معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

ساخت ۴ میلیون مسکن ۹.۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند

تهران (پانا) - معاون مسکن و ساختمان در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تحت‌عنوان مسکن؛ پیشران تولید عنوان کرد که اراضی ۹۸۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تامین و عملیات اجرایی ۳۲۰ هزار واحد آغاز شده است و نام‌نویسی بیش از ۴۰۰ هزار مرد مجرد بالای ۲۳ سال سن در طرح نهضت ملی انجام شده است.

کد مطلب: ۱۲۵۷۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
ساخت ۴ میلیون مسکن ۹.۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «محمود محمودزاده»، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تحت عنوان مسکن؛ پیشران تولید که امروز اول اسفند در ساختمان دادمان با حضور مسئولانی از وزارت اقتصاد و امور دارایی و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد به تبیین سیاست‌های بخش مسکن و همچنین اقدامات انجام شده در این بخش پرداخت.

معاون مسکن و ساختمان با یادآوری اینکه کمتر از ۵ ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهور گذشته است، در خصوص اقدامات وزارتخانه در اجرای قانون جهش تولید مسکن گفت: در کمتر از ۵ ماه گذشته زمین نزدیک به ۹۸۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تامین شد که کلنگ ۳۲۰ هزار واحد مسکونی انجام شده و یا در حال انجام است. همچنین تامین زمین یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن نیز در حال بررسی و تغییر کاربری قرار دارد.

نام‌نویسی بیش از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن

محمودزاده ادامه داد: تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که ثبت‌نام در تمامی شهرهای کشور انجام شد. در شهرهایی که امکان تامین زمین فراهم نبود متقاضیان در شهرهای مجاور امکان ثبت‌نام را یافتند. همچنین با درخواست مردم و پیگیری وزیر راه و شهرسازی امکان نام‌نویسی مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن فراهم شد که تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار مرد مجرد بالای ۲۳ سال سن در این طرح مشارکت کرده و ثبت نام را انجام دادند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تاکنون ۹۵ درصد پالایش‌های طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است، توضیح داد: از اوایل سال آینده با اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن، کشور به کارگاه ساختمانی تبدیل خواهد شد که این مهم سبب رونق اقتصادی و اجتماعی در کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی با وزارت صمت در خصوص تامین مصالح ساختمانی انجام شد که تضمین‌های لازم برای تامین به موقع مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن ارایه شده است. تمامی تلاش انجام شده تا پروژه‌های مسکونی باکیفیت و با توجه به تجربیات گذشته احداث شود.

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه توجه به بعد اجتماعی مسکن نیز باید در ساخت و ساز مورد توجه قرار بگیرد، اعلام کرد: مسکن فراتر از یک کالای اقتصادی است و باید به عنوان خاستگاه خانواده به آن نگریسته شود. همچنین موضوع مالکیت مسکن در خیلی از فرهنگ‌ها موضوع مهمی نیست اما در فرهنگ ما یک موضوع اساسی و لنگر آرامش خانواده است. علاوه بر آن، در حوزه ساختمان باید به موضوع کیفیت زندگی پرداخته شود که با ساختمان‌های غیرمسکونی شکل می‌گیرد و باید با طرح‌هایی که دولت به آن‌ها توجه ویژه می‌کند به زندگی و اوقات فراغت و خدماتی که مردم در کنار مسکن به آن نیاز دارند توجه ویژه بشود.

محمودزاده با تاکید بر اینکه مهم‌ترین پیشران اقتصاد مقاومتی حوزه مسکن است که تقریبا تمام چرخه تامین آن از داخل کشور انجام می‌شود و وابستگی به خارج در این حوزه وجود ندارد، توضیح داد: بزرگترین آسیب در این حوزه آن است که مسکن و ساختمان در کشور متولی واحد ندارد و هر بخشی از آن در مجموعه‌ای دنبال می‌شود. با این ویژگی قابلیت برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بسیار پایین می‌آید که اصلاحات در این حوزه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. یکی از موضوعاتی که مجلس در قانون جهش تولید مسکن به آن پرداخت همین موضوع است.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال به ۳۲۰۰ هزار میلیاردتومان منابع مالی نیاز دارد، گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بدون هزینه زمین به حدود ۸۰۰ هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد که این رقم برای ۴ میلیون واحد به بیش از ۳۲۰۰ هزار میلیاردتومان می‌رسد. با احتساب این عدد، اجرای طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۸۰ درصد نقدینگی کشو را به خود اختصاص خواهد داد و سبب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد.

۷۰ درصد هزینه ساخت مربوط به مصالح ساختمانی است

محمودزاده ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن را مربوط به مصالح ساختمانی دانست و افزود: حدود ۷۰ درصد این هزینه برای مصالح ساختمانی است که باعث تقویت تولید و بهره‌وری تولید صنعتی کشور می‌شود. ۳۰ درصد باقیمانده در حوزه خدمات و دستمزد است.

وی افزود: ۵۵۰ هزار نفر مهندس در کشور عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هستند که کل فعالیت موجود در بخش نهضت ملی مسکن و رونق ساخت و ساز سبب رونق فعالیت برای مهندسان می‌شود.

ساخت ۴ میلیون مسکن ۹.۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان ایجاد اشتغال ساخت مسکن گفت: هر واحد که به طور متوسط ۱۲۵ متر است، ۲.۴ اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد می‌کند. بنابراین مجموع این ۴ میلیون مسکن ۹.۶ میلیون اشتغال ایجاد می‌کند. پس اهمیت این بخش برای کل اقتصاد بسیار بوده و این حوزه واقعا پیشران است. اما علاوه بر پیشران اقتصاد، باید در موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم به آن پرداخت.

محمودزاده همچنین شش راهبرد وزارت راه و شهرسازی را در حوزه مسکن تشریح کرد و گفت: اولین راهبرد توسعه تولید مسکن توسط بخش خصوصی است. سیاست‌های دولت سبب شد تا در سال ۱۴۰۰ پیشرفت‌های زیادی در حوزه تکمیل واحدهای مسکونی ایجاد شود. از ساخت سالیانه ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش‌ خصوصی در سال های ۹۸ در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به ۵۲۰ هزار واحد رسیدیم که نشان‌دهند ارتقای ساخت و ساز در حوزه مسکن کشور است.

پیشنهاد احداث ۳۰۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای در کشور

معاون مسکن و ساختمان افزود: راهبرد دوم رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده است که در این خصوص تلاش شد تا ظرفیت‌های موجود گسترش یابد. راهبرد سوم ساخت و ساز مسکن در استطاعت برای دهک‌های اول تا سوم، راهبرد چهارم ساخت مسکن در استطاعت برای گروه‌های متوسط درآمدی است. احداث مسکن روستایی پنجمین راهبرد وزارت راه است. در نهایت راهبرد ششم شامل تلاش برای راه‌اندازی مسکن اجاره‌ای و ایجاد نظم در کنترل بازار اجاره کشور است. پیشنهاد راه‌اندازی ۳۰۰ هزار واحد اجاره‌ای ارایه شد که در دولت در دست بررسی قرار دارد. همچنین دولت در در دو حوزه کاهش هزینه زمین و کاهش هزینه انشعابات، که به کاهش شکاف بین قیمت موجود مسکن و توان خانوار کمک می‌کند، گام برداشته است.

محمودزاده در بخش دیگری از صحبت های خود به تلاش های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش فاصله قیمت تمام شده مسکن نسبت به توان خانوار اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور میزان تسهیلات و کارمزد آن بر اساس دهک‌های مختلف برنامه ریزی و اقدام شد. پیش‌تر تسهیلات ثابت با نرخ سود مشخص به تمامی دهک‌ها پرداخت می‌شد. در حالیکه در این دولت تسهیلات نسبت به توان خانوارها و دهک‌های درآمدی با نرخ سود متفاوت و در استطاعت توان خانوار پرداخت خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار