گزارش پانا از سریال‌های نوروزی تلویزیون؛

از یک تیر و دو نشان شبکه سه با «نجلا» تا حضور سیاوش طهمورث و آزیتا حاجیان در تلویزیون

تهران (پانا) - ترکیب سریال‌های نوروزی 1401 به گونه‌ای رقم خورده است که پیش بینی می‌شود سریال «زیرخاکی» و «نجلا» از پرطرفداران نوروز و ماه رمضان شوند.

کد مطلب: ۱۲۶۲۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
از یک تیر و دو نشان شبکه سه با «نجلا» تا حضور سیاوش طهمورث و آزیتا حاجیان در تلویزیون

آزاده فضلی ، سریال‌های نوروزی سیما از دهه هشتاد و زمانی که ماه مبارک رمضان مصادف با ایام نوروز بود، در سیمای جمهوری اسلامی ایران باب شد و این سنت در ایام نوروز و همچنین ایام ماه مبارک رمضان ماندگار شد. امسال نیز همچون سال‌های قبل از مدتی پیش گمانه‌زنی‌هایی برای اسامی سریال‌های نوروز 1401 زده می‌شد که در نهایت به 4 گزینه ختم شد. طی سال‌های متمادی، ژانر و نوع سریال‌های نوروزی تغییرات بسیاری داشته است اما اکثر این سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی با محتوا و ژانر طنز و کمدی و سرگرم‌کننده ساخته و پخش می‌شدند؛ برای مثال سریال «پایتخت» از جمله سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی بود که اولین بار در نوروز سال 1390 از شبکه یک سیما پخش شد و در سال‌های بعد در ایام نوروز و ماه رمضان ادامه یافت.

در هر صورت سریال‌سازان سیمای جمهوری اسلامی ایران هر ساله برای رساندن آثارشان به جرگه سریال‌های نوروزی با هم در رقابت هستند و شاید از این حیث نسبت به محتوا و کیفیت آنها کمتر توجه شود. اما در هر حال مردم هر سال در روزهای آخر سال منتظر اعلام اسامی سریال‌های نوروزی هستند و سریال‌های نوروزی همچون فیلم‌های اکران نوروزی، به سنتی ثابت تبدیل شده است. در ادامه به معرفی سریال‌های نوروزی تلویزیون در نوروز 1401 می‌پردازیم.

شبکه یک سیما؛ سریال «زیر خاکی»

جلیل سامان نویسنده و کارگردان که شهرتش با مجموعه‌های تاریخی «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» بود، به ناگاه با ساخت سریال «زیرخاکی» از ژانر اجتماعی تاریخی به ژانر کمدی تاریخی تغییر رویه داد. قسمت اول سریال «زیرخاکی» سال 1399 در ایام ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش شد و وقایع قبل از پیروزی انقلاب و انقلاب اسلامی را روایت می‌کرد. فصل دوم این سریال به جنگ تحمیلی می‌رسید و درست جایی به پایان می‌رسید که قهرمان داستان به اسارت نیروهای عراقی درمی‌آید و حالا فصل سوم درست از همان جا شروع می‌شود.
پژمان جمشیدی چهره شناخته شده سینما و ژاله صامتی بازیگر توانمند تئاتر و سینما نیز به عنوان بازیگران اصلی این سریال در دو قسمت قبلی خوش درخشیدند و شاید بتوان به جرأت گفت که موفقیت «زیر خاکی» به مدد بازی‌های قابل توجه این زوج پدید آمده است.

قسمت سوم «زیرخاکی» در یکی از محله‌های تهران کلید خورد و در شهرک سینمایی غزالی و خیابان انقلاب مراحل فیلمبرداری آن انجام شد. در این سریال پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، پیام احمدی نیا، اکبر رحمتی، خسرو احمدی، اصغر نقی زاده، ایرج سنجری، مریم سرمدی، مهری آل آقا، حسین عقدایی، عبدالحمیم تقلبی، افشین طایی، رایان سرلک با حضور هومن برق‌نورد و هنرمندی نسرین نصرتی ایفای نقش دارند.

همچنین دیگر عوامل «زیرخاکی» عبارتند از: کارگردان: جلیل سامان، تهیه‌کننده: رضا نصیری‌نیا، مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، طراح گریم: عباس عباسی، طراح صحنه: بهنام جعفری، طراح لباس: مهرناز اکبری، برنامه ریز: میثم نجفی، دستیار یک کارگردان: رضا شریفی، مدیر صدابرداری: جواد مقدس، طراحی و ترکیب صدا: محمد کشفی، تدوین: نیما حسن دوست، آهنگساز: آرش بادپا، منشی صحنه: مرجان تاجیک، مدیران تدارکات: حسین لنجابی، مهدی نصرالهی، محمود کوچکی دوست، عکاس: مهسا طیب طاهر، مدیر روابط عمومی: مریم عرفانیان.

شبکه دو سیما؛ سریال «خداداد»

سریال «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، سریال نوروزی شبکه دو سیما خواهد بود که ۱۳ قسمت دارد. داستان ین سریال در مورد مشکلات مالی و روزمره گی افرادی است که تلاش برای به دست آوردن خرج و مخارج زندگی دارند که این سریال در قالب طنز این مشکلات را بیان می کند.

سریال «خداداد» در۵۰ لوکیشن با تنوع و تعدد فضای داخلی و خارجی فیلمبرداری شده است، چراکه به گفته علی غفاری این تنوع مکان های فیلمبرداری بر جذابیت کار تاثیر می‌گذارد. حدود ۸۰ درصد از سریال در تهران و ۲۰ درصد در خارج از تهران فیلمبرداری شده است.

در این سریال طنز سیاوش طهمورث، رضا ناجی، پیام دهکردی، علی صبوری، سوسن پرور، مهرناز بیات، آرش تاج، آرش نوذری، افشین نخعی، زهره حمیدی، شیرین بینا، سارا باقری، مهرزاد جعفری، جواد زیتونی، فریبا سادات مرتضوی، سیامک اشعریون، بازیگران کودک: امیرحسین غفاری، کوثر حیدری ایفای نقش دارند.

شبکه سوم سیما؛ سریال «نجلا»

فصل دوم مجموعه ۴۰ قسمتی «نجلا» از اول فروردین ۱۴۰۱ تا پایان ماه رمضان روی آنتن شبکه سه قرار می‌گیرد تا یک تیر و دو نشان شبکه سه سیما برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان باشد. فیلمبرداری فصل دوم سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و به تهیه‌کنندگی سعید سعدی از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ آغاز شد و در لوکیشن‌های مختلفی مانند جنوب تهران، آبادان و خرمشهر، زندان و تعدادی از شهر‌های کشور عراق مانند کربلا ادامه یافت.

با توجه به حضور سارا رسول‌زاده در پروژه‌ای دیگر، محیا دهقانی در فصل دوم جایگزین این بازیگر شده است. همچنین آزیتا حاجیان، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی، حسام منظور، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، ایوب آقاخانی، مرتضی شاه‌کرم، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشایی، حسین شفیعی، تورج فرامرزیان، وحید نفر، جمال بیات، ابراهیم گله‌دارزاده، رستا رضوی، مهدی ملاک، سیامک توده‌فلاح، اسحاق احمدپور، محسن مرادی، امیر دهلکی و سامان خلیلیان از بازیگرانی هستند که در فصل جدید این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه پنج سیما؛ سریال «دردسرهای شیرین»

سریال «دردسرهای شیرین» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه کنندگی سیدعلی‌اکبر محمودی‌مهریزی، داستانی اجتماعی با رگه‌هایی کمدی دارد و پوریا پورسرخ و مریم مومن در آن ایفاگر زوجی هستند که در زندگی با چالش‌هایی جدی روبرو می‌شوند. در کشاکش این چالش‌ها، حوادث و اتفاقاتی دیگر برای آنان رخ می‌دهد که گاه زمین می‌خورند و گاه بر می‌خیزند، اما کسی نمی‌داند سرنوشت برای آنان چه رقم زده است. رضا توکلی نیز دیکر بازیگر این سریال است. توکلی در این سریال، نقش پدر مریم مومن که مردی متمول است را ایفا می کند و او هم امروز با دو بازیگر اصلی در لوکیشن شرکت سریال جلوی دوربین رفت.

افسانه بایگان، یوسف مرادیان، پاشا جمالی، سمیرا حسینی، رسول توکلی، پوراندخت مهیمن، امید روحانی، ارسلان قاسمی، مرتضی کاظمی، سهیل قاصدی، فهیمه سلیمانی و ژیلا دایی، از دیگر بازیگران این سریال نوروزی هستند.

«دردسرهای شیرین» یک مجموعه خانوادگی با موقعیت‌های شیرین است و مهدی طاهر و یاسین پورعزیزی نویسندگیمتن‌های آن را بر عهده داشته‌اند. نویسندگی فیلم «وانتافه» از آثار مهدی طاهر است. کریم خودسیانی که از نویسندگان مطرح سینما و تلویزیون است، به عنوان مشاور فیلمنامه در این پروژه حضور دارد. محمد نداف نیز بازنویسی فیلمنامه این سریال را بر عهده داشته است.

دیگر عوامل اصلی «دردسرهای شیرین» که همچنان در حال تولید است، عبارتند از: مجری طرح: محسن کرمی، مدیر تولید: مسعود عسگری، مدیر تصویربرداری: جمال شمس، صدابردار: سیامک بالائی‌نیازی، آهنگساز: حمیدرضا صدری، طراح گریم: امید گل‌زاده، طراح صحنه: محمدرضا قراگزلو، طراح لباس: ندا سلیمی، دستیار یک کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی: امید همتی‌فراز، تصویربردار: وحید ملک‌محمدی، تدوینگر: کاوه حمیدی‌ایمانی، صداگذار: مهرداد جلوخانی، طراح و مجری اصلاح رنگ و جلوه‌های ویژه: امیر ولی‌خانی، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد، منشی صحنه: ساناز هرندی، مدیر تدارکات: محمودرضا الوندی، جانشین تولید: علی‌اصغر لاریجانی، فیلمبردار پشت صحنه: ابوالفضل موسوی‌نظر، عکاس: زهرا جعفری، دستیار دوم کارگردان: امیرافشار مخبریان‌نژاد، دستیار برنامه‌ریز: آیلار شجری، دستیاران تصویر: ابراهیم علیزاده، رامین علیزاده، مهدی نیکخواه، مسعود معصومی، علی بدری، دستیاران صدا: ابوالفضل محمدی، پیمان روضه‌ای، مجریان گریم: عاطفه روزبه‌طهرانی، بهرام مولائی، دستیار گریم: شیرین خالدی، دستیاران صحنه: عبدالله صانعی، شیوا قراگزلو، محمدحسین سعیدی، حمیدرضا نظری، حمید شهبازی، دستیاران لباس: آرزو صابر، مرضیه حیدری، دستیار تدارکات: حامد خاکبازان، مسئول ترابری: حمیدرضا پناه‌بر، مسئول خدمات: مهرداد جعفری.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار