همت یک مدیر مدرسه در آزادسازی زندانیان

تهران (پانا) - «فخرالزمان نیکنام»، مدیر مدرسه نرگس منطقه یک تهران است. او علاوه بر کارهای جهادی مانند ساخت منزل و دستگیری از خانواده‌های بی بضاعت سیستان و بلوچستان که در این مدرسه با کمک دانش‌آموزان و اولیای آنان انجام می‌دهد، این بار آزادی 3 زندانی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

کد مطلب: ۱۲۵۹۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
همت یک مدیر مدرسه در آزادسازی زندانیان

مدرسه دولتی نرگس در منطقه یک تهران، هم یک مدرسه عادی است و هم نه. این مدرسه دولتی است، اما دانش‌آموزانش برای کمک به هم‌سالان‌شان در مناطق محروم تلاش می‌کنند و مدرسه یک‌نواخت و روزمره مدیریت نمی‌شود.

دبیرستان دخترانه نرگس عمری 50 ساله و 34 معلم دارد. نام آنها با انجام کارهای خیر گره خورده و دانش‌آموزانش همراه با آموزش دروس برای اصول و ارزش‌های انسانی تربیت می‌شوند.

کمک‌های دبیرستان نرگس نه از پدر و مادران دانش‌آموزان بلکه حاصل تلاش دانش‌آموزان در بازارچه‌های خیریه است. حاصل دستر‌نج‌ خود آن‌ها تبدیل می‌شود به پولی برای آزاد کردن زندانیان مالی، برای ساختن مدرسه در مناطق محروم و... در این مدرسه حتی فعالیت‌هایی شبیه به فعالیت‌های قرآنی که در اغلب مدارس انجام می‌شود هم خارج از روزمرگی و با خلاقیت بیشتری دنبال می‌شوند.

فخرالزمان نیکنام، مدیر مدرسه، دانش‌آموز همین مدرسه بوده است. نیکنام کار خود را از روستایی در رودبار قصران آغاز کرد. پیش از رسیدن به مدرسه دوران کودکی‌اش، در همین روستا هم دوری‌اش از فعالیت‌ روزمره را نشان داده است؛ در زمان مدیریت او برای اولین بار یک مدرسه روستایی هوشمند شد. مدیریت او و البته کمک همراهانش در مدرسه است که دانش‌آموزان را به کمک کردن تشویق می‌کند.

کار خیر برای فرهنگ‌سازی

نگاه نیکنام به کار خیر صرفا کمک به هم‌نوع نیست. او کمک کردن را به دانش‌آموزانش آموزش می‌دهد؛ چنان که خودش می‌گوید: «زمانی هم که دبیر مدرسه بودم با دانش‌آموزان هماهنگ می‌کردم به افراد بی‌بضاعت کمک کنیم و دست دانش‌آموزی را که مشکل دارد، بگیریم. زمانی که مدیر مدرسه شدم همیشه در ذهن داشتم به دانش‌آموزانم آموزش دهم که دیگران را هم در کنار خود ببینند. قصد بنده از کار خیر فرهنگ‌سازی است. دوست دارم جریانی راه بیفتد و همه بدانند وظیفه دارند یک کار انسانی را در برابر افرادی که ضعیف‌تر هستند، انجام دهند. از زمانی که مدیر مدرسه شدم همیشه در این کارها پیش‌قدم بودم و این را به معلمان و دانش‌آموزانم گوشزد می‌کردم.»

بازارچه خیریه مدرسه نرگس

دانش‌آموزان برای کمک به دیگران به پدر و مادرهایشان فشار نمی‌آورند. بازارچه‌های خیریه این مدرسه است که پول کمک به دیگران را تامین می‌کند. دانش‌آموزان سهمی از حاصل فروش بازارچه خیریه برنمی‌دارند و همه آن صرف امور خیر می‌شود. البته اکنون این بازارچه به دلیل کرونا تعطیل شده است.

مدرسه نرگس فعالیت‌های قرآنی متفاوتی برای دانش‌آموزان اجرا می‌کند

طرح همگام با قرآن همیشه در مدرسه اجرا می‌شود. هر روز صبح برای دانش‌آموزان سوره «یس» را قرائت و حفظ این سوره با دانش‌آموزانمان تمرین می‌شود. در مدرسه هر روز یک آیه را یک معلم تلاوت می‌‌کند و معلم دیگر تفسیر آن را برای دانش‌آموزان می‌خواند.

آزاد کردن زندانیان

آزاد کردن زندانیان تنها کار خیر مدرسه نرگس نیست. نیکنام می‌گوید: «با حمایت و کمک مدیر آموزش و پرورش منطقه یک قدم در کار مدرسه‌سازی برداشتم و در ساخت مدرسه در استان سیستان و بلوچستان وارد شدم.»

مدرسه نرگس این بار در یک کار خیر دیگر سهیم شده است و در روز شهادت امام موسی کاظم (ع) توانسته با کمک خانواده‌ها و خیرین 3 زندانی را آزاد کند. این کمک در راستای کمک‌های خیرخواهانه این واحد آموزشی و والدین صورت گرفته و 3 زندانی که به دلیل بدهی مالی در زندان بودند، آزاد شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار