تأکید سلاجقه بر ضرورت اجرای «مدیریت جامع حوزه آبخیز»

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به مدیریت یکپارچه احیای «تالاب میانکاله» با محوریت مشارکت جوامع محلی تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
تأکید سلاجقه بر ضرورت اجرای «مدیریت جامع حوزه آبخیز»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، علی سلاجقه در نخستین جلسه شورای راهبری «پناهگاه حیات‌ وحش، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب میانکاله» که 25 بهمن‌ماه سال جاری با حضور معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی، استانداران مازندران و گلستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تشکل‌های مردمی استان‌های مازندران و گلستان و اعضای شورای راهبری «پناهگاه حیات‌وحش، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب میانکاله » تشکیل شد، اظهارکرد: درباره آنچه در تالاب «میانکاله» روی‌ داده است همگی مسئول هستیم. از شش نشست هیئت دولت دو نشست درباره تالاب «میانکاله» بوده است و از استانداران مازندران و گلستان می‌خواهم امور و تکالیفی که در شورای راهبری تکلیف می‌شود، مدیریت کنند و تکالیفی که در ستاد ملی تصویب‌ شده و تاکنون انجام نگرفته است را از دستگاه‌های ذینفع پیگیری کنند.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در دو دیدار از «تالاب میانکاله» شاهد نقش مؤثر مشارکت سمن‌هایی بودم که باجان و دل فعالیت می‌کردند، گفت: سمن‌ها و جوامع محلی ظرفیت‌های عالی انسانی برای محیط‌ زیست محسوب می‌شوند و احیای «تالاب میانکاله» مدیریت یکپارچه را می‌طلبد.

وی با تأکید بر این‌که مدیریت «جامع حوزه آبخیز» باید اجرا شود و استانداران مازندران و گلستان باید دستگاه‌های ذینفع را مکلف کنند که وظایف قانونی خود را انجام دهند، اظهارکرد: هر حوزه‌ای «حق آبِ زیست‌محیطی» مجموعه پایین‌دست را که از سرشاخه بالا تا تالابی که به‌عنوان زهکش اصلی حوزه آبخیز است باید اعمال کند و استانداران باید دستگاه‌هایی که درباره سرازیر شدن سموم و سایر آلاینده‌ها به «تالاب میانکاله» مسئول هستند را بازخواست کند که چرا چنین اتفاقی افتاده است و این موارد باید مدیریت شود.

وی با اشاره به این‌که با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی «ردیف مستقل در بودجه کشور» برای احیای «تالاب میانکاله» در نظر گرفته خواهد شد، ادامه داد: بر اساس استانداردهای ملی، عملیات لایروبی باید اتفاق افتد و درباره مجموعه ۲۲ هکتاری در «جزیره آشوراده»در حین عملیات، ارزیابی‌های زیست‌محیطی مجدداً پایش شود و سازمان محیط‌زیست تمامی دستگاه‌های ذینفع را مکلف کرده است که به وظایف قانونی خود دراین‌باره عمل کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: مصوبات ستاد ملی «هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور» مورد تائید است و باید انجام شود و پیشنهاد می‌شود هر سه یا چهار ماه یک‌بار شورای راهبری تشکیل شود و مدیران استانی در سطح استان به‌ویژه نیروی انتظامی استان برای رفع مشکلات پیش روی تالاب «میانکاله» بیشتر همکاری کنند.

سلاجقه با تأکید بر این‌که در بحث «مدیریت جامع حوزه آبخیز» دستگاه‌های ذینفع به تکالیف و وظایف قانونی خود عمل کنند، گفت: اجازه نخواهیم داد «تالاب‌های انزلی و میانکاله» به سرنوشت «دریاچه ارومیه» دچار شود. بحث استان خاصی مدنظر نیست و در تلاش هستیم سرمایه‌های ملی کشور را حفظ کنیم و پیشنهاد می‌شود در سال دو جلسه برای حل مشکلات پیش روی «جزیره آشوراده» تشکیل شود تا به راهکارهای ملموس برسیم.

در نخستین شورای راهبری « پناهگاه حیات‌ وحش میانکاله» گزارشی از اجرای برنامه جامع پنج ساله احیای مجموعه «تالاب‌های میانکاله و خلیج گرگان» و درباره تعهدات دستگاه‌های ذینفع با موضوع «مدیریت بالادست حوزه آبزی» و همچنین کلیاتی درباره سیاست‌های «طبیعت‌گردی و گردشگری» در سطح مناطق و محدوده‌های تحت مدیریت محیط‌زیست و به قوانین ذیل آن ارائه شد.

حاضران درباره ابهامات، چالش‌ها و روش‌های انتخاب‌شده برای اجرای طرح احیای«تالاب میانکاله» به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار