سخنگوی شورای نگهبان:

شورای نگهبان به‌دنبال حل مساله رتبه‌بندی معلمان است

اصلاح و بازنگری قانون اساسی، قانونی است/ فرایند بازنگری در خود قانون اساسی آمده و راه برای بازنگری بسته نیست اما اولویت، اجرای کامل قانون اساسی و ظرفیت‌های مغفول در آن است/ شورای نگهبان با الکترونیکی‌شدن انتخابات به شرط امنیت تک تک آرای مردم موافق است

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اصلاح و بازنگری قانون اساسی، قانونی است تاکید کرد منطق این است که اولویت را به صورت حداکثری برای اجرای قانون فعلی بگذاریم.

کد مطلب: ۱۲۵۹۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
شورای نگهبان به‌دنبال حل مساله رتبه‌بندی معلمان است

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع)، اظهار کرد: ۱۵ طرح و لایحه در شورای نگهبان بررسی شد. اولین مورد لایحه اصلاح قانون «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» بود که شورای نگهبان نسبت به آن ایراد و ابهامی نداشت و خلاف قانون اساسی و شرع مقدس دانسته نشد و تایید شد. این لایحه متعلق به دولت بود و برای بهبود بحث قاچاق کالا و ارز تهیه شد و با آسیب‌شناسی قانون فعلی اصلاح شد. گام‌های موثری قرار است برداشته شود و امیدواریم در اجرا شاهد قانون موثری باشیم.

ایراد هیات عالی نظارت مجمع به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

وی در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار نیز گفت: شورای نگهبان نسبت به این طرح ایرادات و اصلاحاتی داشت که تمامی این ایرادات در این مرحله از سوی مجلس شورای اسلامی مرتفع شده است. اما اخیراً ما نامه‌‌ای را از هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت کرده‌ایم که ایرادات این هیأت مرتفع نشده است. بنابراین شورای نگهبان نسبت به مصوبه ایرادی ندارد‌ اما نکاتی را که هیأت عالی نظارت به ما منتقل کرده را به مجلس ارسال می‌کنیم تا مجلس این ایرادات را رفع کند.

طرح‌های حساس مانند صیانت نیازمند وفاق بیشتری است

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص طرح صیانت گفت: گاهی تصویب یک قانون فراز و نشیب‌های فراوانی دارد و تفاوت متن اولیه تا متن نهایی بسیار زیاد است. در چنین طرح‌هایی که حساسیت بیشتری نسبت به آن در جامعه وجود دارد، وفاق بیشتری باید ایجاد شود و موافقان و‌ مخالفان نظراتشان را بیان کنند تا شاهد قانون کیفی و بهتری باشیم.

وی اضافه کرد: ما هم نسبت به این طرح و هم نسبت به هر طرح و لایحه‌ای که منع شرعی و قانونی داشته باشد بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای عمل می‌کنیم.

مجلس و دولت گام‌های موثری برای اصلاح ساختار بودجه بردارند

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تأکید مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه، اظهار کرد: بحث اصلاح ساختار بودجه یکی از امور مهم و اساسی است که مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی نسبت به آن داشته‌اند. کارهایی نسبت به آن انجام شده اما آنگونه که شایسته بوده در این خصوص اقدام نشده است، مجلس فعلی قانونی تحت این عنوان تصویب کرد اما انتظار این است که مجلس و دولت گام‌های موثری در این خصوص بردارند تا فرمایش مقام معظم رهبری تحقق یابد.

طحان نظیف‌ در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس نیز بیان کرد: شورای نگهبان با هرچیزی که به شفافیت بیشتر کمک کند و منع شرعی و فانونی نداشته باشد، موافق است.

شورای نگهبان در عین پایبندی به قانون به دنبال حل مسأله رتبه‌بندی معلمان هستیم/ هنوز مصوبه را به طور رسمی آن را دریافت نکردیم

وی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح رتبه‌بندی معلمان هم گفت: شورای نگهبان به دنبال حل مسأله است و اختلافی با مجلس ندارد و تا امروز تلاش‌های بسباری در این زمینه صورت گرفته است. این طرح در مجلس مصوب شده اما ما به طور رسمی آن را دریافت نکردیم و بعد از دریافت طرح در دستور کار قرار می‌گیرد. نسبت به این طرح دو دسته ایراد مطرح بود؛ اشکالات مالی و غیرمالی. درباره آنچه که در مجلس اضافه می‌شود بررسی خواهیم کرد که این موضوع به دولت بازگشته است یا خیر. ما بررسی خواهیم کرد آیا دولت تقبل مالی را نسبت به این لایحه داشته یا خیر؟ شورای نگهبان در عین پایبندی به قانون به دنبال حل مسأله رتبه‌بندی معلمان هستیم.

اصلاح و بازنگری قانون اساسی، قانونی است/ ما معتقدیم که فرایند بازنگری در قانون اساسی پیش‌بینی شده و اگر ترتیبات قانونی طی شود، می‌توان بازنگری را نسبت به قانون اساسی انجام داد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه اخیراً در خصوص اصلاح و بازنگری قانون اساسی اعلام نظرهای بسیاری از سوی چهره‌های سیاسی منعکس شده است؛ موضع شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون اساسی چیست؟ اظهار کرد: فرایند بازنگری در خود قانون اساسی آمده و راه برای بازنگری بسته نیست اما اولویت، اجرای کامل قانون اساسی و ظرفیت‌های مغفول در آن است. ما معتقدیم که فرایند بازنگری در قانون اساسی پیش‌بینی شده و اگر ترتیبات قانونی طی شود، می‌توان بازنگری را نسبت به قانون اساسی انجام داد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به سراغ این راهکار برویم باید از ظرفیت‌های فعلی و حداکثری استفاده کنیم و این راه بسته نیست. کما اینکه قانون اساسی نیز این پیش‌بینی را داشته است و با آن ترتیبات اگر کار پیش برود، اصلاح و بازنگری قانون اساسی، قانونی است. طبیعتاً اعضای شورای نگهبان نظراتشان را اعلام خواهند کرد. منطق این است که اولویت را به صورت حداکثری برای اجرای قانون فعلی بگذاریم.

وی در پاسخ به سوالی درمورد طرح موسوم به صیانت و بررسی شورای نگهبان در رابطه با این طرح به لحاظ شکلی بیان کرد: ترتیبات داخلی مجلس برعهده مجلس و براساس آیین‌نامه مجلس است و ما در آن ترتیبات ورود نمی‌کنیم و کار ما از زمان دریافت مصوبه شروع می‌شود و ما متن را به لحاظ محتوای آن بررسی می‌کنیم.

بودجه شرکت‌های دولتی دخل و خرج آن‌ها باید شفاف باشد

وی در خصوص بودجه شرکت‌های دولتی نیز اظهار کرد: شرکت‌های دولتی استقلالی دارند اما این به این معنا نیست که شفاف نباشند و بالاخره باید معلوم شود دخل و خرج آنها چگونه است و شورای نگهبان نسبت به آن حساسیتی دارد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان درباره اظهارنظر نمایندگان در عزل و نصب‌ها چیست و آیا شورای نگهبان گزارشی در این خصوص دریافت کرده است، گفت: ممکن است گزارش‌هایی در این راستا دریافت کرده باشیم که مستلزم بررسی است اما در طرف مقابل، نماینده‌ای به دولت و شورای نگهبان نامه زده و تأکید کرده است که در عزل و نصب‌ها دخالتی نمی‌کند که قابل تقدیر است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظارت شورای نگهبان بر رفتار نمایندگان، بیان کرد: براساس قانون، نظارت بر رفتار نمایندگان در دوره نمایندگی بر عهده هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص احیای برجام و توافقات وین نیز اظهار کرد: هنوز که توافقی حاصل نشده تا توافقی حاصل نشود نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد و باید متن توافق به دست ما برسد تا بتوانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم.

شورای نگهبان با الکترونیکی‌شدن انتخابات به شرط امنیت تک تک آرای مردم موافق است

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی منع قانونی ندارد و دولت قبل نتواست این موضوع را اجرایی کند اما اکنون زمان مناسبی تا برگزاری انتخابات در سال ۱۴۰۲ وجود دارد از این رو آیا شورا پیگیر برگزاری انتخابات الکترونیکی است یا صرفا در انتظار اقدام دولت مانده است، گفت: این مهم باید از سوی وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات انجام شود؛ البته شورای نگهبان به عنوان ناظر موافق است مشروط بر اینکه امنیت تک تک آرای مردم و مباحث فنی به صورت کامل تضمین و لحاظ شود. برخی مشکلات را در انتخابات اخیر در حوزه احراز هویت شاهد بودیم که سبب حساسیت بیشتر هم می‌شود.

وی ادامه داد: موافق هستیم اگر قرار است از این استفاده شود در زمان منطقی که شاید الان باشد در جلسات کارشناسی بررسی و رسیدگی شود؛ شورای نگهبان اعلام آمادگی می‌کند و به سهم خودمان پیگیر موضوع بوده و از آن استقبال می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار