راهکارهایی برای جلوگیری از حواس‌پرتی حین مطالعه

همدان (پانا) - یک روان‌درمانگر و مشاور از عوامل حواس‌پرتی حین مطالعه گفت و راهکارهایی برای جلوگیری و برطرف کردن این حواس پرتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهایی برای جلوگیری از حواس‌پرتی حین مطالعه

محمد مرادی در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «مطالعه یکی از کارهایی است که هر فرد باید آن را در برنامه روزانه خود داشته باشد. یکی از مواردی که ممکن است در مطاله آزار دهنده باشد، «حواس پرتی حین مطالعه»است. این حواس پرتی در برخی موارد به منزله یک شوک تلقی می‌شود.»

وی ادامه داد: «عوامل بسیاری ممکن است موجب پرت شدن حواس حین مطالعه شود. از جمله مهم ترین این عوامل می‌توان به تلویزیون، رایانه، نورهای مزاحم و در صدر عوامل به تلفن همراه، اشاره کرد. همچنین گاهی اوقات وجود افراد مختلف در محل مطالعه می‌تواند باعث حواس پرتی شود. در موارد حادتر ممکن است حتی تیک تاک ساعت نیز باعث بر هم خوردن تمرکز و ایجاد حواس پرتی شود.»

مرادی سعی در دور نگه داشتن این وسایل از خود، هنگام مطالعه را مهم ترین راهکار برطرف کردن این حواس پرتی دانست و افزود: «مهم ترین راهکاری برای برطرف کردن این وسایل این است که سعی کنیم هنگام مطالعه آنهارا از خود دور نگه داریم. برای مثال می‌توانیم هنگام مطالعه تلفن همراه را خاموش کنیم یا تلویزیون را از برق بکشیم.»

وی تصریح کرد: «‌می‌توانیم لیست مواردی را که باعث حواس پرتی ما هنگام مطالعه می‌شود را روی یک برگه کاغذ بنویسیم؛ سپس با برنامه ریزی استفاده از این وسایل را کمتر کنیم تا وابستگی ما نسبت به آنها کمتر شود و هنگام مطالعه کمتر در نظر ما خودنمایی کند. مثلا می‌توان برای استفاده از گوشی تایم خاصی را مشخص کرد یا برنامه ریزی کنیم که حدفاصل چک کردن گوشی موبایل زمان بیشتری باشد.»

مرادی بیان کرد: «‌باید در نظر داشت که اگر فرد انگیزه کافی و درست برای مطالعه نداشته باشد عوامل حواس پرتی در مطالعه بیشتر او را آزار خواهند داد. داشتن هدف معین و در نتیجه داشتن انگیزه، نخستین پیش نیاز شروع مطالعه است. در مطالعه دروس اگر هدف مشخص نباشد، فرد انگیزه ای برای مطالعه ندارد و در نتیجه نمی‌تواند درس را به خوبی یاد بگیرد. فراموش نکنیم که داشتن هدف معین و انگیزه کافی به اندازه یک کلاس آموزشی تاثیرگذار است.»

دانش‌آموز خبرنگار: زینب صالحی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار