جزئیات اجرای طرح جبران و تثبیت یادگیری

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت باید به گونه‌ای تلاش شود تا با اجرای «طرح جبران و تثبیت یادگیری» آسیب‌های ناشی از افت تحصیلی که در دوره ابتدایی به ویژه کلاس اولی‌ها بیشتر است، به حداقل برسد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات اجرای طرح جبران و تثبیت یادگیری

به گزارش ایرنا، رضوان حکیم‌زاده بیان کرد: به همین منظور بخشنامه «طرح جبران و تثبیت یادگیری» برای جبران تحصیل و یادگیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مرحله دوم به استان‌های کشور ارسال شده است. مرحله اول آن در تابستان ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: با ابلاغ این بخشنامه،‌ فعالیت جبرانی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی در استان‌ها شروع شده که امید است با جدیت دنبال شود تا آسیب‌های ناشی از افت تحصیلی به خصوص در دوره اول ابتدایی در فرصت باقیمانده به حداقل برسد.

حکیم‌زاده ادامه داد: در مرحله اول اجرای طرح، ارزیابی روی دانش‌آموزان انجام و بر اساس نتایج ارزشیابی اول «دانش‌آموزان نیازمند تلاش و قابل قبول» شناسایی شده اند. اگر دانش آموزی در مهارت نوشتن و خواندن ضعف اساسی داشته باشد نیز توسط مدیر مدرسه شناسایی می‌شود تا این ارزیابی‌ها مورد بررسی قرار گیرد و با استفاده از ظرفیت هایی که وجود دارد، ظرفیت مکمل یادگیری در اختیار آنها قرار داده شود.

وی با بیان اینکه این موضوعات به مناطق مختلف در استان‌ها تفویض اختیار شده است، اظهار داشت: به دلیل اجرای طرح جبران و تثبیت یادگیری در مرحله دوم اکنون تمرکز بیشتر روی این مساله است که بتوانند دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری و دارای ضعف در مهارت خواندن و نوشتن را شناسایی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این طرح در راستای جبران آسیب های ناشی از افت تحصیلی در دوره ابتدایی در سراسر کشور شروع شده است و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد تا ارزشیابی جدیدی از دانش آموزان پس از برگزاری آن صورت گیرد.

وی گفت: «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارت های پایه دانش آموزان دوره ابتدایی»، در تابستان امسال و ابتدای سال تحصیلی جدید، با جدیت دنبال شد. چون با توجه به شرایط آموزش غیرحضوری دانش آموزان در سال گذشته، یکی از استراتژی های معاونت آموزش ابتدایی، شناسایی ضعف های احتمالی برخی از دانش آموزان در یادگیری مهارت های پایه است.

حکیم زاده درباره بخشنامه ارسالی در دوره تابستان تحت عنوان «طرح جبران و تثبیت یادگیری» به تمام مدارس کشور اینگونه توضیح داد و گفت: به موجب آن تمام دانش آموزانی که در کارنامه آنها برای درس های «فارسی» و «ریاضی» دوره اول ابتدایی و در درس های «فارسی»، «علوم» و «ریاضی» دوره دوم ابتدایی قابل قبول و نیازمند تلاش منظور شده است، مشمول این برنامه جبرانی می شوند.

وی اهداف اجرای این طرح را «تعمیق یادگیری و تقویت بنیه علمی دانش آموزان، حمایت از دانش آموزان لازم التوجه و کاهش افت تحصیلی، تکرار پایه و ترک تحصیل»، به ویژه در پایه های اول و دوم ابتدایی بیان کرد و افزود: از آنجا که یادگیری مهارت های پایه؛ سنگ بنای یادگیری های بعدی است؛ اکنون با همکاری معلمان، طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارت های پایه دانش آموزان دوره ابتدایی با جدیت دنبال شده است.

آمار نهایی بازماندگان از تحصیل هنوز مشخص نیست

حکیم‌زاده پیش از این درباره تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به دلیل شرایط کرونا و آموزش مجازی، آمار این دانش آموزان را ۲۱۰ هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: هنوز آمار دانش آموزان دوره ابتدایی بازمانده از تحصیل نهایی نشده که امید است با توجه به دستور وزیر آموزش و پرورش آمار نهایی هفته آینده اعلام شود.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود سال گذشته ۲۱۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی بازمانده از تحصیل بودند، اما امسال تعداد موالید پایه‌های اول یعنی «۶ سال تمام» یک میلیون و ۵۴۷ نفر و تعداد دانش‌آموز ثبت‌نامی در دوره ابتدایی یک میلیون و ۷۲۵ نفر بود. این آمارها نشان می‌دهد نرخ ناخالص ثبت‌نام بالای ۱۱۰ درصد است، اما برای اینکه نرخ خالص ثبت‌نام هم احصا شود، تعداد ثبت‌نام بالای ۶ سال تمام با تعداد ثبت‌نام در مدارس بررسی شد که در مقایسه اولیه نرخ خالص ثبت‌نام ۱.۲ درصد افزایش نشان می داد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این آمار و ارقام نشان دهنده این است که چون سال تحصیلی گذشته بسیاری از خانواده‌های دارای دانش‌آموز کلاس اولی به دلیل کرونا برای ثبت‌نام فرزند خود اقدام نکرده‌اند، امسال با یک سال تاخیر این کار را انجام دادند و در واقع تعدادی از ثبت‌نام کنندگان کلاس اولی در رده سنی هفت سال تمام هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار