رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛

مهم‌ترین چالش پیش‌روی جامعه پزشکی

تهران (پانا) - رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به تشریح مهم‌ترین چالش جامعه پزشکی و تعهد حرفه‌ای که متوجه جامعه پزشکی کشور است، پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۵۹۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین چالش پیش‌روی جامعه پزشکی

به گزارش سازمان نظام پزشکی، محمد رئیس زاده گفت: یکی از چالش‌های بسیار جدی که امروزه در جامعه پزشکی با آن مواجه هستیم، رعایت شأن و قداست جامعه پزشکی است که وجوه مختلفی دارد. از سویی هجمه‌هایی که به جامعه پزشکی در رسانه‌های مختلف و از نگاه بعضی مسئولین در بعضی تریبون‌ها می‌شود و از سویی دیگر در خود جامعه پزشکی بهانه‌هایی به دست مخالفان می‌دهد که به جامعه پزشکی بتازند.

وی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های بسیار مهمی که پرداختن به آن می‌تواند این چالش را به شکل اساسی حل کند، بحث تعهد حرفه‌ای است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه رعایت تعهد حرفه‌ای در ذات خود، قداست و شرافت جامعه پزشکی را به دنبال دارد، تصریح کرد: وقتی جامعه این ارزش و اعتبار و اعتماد را به جامعه پزشکی می‌دهد و این قداست را برای این حرفه قائل می‌شود در مقابل انتظاراتی هم از این جامعه دارد. اینکه جامعه پزشکی بنا به تعهد حرفه‌ای و سوگند پزشکی فارغ از همه مؤلفه‌های دیگر، سلامت جامعه و بیمار را بر هر چیزی مقدم بدارند.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: وقتی به پزشک این اجازه داده می‌شود که محرم اسرار بیمار باشد و به هر ناحیه‌ای از بدن بیمار در صورت لزوم دسترسی داشته باشد و مداخلاتی را که بر اساس علم خود سالم و صالح می‌داند بر روی بدن مریض اعمال کند پس تکلیفی هم به دوش دارد و آن تکلیف در رعایت تعهد حرفه‌ای خلاصه می‌شود. یعنی جامعه پزشکی هیچ مصلحتی را بر حفظ سلامت بیمار و رعایت مصالح آن مقدم نداند و منافع خود را فدای منافع سلامت فرد و جامعه کند که مجموع این مفاهیم در تعهد حرفه‌ای می گنجد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران بر گنجاندن مباحث و مفاهیم تعهد حرفه‌ای در طول دوران آموزش در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: تعهد حرفه‌ای باید در برنامه‌های درسی گنجانده شود و به شکل یک برنامه مدون و روش لانه‌گزینی در همه‌ ابعاد آموزشی در بحث‌های تئوری و عملی باید گنجانده شود.

وی در ادامه اظهار کرد: امروزه بحث مهمی که در دنیا در حوزه آموزش به خصوص آموزش پزشکی مطرح است بحث برنامه‌های پنهان است. ما یک برنامه مصوب درسی داریم که تدریس می‌شود که حجم زیادی از شخصیت دانشجوی در hidden Curriculum ساخته می‌شود یعنی تمامی حرکات، رفتارها و تعاملات یک استاد را که همان برنامه‌های پنهان است دانشجو می‌آموزد که متأسفانه خیلی اوقات ما نسبت به این مسئله بی‌توجه هستیم.

رئیس زاده با بیان اینکه یک دانشجو یا یک جراح شخصیت پزشکی خود را در کتاب شوارتز نمی‌خواند، تاکید کرد: شخصیت رزیدنت جراحی به عنوان یک جراح آینده را، نوع رفتار و تعاملات من استاد می‌سازد، نوع حساسیتی که به یک مریض اورژانس دارم ، نوع تعاملی که سر عمل با بدن بیمار دارم، احترامی که به بافت می‌گذارم و احترامی که به اطرافیان خود می‌گذارم، همه‌ این رفتارها جز hidden Curriculum محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: پس از فارغ التحصیلی و تا زمانی که عضو جامعه‌ پزشکی فعالیت است باید آموزش‌ها تقویت و به روز رسانی شوند و این وظیفه‌ اصلی به عهده‌ انجمن‌های علمی و معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی است. باید تضمین کند که عضو ما تعهدحرفه‌ای به حرفه خود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: باید ضمانت‌هایی را تدوین کنیم که اعضای ما به تعهد خود پایبندند و این پایبندی به تعهدحرفه‌ای، هیچ ارتباطی با بحث‌های معیشتی نباید داشته باشد. بحث‌های معیشتی و اقتصادی جامعه پزشکی و تعرفه‌های پزشکی مربوط به دولت‌ها، سازمان‌های بیمه‌گر و قانون‌گذار هستند و طرف اصلی ما در بحث تعهدحرفه‌ای بیمار است که هیچ گناهی در تخصیص تعرفه‌های پایین پزشکی، مشکلات اقتصادی و دیگر مسائل ندارد و این دو مقوله باید از یکدیگر جدا شوند.

وی ادامه داد: وقتی به عنوان یک عضو جامعه‌ی پزشکی و پزشک در مقابل بیمار قرار می‌گیریم به هیچ وجه مشکلات صنفی و معیشتی و اقتصادی نباید در رابطه‌ی پزشکی ما با بیمار اثرگذار باشد و این همان تعهد حرفه‌ای است.

رئیس زاده افزود: هر چه جامعه پزشکی اعم از انجمن‌ها، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و پیشکسوتان بر اجرای تعهد حرفه‌ای نظارت کنند به همان میزان جامعه، شأن و قداست پزشکی را رعایت خواهد کرد و از این هجمه‌های گاه و بیگاهی که به جامعه‌ پزشکی وارد می‌شود و بسیاری از آنها ناحق است، جلوگیری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار