پیام معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت روز امور تربیتی

رشت (پانا) - به مناسبت ۸ اسفند سالروز تاسیس امور تربیتی و تربیت اسلامی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گیلان پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
پیام معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت روز امور تربیتی

متن پیام به این شرح است.

با تبریک عید بزرگ مبعث، آغاز رسالت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و تولد دین مبین اسلام به آزادگان و موحدان جهان.

پیامبری که فلسفه بعثت خویش را مکارم اخلاق نامید و ماموریت خود را گسترش اخلاق و زیست شایسته انسان که رب العالمین برای بشریت رقم زده است اعلام نمود.
چه تقارن زیبایی. سالگرد تاسیس امور تربیتی به دست معماران شهیدش که به همین مبنا یعنی مکارم اخلاق و هدف رسالت پیامبر اعظم (ص) بنا نهاده شده است.
سال گذشته در پیام اینجانب به مناسبت این هفته به نکاتی در باب تربیت و چگونگی ادب آموزی و هدایت کودکان و نوجوانان اشاره گردید که بنا به اهمیت آن مجدداً تاکید می‌کنم. تربیت ساختن و پیراستن انسان و آنگاه آراستن او به زیبایی ها و عظمت هاست. آن که اندیشه ساختن دارد رنج بزرگ ساختن را نیز باید تحمل کند، آن هم ساختن انسان که هر لحظه خطری در کمین اوست.
هرکس مربی است باید پیش از گفتن، با خویش بگوید، پیش از نواختن تازیانه تنبیه بر دیگران، به خود نهیب بزند.
هرکس مربی است باید بداند که روش‌های نو پا به پای دانش نو، بایسته و اجتناب‌ناپذیر است. باید همواره یافته‌های جدید را به کار گرفت و تجربه ها و ابزار تازه برای پیمودن راه، در خدمت اهداف متعالی آورد.
از رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری مدد می جویم که در خصوص احیای برنامه‌های امور تربیتی فرمودند:« احیاء امور تربیتی یک ضرورت است اما با حذف روش‌های منسوخ گذشته و تغییر تاکتیک ها متناسب با زمان و حفظ اصول و مبانی، جوانگرایی، استفاده از هنر در کار، هنرمندانه کار کردن و اینکه منظور ما از تربیت، فقط تربیت دینی نیست بلکه یک نگاه کل نگر و جامع‌نگر، تربیت نسلی همه ابعادی و همه جانبه با جهت‌گیری دینی و الهی و اینکه نباید روش‌ها اصالت پیدا کنند ما نیازمند تغییر روش ها هستیم نباید روش اصالت مند شود و نگرش مکتبی باید بر اجرائیات تقدم یابد.»
مربیان طنین صدای آن مربی بزرگ، بنیانگذار این نهاد مقدس شهید محمدعلی رجایی را در گوش دارند که « مربی عشق می خواهد و سوختن، به زبان اگر عاشقی، مبارکت باد اگر جزء این هستی رهایش کن.»
امور تربیتی بهشت دردسرهای بزرگ است قبله‌گاه عاشقان دردسر طلب بنا، به فرموده حضرت امام باقرالعلوم (ع) « الجنة محفوفة بالمکاره » ؛ بهشت ارمغانی است در مقابل دردسرهای بزرگ.
دانشمند شهید دکتر محمد جواد باهنر دیگر بنیانگذاران امور تربیتی نیز تاکید می‌کند:« رسالت تربیت نسل بر دوش دو نهاد استوار است خانواده و مدرسه.»
این سخن آحاد جامعه و نهادهای مسئول فعال در اجتماع را توجه می دهد که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند نسل آینده ساز را نه تربیت نماید و نه آموزش کیفی دهد مگر اینکه ابتدا دستگاه‌ها و عناصر موثر درک موضوع نمایند و در کنار برنامه‌های آموزش و پرورش بالاخص امور تربیتی همراه و حامی ما باشند.
یاد و نام شهیدان امور تربیتی کشور به ویژه ۱۸ تن از شهدای استان گیلان را گرامی می‌دارم آنانی که با شهادت خود بزرگترین درس تربیتی یعنی ایثار و فداکاری را به دانش آموزان خود دادند.
خداوند دعای حضرت امام سید الساجدین (ع) را در حق ما مستجاب بفرما:«خدایا مرا به تربیت، ادب آموزی و نیکی کردن به فرزندانم یاری فرما »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار