عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

بازار تهران ذی‌نفعان زیادی دارد؛ ایمنی بازار اراده حاکمیتی می‌خواهد

تهران (پانا) - یک عضو شورای شهر تهران گفت ایمنی بازار تهران نیاز به اراده جمعی و حاکمیتی دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۲۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
بازار تهران ذی‌نفعان زیادی دارد؛ ایمنی بازار اراده حاکمیتی می‌خواهد

زمستان فصل خوبی برای بازار تهران نبود. دو آتش‌سوزی بزرگ، یکی در تیمچه حاجب‌الدوله و دیگری در ناصرخسرو خسارت‌های زیادی به کسبه‌ها زد. حوادثی که خسارت جانی به دنبال نداشت و فقط یادآوری یک هشدار قدیمی بود که بازار تهران یکی از آسیب‌ پذیرترین نقاط تهران در برابر حریق است.

پس از این حادثه اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس به خبرگزاری مجلس گفته بود: «حفاظت از بافت‌های فرسوده نیازمند اقدامات یک تیم همه جانبه است، به قدری این موضوع وسیع است که مسئولان از ورود به مساله می‌ترسند.»

او تاکید کرده بود که دسترسی به معابر، پاساژها، تیمچه‌ها، و سراهای آن کار بسیاری سخت و دشواری است و باید این موضوع در دستور کار شورای شهر و شهرداری تهران قرار بگیرد تا کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفته بود: «ایمن‌سازی بازار تهران و ارائه لایحه ایمنی و حفاظت از این بازار توسط شهرداری، یکی از موضوعات مهم است که باید توسط دولت به مجلس ارائه شود و همچنین مطالعات دقیقی روی مراکز تجاری قدیمی صورت بگیرد و با برگزاری جلسات متعدد با اتحادیه اصناف و بازاریان مساله فرسودگی این مراکز یکبار برای همیشه حل شود، بی‌شک متخصصانی در این حوزه هستند که می‌توانند معماری و شهرسازی را در کنار ایمنی برقرار کنند. شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه بازاریان باید با ارائه فراخوانی درصدد رفع مشکلات عمرانی پایتخت باشند. حفظ و نگهداری از اموال و دارایی بازاریان با ورود سازمان‌ها و نهادهای مختلفی همچون شهرداری، نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و… ممکن است منجر به کاهش تخریب بناهای قدیمی، دزدی و سرقت شود.»

احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران درخصوص اینکه گفته می‌شود مسئولان از ورود به مساله ایمنی بازار می‌ترسند به پانا می‌گوید: «این تحلیل درست است و در این شهر اراده‌ای بر انجام هر کاری باشد انجام می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در بحث بازار ذی‌نفعان زیاد هستند و کسانی که ذی‌نفع هستند اجازه اینکه در بازار، ایمنی اتفاق بیفتد ندارند زیرا تصمیم‌گیر در حوزه بازار زیاد است و مقاومت‌ها هم زیاد است.»

صادقی با اشاره به اینکه در ادوار مختلف مدیریت شهری داشتیم که جایی مثل بازار میوه و تره‌بار را از میدان شوش منتقل کردیم و آن فضا به یک فضای کاملاً قابل استفاده برای شهر و شهروندان تبدیل شد، تاکید می‌کند: «بازار هم باید تکلیفش برای یکبار انجام شود و همه ذی‌نفعان پای کار بیایند و شهرداری تهران متولی شود. شهرداری تهران به تنهایی متولی نیست و قانون این اجازه را به او نمی‌دهد و نیاز به همراهی همه دستگاه‌ها دارد.»

به گفته این عضو شورای شهر تهران این یک اراده شخصی نییست و اراده حاکمیتی است و تا اراده حاکمیتی نباشد این اتفاق نمی‌افتد. به نظر من بازار تهران برای زمانی ساخته شده که مراجعه مردمی این چنین نداشته و به عنوان بنکداری انجام می‌شده و کلی فروشی بوده و جزئی فروشی نبوده است و جمعیت آن موقع شاید نصف جمعیت فعلی تهران هم نبوده و بازار تهران برای این حجم ساخته نشده است.

صادقی می‌گوید: «بازار تهران کشش جایگاه یک بازاری به عنوان بازار مرکزی تهران را قطعاً ندارد و باید جایی ساخته شود و این بازار هم به عنوان یک بنای تاریخی و جایی که می‌تواند حتی کارهای تجاری انجام دهد باشد، ولی نه به این صورت که مراجعات زیادی برای جزئی فروشی شود و این اراده کل نظام را می‌خواهد.»

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر هم در خصوص ایمنی بازار نیز می‌گوید: «کمیته رفع خطر و ایمنی بازار بزرگ تهران در شهرداری منطقه ۱۲ تشکیل شده اما روند رسیدگی به پرونده اماکن ناایمن محدوده بازار با کندی پیش می‌رود. شورای شهر در سال ۸۷ با توجه به اینکه بازار بزرگ تهران یکی از کانون‌های پرخطر و با ریسک بالا است و روزانه پذیرای شهروندان زیادی است، مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت، احیا، ارتقا و مدیریت یکپارچه بازار را گذرانده است.»

او با بیان اینکه این مصوبه با توجه به وجوه تاریخی، فرهنگی، اجتماعی بازار و به منظور مصون نگه‌داشتن هویت تاریخی و فرهنگی بازار بوده است، معتقد است: «شهرداری در این مصوبه موظف شده بود که حداکثر ظرف سه ماه لایحه مذکور را ارائه کند.»

بابایی ادامه می‌دهد: «مقرر شده بود این لایحه با ۲۵ معیار راهبردی تهیه، تدوین و به شورای شهر ارائه شود اما با گذشت ۱۳ سال، مغفول مانده است.»

مدتی پیش زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران به وضعیت ناایمن بازار تهران اشاره کرده و گفته بود که بازار تهران فرسودگی مفرط، تراکم شدید فعالیت کنندگان و بورس فعالیت‌ها حاوی پتانسیل حریق است. مساحت ۱۱۲ هکتاری بازار تهران ۲ دهم درصد از مساحت تهران را در بر می‌گیرد، ۵۲ درصد عمده فروشی‌ها، ۵ درصد خرده فروشی‌ها و ۷ درصد کارگاه‌های تولیدی شهر تهران نیز در این مکان مستقر شده‌اند.

به گفته او، روزانه یک و نیم تا ۲ میلیون نفر به محدوده بازار مراجعه می‌کنند درحالیکه بازار دچار فرسودگی مفرط است. ۷۲ درصد بناها بیش از ۳۰ سال است و ۴۸ درصد بناها بیش از ۵۰ سال عمر دارند و از مهمترین مسائل فقر شدید فضاهای روباز و نفوذناپذیری معابر است.

این عضو شورای شهر تهران هشدار داده بود: با قدمت ۲۰۰ ساله بازار اکنون بخش قابل توجهی از سیم کشی‌ها موجود مستهلک شده و در حوزه لوله‌کشی آب نیز بخشی از ظرفیت‌های کنونی پوسیده شده است. رفع خطر از بناها واقع در معابر عمومی و خصوصی از وظایف اساسی شهرداری است بنابراین ضروری است در قالب مدیریت یکپارچه اقدامات فوریت‌دار از جمله صدور یا ضرورت تمدید پروانه کسب را به داشتن شناسنامه ایمنی، هوشمندسازی اطفا حریق، تشکیل کمیته نظارت بر ایمنی بازار، اعتمادسازی میان بازاریان و مدیریت شهری، ارائه مشوق به بازاریان برای نوسازی و تکمیل زیرساخت‌های موجود در دستور کار قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار