طریفی حسینی تاکید کرد

اجرایی‌سازی برنامه‌های سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با رویکرد کار جهادی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی در نوزدهمین نشست شورای راهبری سازمان گفت اجرایی‌سازی برنامه‌های سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با رویکرد کار جهادی دنبال خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۵۸۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرایی‌سازی برنامه‌های سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با رویکرد کار جهادی

حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها برگزار شد با تبریک پیشاپیش مبعث پیامبر اکرم (ص) گفت: بزرگ‌ترین نعمت خداوند به انسان‌ها بعثت و در امتداد آن امامت و ولایت است.

وی افزود: هدف از بعثت، هدایت انسان‌ها در مسیر تقرب الهی است که این هدف در نظام تعلیم‌وتربیت نیز دنبال می‌شود و به‌درستی کار معلمان هم‌ردیف کار انبیاء دانسته شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از مناسبت‌های پیشِ رو روز "امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی" است گفت: نهضت امور تربیتی و تزکیه و تربیت ثمره شهیدان رجایی و باهنر است و ما باید در هر جایگاهی خودمان را مربی تربیتی بدانیم.

معاون وزیر با اشاره به جهاد تبیین در کلام مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) گفت: جهاد تبیین در کلام رهبر معظم انقلاب به معنای آغاز تحولی بنیادین و حرکت جهادی در امور است و با همین رویکرد نهضت کار جهادی در اجرای تمامی برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دنبال خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی زحمات بی‌شماری کشیده شده است و باید این دستاوردها فارغ از همه حواشی و سلیقه‌های مدیریتی تبیین شود.

طریفی حسینی با بیان اینکه با رویکرد کار جهادی در وزارت آموزش‌وپرورش نیز قرارگاه‌های جهادی در حوزه‌های مختلف در حال ایجاد است گفت: هدف غایی همه این قرارگاه‌های جهادی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است و یکی از قرارگاه‌های مهم، قرارگاه محرومیت‌زدایی با رویکرد توجه به حاشیه مرزها، حواشی شهرها، روستاها و مناطق عشایری و گسترش عدالت تربیتی است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم تحقق عدالت تربیتی میزان توجه به آموزش‌وپرورش استثنایی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است و نیاز است ارتباط نزدیکی بین حوزه ستادی و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی با قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی برقرار شود.

وی تصریح کرد: کارهای جهادی و نهضتی فارغ از سلسله‌مراتب اداری و با جدیت دنبال خواهد شد.

معاون وزیر در ادامه نشست به تشریح «برنامه تدوینی چهارساله تحول و تعالی نظام آموزش‌وپرورش استثنایی» پرداخت و گفت: در برنامه چهارساله تحول و تعالی نظام آموزش‌وپرورش استثنایی سه بسته تحولی شامل ده هدف عملیاتی، ۲۳ راهبرد و ۸۱ با رویکرد حکمرانی، عدالت و کیفیت پیش‌بینی‌شده است.

وی با بیان اینکه «کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش‌وپرورش استثنایی» یکی از بسته‌های تحولی برنامه چهارساله تحول و تعالی آموزش‌وپرورش استثنایی است، گفت: مردمی‌سازی، مدرسه محوری، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، بازمهندسی ساختار و فرایندها، هوشمندسازی، چابک‌سازی، شفاف‌سازی امور، کارآمدسازی نظام مدیریت منابع انسانی، متنوع‌سازی منابع مالی، کارآمدسازی و بهینه‌سازی نظام تخصیص منابع مالی، یکپارچه‌سازی سامانه‌های اداری و مالی، ساماندهی و جانمایی متوازن و متعادل مراکز آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی، استفاده از ظرفیت مؤثر مراکز علمی و دانشگاهی و تسهیل ورود فناوری‌های نوین به مراکز آموزش‌وپرورش استثنایی از جمله راهبردهای اصلی این بسته تحولی است

وی دومین بسته تحولی را «توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» دانست و گفت: افزایش سطح دسترسی و پوشش تحصیلی، افزایش پوشش خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی به گروه‌های جدید، توسعه کمی و کیفی خدمات حمایتی، توان‌بخشی، مددکاری و مشاوره‌ای و اجتماعی سازی آموزش‌وپرورش استثنایی از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.

طریفی با بیان اینکه بسته سوم تحولی «روزآمدسازی، کیفیت‌بخشی و اثربخشی نظام آموزش‌وپرورش استثنایی» است، گفت: توسعه مدل‌های پیشگیری، مراقبتی و توان‌بخشی با رویکرد مداخله بهنگام، تغییر و اصلاح مداوم روش‌های ارزیابی، غربالگری و تشخیص، توسعه رویکرد خانواده محوری در آموزش‌وپرورش استثنایی، هدایت نظام برنامه‌ریزی در جهت تعلیم‌وتربیت چند ساحتی و برنامه‌های آموزشی فردی شده، توسعه و کیفیت‌بخشی به رویکرد فراگیر سازی، توسعه فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و بازآرایی رشته‌های تحصیلی و توانمندسازی و خوداتکایی فردی، اجتماعی و اقتصادی فارغ‌التحصیلان از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.

معاون وزیر در پایان نشست با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی گفت: استفاده از ابزارهای هوشمند ارتباطی در دوران کرونا در بین دانش‌آموزان جهت استفاده از شبکه شاد و آموزش‌های مجازی گسترش یافت و نیاز است توانمندسازی والدین برای آشنایی با آسیب‌های فضای مجازی و جلوگیری از گسترش این آسیب‌ها در دستور کار قرار گیرد.

شایان‌ذکر است در بخشی از این نشست گزارش فعالیت‌های اداره آموزش‌وپرورش استثنایی شهرستان‌های استان تهران ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار