اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

اوج‌گیری اُمیکرون در کشور؛ بستری کودکان افزایش یافت

تهران (پانا) - کووید19 حالا برای ششمین بار با سویه‌ای جدید به نام اُمیکرون در حال اوج‌گیری است و بار دیگر در جان‌ها رخنه کرده است اما این‌بار کودکان را هم درگیر خود کرده و به گفته متولیان نظام سلامت 20 درصد مراجعان به مراکز درمانی کودکان هستند و میزان بستری کودکان رو به افزایش است.

کد مطلب: ۱۲۵۵۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
اوج‌گیری اُمیکرون در کشور؛ بستری کودکان افزایش یافت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

کرونا شدت گرفت؛ آمار مبتلایان و فوتی‌ها

در هفته‌ای که گذشت رکورد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی پس از چند ماه مجددا شکسته شد و در یک شبانه‌روز فقط 39 هزار و 85 بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شد و مرگ‌های کرونایی نیز سه رقمی شد. بر این اساس، تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۹۲۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۳۳ هزار و ۱۶۴ نفر جان خود را از دست دادند و ۶ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۹۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. دو هزار و ۸۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت از ابتدای واکسیناسیون کرونا در کشور، تاکنون ۶۱ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۷۷۱ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۲۵۹ نفر دُز دوم و ۲۰ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۴۷۸ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۶ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۰۸ دُز رسید.

۱۲۰ شهر در وضعیت قرمز

در هفته‌ای که سپری شد، شیوع سویه اُمیکرون در کشور شدت گرفت و با افزایش تعداد مبتلایان شناسایی شده در کشور شهرهای دارای وضعیت قرمز نیز افزایش یافت و بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

تمدید محدودیت‌های کرونایی در کشور

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اعلام تمدید 2 هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی، مصوبات جلسه اخیر این ستاد برای کنترل اپیدمی در کشور را تشریح کرد و گفت: جلسات اداری در اماکن سربسته با سقف حداکثر ۳۰ نفر و مدت ۹۰ دقیقه برگزار شود. همچنین تجمعات آیینی، مذهبی و فرهنگی که در اماکن مختلف مسقف برگزار می‌شود تا ۲۰ درصد ظرفیت فضا به مدت حداکثر ۹۰ دقیقه باشد. پروازهای مسافری نیز می‌بایست تا ۶۰ درصد ظرفیت برقرار باشند. این مصوبات باید تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد. صدا و سیما و وزارت بهداشت باید برای همراهی بیشتر مردم برای تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم فعالیت‌های اقناعی انجام دهند، بویژه آنکه همراهی والدین برای واکسیناسیون کودکان ضروری است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز گفت: در این زمینه الزامی برای وزارت کشور و وزارت بهداشت ایجاد شد که شکلی جدید و نحوه جدیدی از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن را طراحی و پیشنهاد دهند که متفاوت از سال‌های گذشته باشد و به این ترتیب با توجه به رنگ‌بندی شهرها و میزان درگیری شهرها با کرونا، طراحی جدیدی داشته باشند.

راه‌اندازی فوری تخت‌های ICU ویژه کودکان

سویه اُمیکرون در کشور شدت گرفته است و بنا به اعلام پزشکان، این سویه کودکان را بیشتر از سایر گروه‌های سنی هدف قرار می‌دهد. با توجه به افزایش بستری‌های کودکان مبتلا به اُمیکرون، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران اعلام کرد که درباره کودکان هر سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران در حال تلاش برای راه‌اندازی سریع، فوری و جهادی تخت‌های آی سی یوی کودکان هستند و به نظر می‌رسد تا هفته آینده تعداد قابل توجهی تخت‌های آی سی یوی ویژه کودکان به مدار اضافه می‌شود.

آغاز واکسیناسیون کودکان 5 ساله و بالاتر

در هفته‌ای که سپری شد مرحله دوم واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال نیز آغاز شد. در مرحله اول این طرح واکسیناسیون کودکان 9 تا 12 سال در دستور کار قرار گرفت و در مرحله دوم واکسیناسیون کودکان 5 تا 9 سال آغاز شده است. کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: باتوجه به موافقت وزیر بهداشت و نیز تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا، در مرحله اول واکسیناسیون گروه سنی بالاتر از 9 سال آغاز شد و از امروز نیز واکسیناسیون گروه سنی بالاتر از 5 سال در کشور انجام می شود و انتظار داریم که والدین، نسبت به تزریق واکسن به فرزندان شان اقدام کنند. وی افزود: واکسن های مورد تایید برای گروه سنی بالاتر از 5 سال در کشور، پاستوکووک و سینوفارم است و میزان تزریق و فاصله بین دو نوبت، مشابه گروه های سنی بالاتر و بالغین است.

ساخت ۲ واکسن ایرانی علیه اُمیکرون

در پی شیوع سویه اُمیکرون در دنیا و اثربخشی واکسن‌های موجود بر این سویه، کشورهای دنیا اقدام به تولید واکسن متناسب به این سویه کرده‌اند که در ایران نیز بنا به گفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا دو شرکت داخلی، مطالعات خود را برای تولید واکسن علیه اُمیکرون به پایان رسانده و وارد مرحله بالینی شده‌اند که در صورت تایید کمیته ملی اخلاق در پژوهش، فاز بالینی این دو شرکت به سرعت در کشور انجام می‌شود.

حواشی همسرکشی در اهواز

در هفته‌ای که سپری شد، قتل زن 17 ساله اهوازی توسط شوهر خود بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت. این حادثه با واکنش اعضای فراکسیون زنان مجلس یازدهم و همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری روبه‌رو شد و بار دیگر نشان داد که لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت باید هرچه سریعتر در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد. البته انتشار تصاویر این حادثه مورد انتقاد قرار گرفت و موجب شد تا پایگاه خبری رکنا نیز از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شود. سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید انتشار تصاویر مربوط به قتل اهواز ذهن و روان مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رسانه‌ای کردن فیلم این اتفاق می‌تواند، آتش خشم را دامن بزند و انتشار آن، برای افرادی که تاکنون چنین کارهایی را نکردند جنبه یادگیری دارد. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود:‌ «مشکلی که وجود دارد این است که سیاست‌گذاری رسانه‌ای مشخصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه آسیب‌هایی از جنس تجاوز و قتل‌های این‌چنینی وجود ندارد. بنابراین یک رقابت برای اینکه چه کسی زودتر تصاویر را پخش کند وجود دارد. واقعیت این است که تاکید اکثر نظریات علوم اجتماعی بر این است که پخش چنین تصاویری می‌تواند جنبه یادگیری برای دیگران داشته باشد و جنبه تقلید را اشاعه دهد.»

وی درباره خلأ قانونی در بروز قتل‌هایی همچون قتل اهواز گفت:‌ «تا آنجا که از قوانین و مقررات داخل کشور و حتی از قوانین کشورهای دیگر اطلاع دارم، در هیچ کدام از قوانین چنین اجازه‌ای به همسر داده نمی‌شود. حتی اگر از ناموس و غیرت به عنوان کلیدواژه‌ استفاده شود. قانون راه را مشخص کرده است. هیچ قانونی کشتن را اجازه نمی‌دهد. مواردی که مرد می‌تواند تقاضای طلاق کند مواقعی است که رفتارها خارج از چارچوب ضوابط زناشویی است که قانون راه را باز گذاشته است و حق و حقوق طرفین هم مشخص است اما اینکه همسر، قمه دست بگیرد و تعیین تکلیف کند که ناموس دارد، ناموس‌پرست است و غیرت دارد از ضعف‌های فرهنگی و باورهای غلط و فشارهای قومی ناشی می‌شود که هیچ کجای قانون چنین اجازه‌ای را به افراد نداده است.»

افزایش وام ازدواج

رقم وام ازدواج جوانان هر ساله در لایحه بودجه افزایش می‌یابد در بودجه سال 1401 نیز رقم پیشنهادی مطرح شد و در هفته‌ای که گذشت، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون برای اعطای وام ازدواج به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به زوجین خبر داد. رحیم زارع گفت: بر اساس تبصره ۱۶ که مربوط به اشتغال‌های خرد و متوسط بود که بر اساس آن بانک مرکزی مکلف شد مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه جاری و سپرده‌های قرض الحسنه برای اشتغال هزینه کند. همچنین از این بخش برای وام ازدواج نیز باید هزینه کند که بر اساس برای هر کدام از زوجین که تاریخ عقد آن‌ها از اول فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ هست مبلغ ۱۲۰ میلیون پرداخت کنند. همچنین بانک مرکزی مکلف شد برای زوجین که زیر ۲۳ سال سن دارند مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام ازدواج به آن‌ها اعطا کند.

قیمت قبرهای قدیمی در بهشت زهرا

در لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران پیشنهاد شده است که قیمت قبور واقع در قطعات یک تا 112 برای دفن هر میت یا افزایش هر طبقه قبر در قبور خالی 30 ساله و بالاتر به میزان 10 درصد افزایش یابد. پیشنهاد شهرداری تهران برای افزایش برخی خدمات در شهر، نزدیک به 30 درصد است اما در بخش تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) این رقم تا 25 درصد پیشنهاد شده است. همچنین قبور واقع در فاز دو قطعات 200 تا 258 برای دفن هر میت با افزایش هر طبقه قبر در قبور خالی 30 ساله و بالاتر به میزان 20 درصد افزایش یابد. خدمات واگذاری حق انتفاع قبور جاری و باقیمانده فاز 3 نیز پیشنهاد افزایش 25 درصدی داده شده است. براساس پیشنهاد شهرداری تهران، واگذاری حق انتفاع قبور در فاز 3 قطعات جاری 300 تا 330 که تکمیل و تجهیز شده است تا 70 درصد ظرفیت باقی‌مانده، طبقه زیرین رایگان و طبقات فوقانی به ازاء هر طبقه 3 میلیون و 125هزار تومان از ظرفیت 70 تا 80 درصد هر طبقه 3 میلیون و 906 هزار تومان و در ظرفیت 80 تا 90 درصد هر طبقه 5 میلیون و 859 هزار و در ظرفیت 90 تا 100 درصد هم قیت هر طبقه 8 میلیون و 789 هزار تومان است.

مأموریت جدید رئیس قوه قضاییه به سازمان بازرسی

نوسانات شاخص بورس طی دو سال اخیر موجب ضررهای مالی بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است. این مساله موجب حساسیت دستگاه قضا نسبت به فعالیت این سازمان شده است. در هفته‌ای که سپری شد، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور برای همکاری همه‌جانبه با هیات‌های تحقیق و تفحص مجلس به ویژه هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه ماموریت داد. وی گفت: نوسانات بازار بورس و افت و کاهش شاخص‌ها و زیان دیدن و متضرر شدن بخشی از سرمایه‌گذاران و مردم، از دلایلی هستند که اهمیت و ضرورت همکاری و مساعدت به «هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه» را دوچندان می‌کند. رئیس دستگاه قضا همچنین علاوه بر سازمان بازرسی کل کشور به دادستانی کل کشور نیز توصیه کرد در موارد نیاز، نهایت همکاری را با هیئت‌های تحقیق و تفحص مجلس انجام دهند.

شکایت خانواده‌های بیماران پروانه‌ای از ۳۰ نفر در آمریکا

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار و آخرین اتفاقات حوزه قضا تشریح شد. شکایت بیماران پروانه‌ای علیه ۳۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکا، آخرین وضعیت برگزاری دادگاه‌های دو تروریست حبیب اسیود چعب و جمشید شارمهد، آخرین وضعیت پرونده پدر بابک خرمدین، آزادسازی سواحل و حریم دریاها، فعالیت رمزارزها و پرونده‌های آن، آخرین وضعیت پرونده کرسنت، اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح و آخرین وضعیت پرونده کلاهبرداری شرکت فرداد آمیتیس از مهم‌ترین اتفاقات حوزه قضا از زبان ذبیح‌الله خداییان بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار