فلاحی به پانا پاسخ داد

حقوق فرهنگیان با اصلاحات رتبه‌بندی چقدر می‌شود؟

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره شایعه پایین آمدن مجلس از موضع خود در راستای اجرای رتبه‌بندی معلمان پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۶۰۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
حقوق فرهنگیان با اصلاحات رتبه‌بندی چقدر می‌شود؟

حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه آیا مجلس برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان از موضع خود پایین آمده است؟، گفت: «این مسائل درست نیست. اقدام مجلس این بوده که در اصلاحیه‌ای که انجام و به شورای نگهبان ارسال کرده است بحث یکسان شدن حقوق معلمان با استاد پایه یک دانشگاه تهران مطرح شود.»

حجت الاسلام المسلمین فلاحی گفت: «تعداد زیادی معتقدند که آموزش و پرورش معلمان را باید با سیستم خود مقایسه کند نه اینکه این افراد با اساتید مقایسه شوند.»

وی توضیح داد: «عده‌ای در دانشگاه‌ها و برخی اساتید به این مساله معترض شده اند که چرا به معلمان رتبه استاد داده می‌شود و از سوی دیگر هم مطرح می‌شد که مربی پایه یک استاد دانشگاه اصلا وجود ندارد.»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «هم اکنون این مقایسه برداشته شده است. اکنون پایین‌ترین حقوق معلم یعنی رتبه یک، ۴ میلیون است و ما ۵ رتبه داریم که برای او پایه حقوق هم برای سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مشخص شده است.»

فلاحی گفت: «این حداقل حقوق یعنی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به همراه حق رتبه بندی فرهنگیان اعمال می‌شود. یعنی مجموع حدودی حقوق معلم دارای رتبه یک، حدود ۸ میلیون خواهد شد.»

وی همچنین اظهار کرد: «عمده معلمان در رتبه ۲ و ۳ رتبه بندی فرهنگیان قرار دارند و تعداد معلمانی که در رتبه ۱ و ۴ و ۵ قرار می‌گیرند تعداد کمتری هستند.»

گفتنی است نمایندگان مجلس در نشست علنی یک اسفند ماه سال جاری شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان را اصلاح کردند. در اصلاحیه مجلس برای لایحه نظام رتبه بندی معلمان، «مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور» به عنوان شایستگی‌های عمومی تعیین شد.

همچنین «مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی - یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن‌ها برخوردار باشد»، شایستگی تخصصی اعلام شده است.

فوق‌العاده معلمان برای رتبه آموزشیار معلم حداقل ۴۵ درصد مربی معلم حداقل ۵۵ درصد، استادیار معلم حداقل ۶۵ درصد (۶۵%)، دانشیار معلم حداقل ۷۵ درصد و استاد معلم حداقل ۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار