رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا

انتشار تصاویر قتل اهواز آتش خشم را دامن می‌زند؛ قانون اجازه همسرکشی نمی‌دهد

موسوی‌چلک: کشتن همسر به بهانه ناموس‌پرستی ناشی از ضعف‌های فرهنگی و باورهای غلط است/ آسیب‌های اجتماعی کرونا بعد از پاندمی دامن جامعه را می‌گیرد/ سیاست‌گذاری رسانه‌ای مشخصی در حوزه آسیب‌‌های اجتماعی وجود ندارد

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید انتشار تصاویر مربوط به قتل اهواز ذهن و روان مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رسانه‌ای کردن فیلم این اتفاق می‌تواند، آتش خشم را دامن بزند و انتشار آن، برای افرادی که تاکنون چنین کارهایی را نکردند جنبه یادگیری دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
انتشار تصاویر قتل اهواز آتش خشم را دامن می‌زند؛ قانون اجازه همسرکشی نمی‌دهد

سیدحسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اثرگذاری پخش تصاویر مربوط به قتل زن 17 ساله در اهواز اظهار کرد: «یکی از مواردی که افکار عمومی را خدشه‌دار می‌کند، پخش تصاویری است که می‌تواند روحیه مردم را آزرده کند. شخصا با پخش تصاویری همچون موضوع قتل اهواز با هر نیتی که صورت گرفته، خیلی موافق نیستم. شاید هدف آن‌هایی که تصاویر را پخش کردند، ایجاد حساسیت بوده است تا پیامی را منتقل کنند اما دیدن رفتارهای خشونت‌آمیز در روحیه مردم می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.»

سیاست‌گذاری رسانه‌ای مشخصی در حوزه آسیب‌‌های اجتماعی وجود ندارد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود:‌ «مشکلی که وجود دارد این است که سیاست‌گذاری رسانه‌ای مشخصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه آسیب‌هایی از جنس تجاوز و قتل‌های این‌چنینی وجود ندارد. بنابراین یک رقابت برای اینکه چه کسی زودتر تصاویر را پخش کند وجود دارد. واقعیت این است که تاکید اکثر نظریات علوم اجتماعی بر این است که پخش چنین تصاویری می‌تواند جنبه یادگیری برای دیگران داشته باشد و جنبه تقلید را اشاعه دهد.»

وی ادامه داد:‌ «گاهی می‌بینیم که در فیلم‌ها آیکون‌های مثبت 14، مثبت 18 و مثبت 12 وجود دارد. چرا این آیکون‌ها وجود دارد به این دلیل که این نوع فیلم‌ها بین افراد تاثیر منفی می‌گذارد و بسته به اینکه سن افراد چقدر است احساس ناامنی ایجاد می‌کند و نوع واکنش‌ها و نوع تاثیرپذیری‌ها می‌تواند متفاوت باشد. قطعا هر فردی فیلم‌های خشن و خشونت‌‌هایی از این جنس ‌ببیند حتی بزرگسال هم تحت تاثیر این فیلم‌ها قرار می‌گیرد.»

موسوی‌چلک تصریح کرد:‌ «آن‌ها که به اخلاق حرفه‌ای پایبند هستند، در انتشار تصاویر و ساخت فیلم‌ها خیلی دقت می‌کنند و ملاحظات را مد نظر قرار می‌دهند اما امروز هر فردی که گوشی هوشمند دارد، خود را یک خبرنگار می‌داند و هر تصویری را منتشر می‌‌کند که این مساله از ضعف سواد رسانه‌ای ناشی می‌شود تا من به عنوان شهروند، مدیر رسانه و اصحاب رسانه به خود اجازه انتشار تصاویر را بدهیم.»

رسانه‌ای کردن فیلم قتل اهواز می‌تواند آتش خشم را دامن بزند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت:‌ «حوزه رسانه باید سیاست‌های خود را در بخش موضوعات اجتماعی و آسیب‌ها تعریف کند. فرقی نمی‌کند کشتن سرهنگ نیروی انتظامی باشد یا قتلی که در اهواز صورت گرفته است یا موارد دیگری همچون قتل رومینا. اگر قرار بود فیلم منتشر شود، بهتر این بود که در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار داده شود زیرا رسانه‌ای کردن این موضوع می‌تواند آتش خشم را دامن بزند و انتشار آن، یادگیری را برای افرادی که تاکنون چنین کارهایی را نکردند، یادآوری خواهد کرد.»

قانون اجازه همسرکشی نمی‌دهد

کشتن همسر به بهانه ناموس‌پرستی ناشی از ضعف‌های فرهنگی و باروهای غلط است

وی درباره خلأ قانونی در بروز قتل‌هایی همچون قتل اهواز گفت:‌ «تا آنجا که از قوانین و مقررات داخل کشور و حتی از قوانین کشورهای دیگر اطلاع دارم، در هیچ کدام از قوانین چنین اجازه‌ای به همسر داده نمی‌شود. حتی اگر از ناموس و غیرت به عنوان کلیدواژه‌ استفاده شود. قانون راه را مشخص کرده است. هیچ قانونی کشتن را اجازه نمی‌دهد. مواردی که مرد می‌تواند تقاضای طلاق کند مواقعی است که رفتارها خارج از چارچوب ضوابط زناشویی است که قانون راه را باز گذاشته است و حق و حقوق طرفین هم مشخص است اما اینکه همسر، قمه دست بگیرد و تعیین تکلیف کند که ناموس دارد، ناموس‌پرست است و غیرت دارد از ضعف‌های فرهنگی و باورهای غلط و فشارهای قومی ناشی می‌شود که هیچ کجای قانون چنین اجازه‌ای را به افراد نداده است.»

آسیب‌های اجتماعی کرونا بعد از پاندمی دامن جامعه را می‌گیرد

موسوی‌چلک همچنین درباره افزایش خشونت‌های خانگی در ایام کرونا و پس از پاندمی کرونا نیز گفت:‌ «بحران‌ها عوارضی دارد. خیلی وقت است که آسیب‌های اجتماعی گریبان کشور را گرفته و خشونت‌های اجتماعی و خانگی هم بخشی از همین موضوعات هستند. به‌طور معمول بحران‌ها این شرایط را تشدید می‌کنند. عوارض بحران کرونا هم به دلیل ویژگی خاصی که دارد بیشتر از بحران‌های دیگر خواهد بود که البته تدابیر خاصی هم برای این موضوع اتخاذ نشده است. بنابراین آسیب‌های اجتماعی کرونا بعد از کرونا خود را نشان می‌دهد و دامن جامعه را خواهد گرفت که خشونت‌های خانگی بخشی از آن است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار