دبیران منطقه ۱۳ تهران تاکید کردند:

افزایش کیفیت یادگیری با تعامل معلم و دانش‌آموز در آموزش حضوری

تهران (پانا)- دانش‌آموزان منطقه ۱۳ تهران، پس از مدت‌ها دوری از فضای مدرسه، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار دیگر در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۶۷۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش کیفیت یادگیری با تعامل معلم و دانش‌آموز در آموزش حضوری

به گزارش پانا، تقریبا دوسال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و در این مدت، آموزش‌های مدارس از طریق شبکه شاد و کلاس‌های آنلاین پیگیری می‌شد اما اکنون با توجه به کاهش چشمگیر آمار ابتلا به کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس، مقامات آموزش و پرورش و نظام سلامت بر بازگشایی کامل مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس تاکید دارند.
در همین راستا با دبیران مدارس منطقه ۱۳ تهران گفت‌وگو داشته‌ایم و نظرات آنها را جویا شده‌ایم.

آموزش حضوری موجب تعامل بیشتر می‌شود
آزاده دانشی؛ دبیر ادبیات فارسی در رابطه با فواید آموزش حضوری گفت: ارتباط مستقیم بین معلم و دانش‌آموز و ایجاد ارتباط کلامی و عاطفی موجب تعامل بیشتر در کلاس‌ها می‌شود. ضمن اینکه مشارکت دانش‌آموزان در امور آموزشی، ایجاد نظم کلاسی، کسب تجربه، برقراری ارتباط اجتماعی و همچنین دیدار هر روز دانش‌آموز با همسالان خود ایجاد نشاط و پویایی را به همراه دارد.
وی درباره پایان نسبی آموزش‌های مجازی اظهار کرد: از جمله عواملی که موجب رهایی از خستگی و مشکلات روحی و جسمی ناشی از آموزش مجازی می‌شود می‌توان به ایجاد ارتباط صمیمی و دوستانه بین دانش‌آموز و معلم، مشارکت در تدریس کلاسی و تشکیل گروه‌های دانش‌آموزی برای انجام تکالیف اشاره داشت. همچنین در کنار انجام تکالیف، سرگرمی‌هایی که خود دانش‌آموزان علاقمند هستند به صورت فیلم یا پادکست و موارد دیگر ارائه می‌شود.
دانشی افزود: به نظر من دانش‌آموز ابتدا باید یاد بگیرد که حضور او در کلاس درس برای رفع تکلیف نیست بلکه با هدف فهم مطالب است؛ درس را فقط برای کسب نمره نخواند بلکه با اشتیاق برای یادگیری آموزش ببیند. در نهایت اگر ارتباط دوستانه و عاطفی بر قرار نشود کلاس خسته‌کننده و ملال‌آور خواهد بود.
ضرورت استفاده از تجربه دوسال گذشته در آموزش مجازی
پیگیری آموزش‌های درسی از طریق شبکه شاد را می‌توان یکی از اقدامات مهم و مثبت وزارت آموزش و پرورش دانست. چراکه با شیوع کرونا، این نگرانی وجود داشت که آسیب زیادی به دانش‌آموزان وارد شود اما با ایجاد شبکه شاد، این نگرانی تا حد زیادی رفع شد.
در این باره مریم نوری مقدم؛ دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و شاغل در دبیرستان فجراسلام، به پانا گفت: آموزش حضوری تأثیر بیشتری در یادگیری مطالب درسی دارد اما نمی‌توان گفت آموزش‌ مجازی تأثیری در یادگیری و ارتقای سطح تحصیلی نداشته است؛ ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی در این دوسال آموزش مجازی، شاهدی بر این موضوع است.
وی با تاکید بر استفاده از تجربه دوسال گذشته در زمینه آموزش‌های مجازی افزود: موضوعی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این است که ‌دانش‌آموزان در آموزش مجازی یاد گرفتند که از اطلاعات و تجربه های خود و افراد دیگر استفاده کنند و متکی به سخنان معلم نباشند. این است هرآنچه که دانش‌آموز باید آن را درک کند.
نوری مقدم تاکید کرد: در نهایت میخواهم بگویم که دانش‌آموزان فقط به کلام معلم اکتفا نکنند و خودشان پویشگر باشند تا بتوانند مطالب را بهتر متوجه شوند.
همچنین مژگان امیراحمدی؛ دبیر شیمی درباره کارکرد شبکه شاد و فواید آن توضیح داد: شبکه شاد در سه گروه کاربری معلم، مدیر ودانش آموز در طی ۲ سال اخیر فعالیت داشت و شاهد دستاوردها و تاثیرات خوب آن بودیم.
وی افزود: شبکه شاد با راه‌اندازی پخش زنده، تماس تصویری، بخش‌های آزمون‌ساز و تکلیف‌ساز و همچنین ایجاد نمونه محتواهای تدریس در تمامی رشته‌ها و دروس از ابتدایی تا دبیرستان به صورت نوشتاری، فیلم‌های آموزشی و غیره نقش مهم و سازنده‌ای را برای پیشبرد اهداف آموزشی در سراسر کشور ایفا نموده است و امیدواریم که این روند در دوران پساکرونا نیز به قوت خود باقی مانده و توسعه یابد.

دیدار دوباره با دوستان
بازگشایی مدارس برای بسیاری از دانش‌آموزان یک اتفاق خوب محسوب می‌شود چراکه پس از مدت‌ها دوری می‌توانند در کلاس درس و فضای مدرسه در کنار هم باشند.
یکی از دانش‌آموزان دبیرستانی در رابطه حس و حال بازگشایی مدارس گفت: واقعا موجب خوشحالی و دلگرمی ما دانش آموزان است زیرا می خواهیم پس از دوسال مجازی بودن مدارس به دیدار دوستان خود برویم و دوباره لحظاتی شاد کنار هم داشته باشیم.
وی افزود: همچنین بیش از قبل مطالب را متوجه خواهیم شد و دیگر از مشکلات و خستگی‌های آموزش مجازی خبری نیست.
این دانش‌آموز ادامه داد: خیلی وقت است که دیدار معلمان و همکلاسی‌ها برایم آرزو شده و خوشحالم که امروز شرایط حضور ما در مدارس فراهم است.


* زهرا جابری؛ دانش‌آموز خبرنگار پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار