گفت‌وگو با فیلمسازان چهلمین جشنواره فیلم فجر/۱۰

توضیحات آرین وزیردفتری درباره شکل‌گیری نقش‌های پیچیده صابر ابر و طناز طباطبایی

تهران (پانا) - آرین وزیر دفتری کارگردان فیلم اولی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این فیلم و به ویژه شکل‌گیری کارارکترهای پیچیده این فیلم توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات آرین وزیردفتری درباره شکل‌گیری نقش‌های پیچیده صابر ابر و طناز طباطبایی

آرین وزیر دفتری نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «بی رویا» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره این فیلم و ایده اولیه آن به خبرنگار سینمایی پانا گفت: داستان «بی رویا» درباره زوجی به نام رویا و بابک است که قصد دارند مهاجرت کنند و در واقع در موقعیت آشنایی برای مخاطب تعریف می‌شوند اما تقریباً 10 رو قبل از اینکه بخواهند بروند، با دختری بی نام و نشان مواجه می‌شوند که بعداً نقطه عطفی در داستان و زندگی این زوج می‌شود. این فیلم در فضای رئالیستی آغاز و در ادامه رها می‌شود و مخاطب به تدریج متوجه می‌شود با فیلم دیگری مواجه است.

وی با بیان اینکه تم فیلم با موضوع هویت و موارد کامل کننده «هویت» است، افزود: در واقع در «بی رویا» عواملی را که با هویت یک انسان سروکار دارند (کامل کننده و دگرگون کننده هویت)، به نمایش گذاشتم.

وزیردفتری در پاسخ به اینکه آیا «بی رویا» ادامه فیلم‌کوتاه‌هایش است یا خیر، گفت: به نوعی ادامه فیلم‌های کوتاهم است اما کمی جسورانه‌تر. البته معتقدم کار کردن چنین فیلمی در سینمای ایران جسورانه است، چراکه علاوه بر اینکه فضای متفاوتی دارد اما فیلم برای مخاطب هم به حساب می‌آید یعنی فیلمی نیست که در فاصله گرفتن از مخاطب، این تفاوت را ایجاد کند. برای من مهم بود که قصه، هرچند کمی پیچیده است اما بتوانم پله به پله بتوانم مخاطب را با این قصه پیچیده همراه کنم. این، تجربه‌ای است که نمی‌توان در فیلم‌های کوتاه انجامش داد و برای خودم هم خیلی جذاب بود، چون چند سالی بود که می‌خواستم فیلمنامه بلندی کار کنم و به فیلمنامه‌ای رسیدم که جذابیت‌های اینگونه دارد. همچنین فیلمسازی مسیر سختی است و به ویژه فیلم اول ساختن، بسیار سخت است و به همین دلیل فیلمنامه‌ای را کار کردم که برای خودم هم هیجان انگیز باشد تا علیرغم این سختی‌ها، آن را پیش ببرد.

وی در توضیح تهیه کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی در «بی رویا» بیان کرد: در جشنواره‌ای فیلم کوتاهی که با فیلم «مثل به آدم» حضور داشتم با هومن سیدی که هیات داوران بود، آشنا شدم و همان زمان به من گفت هر وقت خواستم فیلم بلند بسازم، کمکم می‌کند. وقتی قرار شد یک فیلمنامه را کار کنم، با ایشان هم صحبت کردم و از طریق هومن سیدی با آقای سعدی آشنا شدم. وقتی فیلمنامه «بی رویا» را نوشتم، آن را با آقای سعدی مطرح کردم و کمی که جلو رفتیم، آقای سیدی هم فیلمنامه را خواند و خوششان آمد به کار اضافه شد. اگرا ین دو نفر نبودند، عملاً فیلمی ساخته نمی‌شد، چراکه با سرمایه خودشان این فیلم تولید شده است.

این فیلمساز جوان درباره بازیگران «بی رویا» نیز گفت: شادی کرم رودی که نقطه عطف فیلم بر مبنای خودش طراحی شده است، از ابتدا حضور داشت و چون برایم مهم بود که تا جایی که بتوانم با عوامل حرفه‌ای فیلم را جلو ببرم تا اکران خوبی هم داشته باشد و به همین دلیل در این زمینه خوش شانسی آوردم. فکر می‌کنم متن فیلمنامه در شکل گیری این روند مهم بود. ابتدا صابر ابر و بعد طناز طباطبایی به فیلم اضافه شدند و بسیار در ساختن فیلم کمک کردند و معتقدم هر سه نقش، بسیار چالش برانگیز است. طراحی‌ نقش‌ها از حیث اجرا متفاوت بود، یعنی سرراست نیست که بازیگر بتواند آن را اجرا کند و نوعی فازبندی و پیچیدگی خاصی دارد و کاراکترها درگیر آن می‌شوند و بازیگرها حوصله و صبوری کردند تا به آن برسند.

وزیر دفتری در پایان تصریح کرد: یکی از چالش‌هایم در «بی رویا»، شکل‌گیری شخصیت ها بود و فکر می‌کنم نقش‌های متفاوتی از صابر ابر، طناز طباطبایی و شادی کرم رودی خواهید دید، چراکه تاکنون در چنین فضایی از اینها فیلمی دیده نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار