سازمان حمایت درباره قیمت لوازم خانگی شفاف‌سازی کند

تهران (پانا) - درحالی که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی مدعی‌اند نرخ‌هایشان را به پیش از افزایش قیمت‌ها بازگردانده‌اند، اما فروشندگان می‌گویند قیمت‌های تولیدکننده هیچ کاهشی نسبت به قبل نداشته و اگر کاهش بوده، ناشی از شرایط شب عید، قدرت خرید اندک مردم و از سوی فروشندگان بوده است.

کد مطلب: ۱۲۵۹۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
سازمان حمایت درباره قیمت لوازم خانگی شفاف‌سازی کند

به گزارش ایرنا، گشتی در بازار «امین‌حضور» و سایر بازارهای اصلی فروش لوازم‌خانگی پایتخت، حاکی از رکود شدید در خرید و فروش‌هاست. به گفته برخی فعالان بازار، اکنون به‌جز اندک خریدارانی که به منظور تهیه جهیزیه عروس مراجعه کرده یا سرقت از لوازم‌خانگی منزل‌شان اتفاق افتاده باشد، کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند.

با وجود رکود یاد شده، در یک ماه گذشته شاهد افزایش قیمت برخی اقلام لوازم‌خانگی از سوی چند تولیدکننده بودیم که با عکس‌العمل سریع سازمان حمایت همراه بود و شرکت‌های یاد شده ملزم به بازگرداندن قیمت‌ها به قبل شدند.

در این زمینه، «اکبر پازوکی» عضو اتحادیه صنف توزیع کنندگان لوازم خانگی تهران به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش قیمتی که سازمان حمایت به این اتحادیه اعلام کرد، عینا به شرکت‌های تابعه اتحادیه اعلام شد.

وی بیان‌داشت: تا امروز از ۱۲ شرکت عضو این اتحادیه که افزایش هشت تا ۱۳ درصدی در قیمت‌ها داشتند، ۱۰ شرکت قیمت اکثر محصولات‌شان را به قیمت‌های قبلی بازگرداندند.

پازوکی ادامه‌داد: کاهش قیمت‌ها نیز به این صورت بوده که به عنوان مثال از ۲۰ قلم جنس یک شرکت، قیمت ۱۸ قلم به حالت قبل بازگشته است و هنوز یکی دو قلم را بازنگردانده‌اند.

وی بدون ذکر نام، از شرکتی یاد کرد که ۱۳ درصد افزایش قیمت روی همه محصولات خود اعمال کرده بود، اما بعد از این جریانات قیمت‌ها را به قبل بازگردانده و حتی پول افزایش قیمت را به مشتریان بازگردانده است.

این مقام صنفی، در عین حال به کاهش قیمت‌ها در بازار فارغ از دستور وزارت صمت و سازمان حمایت اشاره کرد و گفت: کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا اکثر بازاریان، محصولات خود را با حداقل سود و حتی به قیمت کارخانه به فروش برسانند.

وی تصریح‌کرد: وقتی بازار شرایط رقابتی دارد و فروشندگان نیز چک داشته، یا باید اجاره مغازه و حقوق و دستمزد کارگر بدهند، برای حفظ آبروی خود به‌ناچار به فروش با حداقل سود یا بدون سود اقدام می‌کنند.

پازوکی در پاسخ به ایرنا درخصوص ارائه فهرست این شرکت‌ها و قیمت‌های اقلام‌شان در زمان افزایش قیمت‌ها و اکنون برای انجام مقایسه و راستی‌آزمایی ادعای تولیدکنندگان، یادآور شد: اسامی این شرکت‌ها از سوی سازمان حمایت به این اتحادیه اعلام شده است و فعلا لیستی در اختیار نداریم، در عین حال به محض دریافت لیست نسبت به ارائه آن به این خبرگزاری برای انتشار اقدام می‌شود.

این اظهارات پازوکی در حالی است که برخی فروشندگان بازاری به ایرنا گفتند: قیمت‌ها همان قیمت‌های افزایش داده شده است و هیچ کاهشی نداشته است.

یکی از آنان که از عمده‌فروشان چند برند بازار نیز هست، بیان‌داشت: بازار دچار رکود شدید است، به‌طوری که از صبح تا ظهر فقط ۲ قلم جنس فروخته‌ایم.

وی تصریح‌کرد: رکود شدید سبب شده تا لوازم‌خانگی در نهایت با سود ۲ درصد به فروش برسد و در برخی موارد با قیمت کارخانه‌ای به مشتری می‌دهیم، زیرا در آستانه عید نوروز علاوه بر پاس کردن چک‌هایمان، باید حقوق و دستمزد و عیدی کارگر داده و اجاره مغازه‌مان را پرداخت کنیم؛ بر این اساس کاهش قیمت‌ها نه ناشی از کاهش کارخانجات تولیدی، بلکه از سوی فروشندگان و توزیع‌کنندگان است.

حتی گفته می‌شود چند شرکت پس از الزام سازمان حمایت، برای چند ساعتی قیمت‌ها را در سایت‌شان کاهش دادند، اما بعد دوباره به نرخ‌های قبل بازگرداندند.

به نظر می‌رسد در این زمینه باید سازمان حمایت با بررسی فاکتورهای فروش تولیدکننده و توزیع‌کننده به روشنگری بپردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار