون مدارس نمونه‌دولتی؛ 58 هزار دانش‌آموز جذب می‌شوند

عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری آزمون مدارس نمونه‌دولتی را تشریح کرد.

وی اعلام کرد داوطلبان باید به 100 سوال آزمون در مدت ۲ ساعت پاسخ دهند همچنین 7 عنوان درسی جزء منابع است.

سلطانیان ادامه داد: آزمون قطعا حضوری است و 58 هزار دانش‌آموز جذب می‌شوند.

ارائه استاندارهای خاص برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کلاس‌های درس

حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در گروه‌های مختلف دانش‌آموزان استثنایی، استانداردهای خاصی برای تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس تعریف شده است.

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی 1402-1401

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فرایند ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی 1402-1401 را توضیح داد.

محمد علوی تبار اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای تمام پایه‌ها و رشته‌های تحصیلی از 28 فروردین ماه آغاز خواهد شد و ثبت نام پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم از 5 تیرماه آغاز می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار