جزئیات بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس

تهران (پانا) - عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس، عنوان کرد که بررسی طرح فضای مجازی به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی منتفی بوده و طرح فضای مجازی به صحن علنی باز می گردد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس

به گزارش خانه ملت، علیرضا سلیمی، در تشریح جلسه غیرعلنی امروز مجلس که به بررسی «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» موسوم به «طرح صیانت» اختصاص داشت، گفت: جلسه امروز برای استماع استدلال‌های حقوقی طرفین موافق و مخالف بررسی طرح در کمیسیون مشترک برگزار و در این جلسه فارغ از فشارهای رسانه‌ای، بحث‌های کارشناسی مطرح شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه غیرعلنی امروز مدت زمان 10 دقیقه فرصت به رئیس کمیسیون مشترک داده شد تا وی توجیهات خود را بیان کند، سپس 3 موافق و 3 مخالف به اظهارنظر پرداختند، علاوه بر این برای اینکه نمایندگان اظهارات کارشناسی بیشتری را استماع کنند، 3 موافق و 3 مخالف دیگر نیز به بیان نظرات خود پرداختند و در نهایت در یک رأی‌گیری استمزاجی نمایندگان رأی به عدم ابقاء طرح در کمیسیون مشترک دادند.

سلیمی با بیان اینکه در صورت نهایی شدن این موضوع مجدداً طرحی تهیه و کمیسیون دیگری تشکیل خواهد شد، گفت: در ادامه گزارش این کمیسیون به صحن مجلس ارائه می‌شود که در این فرآیند تمامی نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند تا این موضوع نهایتاً در صحن مجلس بررسی شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نکته جالب نشست غیرعلنی امروز این بود که مجلس در یک فضای صمیمی این موضوع را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد هر آنچه که با رأی مجلس به تصویب برسد همگان از آن تمکین کنند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره اینکه آیا با توجه به استمزاجی بودن رأی‌گیری در صحن، رأی‌گیری دیگری در جلسه علنی صورت خواهد گرفت یا خیر، گفت: دو نظر حقوقی در این رابطه وجود دارد؛ نظر اول این است که کار تمام شده و دیگر نیازی به رأی‌گیری نیست اما یک نظر دیگر این است که بر اساس ماده (165) آیین‌نامه داخلی مجلس مجدداً باید در صحن علنی مجلس رأی‌گیری صورت گیرد که این دو نظر نیاز به کنکاش حقوقی دارد و نهایتاً مقرر شد هر آنچه عاید شود همگان از آن تمکین کنند.

وی یادآور شد: نکته ای که وجود دارد این است که همه نمایندگان از فضای رها شده فضای مجازی گلایه مند هستند و این جلسات فقط برای شیوه کار است و در نهایت همه باید از قانون تمکین کنند. بنابراین محتوای جدیدی در یک کمیسیون جدید تهیه خواهد شد و به صحن مجلس ارائه می‌شود، البته این به این معنا نیست که هرآنچه پیش از این تهیه شده نادیده گرفته شود ولی محتوا حتما تغییر خواهد کرد ولی اینکه چه میزان تغییر خواهد داشت، هنوز مشخص نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: بنابراین شیوه بررسی طرح به صورت اصل 85 قانون اساسی منتفی است./

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار