در گفت‌وگوی نمایندگان با پانا تشریح شد؛

آخرین وضعیت طرح «شفافیت آراء» در مجلس

آصفری: نمایندگان اخیرا در نامه‌ای درخواست کرده‌اند طرح شفافیت آرا به صورت دو شوری بررسی شود/ ابوترابی: یکی از شفاف‌ترین نهادها، مجلس است؛ طرح شفافیت الان در نوبت است

تهران (پانا) - ابوالفضل ابوترابی و محمدحسن آصفری آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای نمایندگان را تشریح کردند.

کد مطلب: ۱۲۵۳۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت طرح «شفافیت آراء» در مجلس

مجلس یازدهم با شعار شفافیت کار خود را آغاز کرد و پس از مدتی طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس برای شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه علنی ۱۵ بهمن ماه سال گذشته از سوی نمایندگان رد و از دستورکار مجلس خارج شده بود که پس از آن طبق آیین‌نامه و به درخواست نمایندگان مجدد در دستورکار مجلس قرار گرفته است.

پس از آن با استفاده از ساز‌و‌کار آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این طرح دو شوری شده و برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بازگشت. نمایندگان در ۲۸ بهمن ماه سال ۹۹ با استناد به ماده ۱۳۰ آیین نامه داخلی بررسی شفافیت آرا را مجدداً در مدار قانونی بررسی در مجلس قرار دادند و در نهایت کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس آن را مورد بررسی و جزئیات طرح شفافیت آراء را نیز تصویب کرد.

بعد از گذشت چند ماه و با روی کار آمدن دولت سیزدهم در جریان برگزاری جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، نمایندگان در تذکراتی ضمن تاکید بر لزوم شفافیت در تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت، اعلام می‌کردند، اگر قرار است، دولت شفاف باشد، باید مجلس هم شفاف عمل کند. شفافیت تعارض منافع را از بین خواهد برد. همان زمان رئیس مجلس هم اعلام کرد: به زودی طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

ابوالفضل ابوترابی در خصوص آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و آیا اینکه این طرح در دستور قرار خواهد گرفت،به پانا گفت: «به نظر من مجلس، شفاف‌ترین نهاد است که البته در قانون اساسی در نظر گرفته شده که اگر در قانون اساسی در نظر گرفته نمی‌شد، شاهد این شفافیت مجلس نبودیم اما به نسبت شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ دولت و هیات وزیران، شفاف‌ترین فرآیندها در مجلس است. سنگ بنای این کار قانون اساسی مترقی ماست. در مطالعات بهترین کشورها و ساختارهایی که با فساد مبارزه کرده است، شاهد هستیم که کشورهایی که شفافیت حداکثری دارند،‌ فساد کمتری دارند.»

وی ادامه داد: «من به همراه برخی از نمایندگان بیانیه‌ای امضا کردیم به گونه‌ای که ما امضاکنندگان این بیانیه همه امورمان را به صورت شفاف به مردم اعلام کنیم.»

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه اینکه طرح شفافیت الان در نوبت است، گفت: «امضاهای طلایی در پستو تاریکی انجام می‌شود. اگر همه امور در منظر مردم به صورت شفاف انجام شود، خود به خود امضاهای طلایی از بین می‌رود و مردم تمامی امور را رصد می‌کنند.»

برخی از نمایندگان طی نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست کردند که شفافیت آرا را دو شوری کنند

محمدحسن آصفری نیز در این باره به پانا گفت: «طرح شفافیت آرا در نوبت بود اما اخیراً تعدادی از نمایندگان، نامه‌ای را خطاب به رئیس مجلس امضا کردند و درخواست کردند که هر چه سریع‌تر بحث شفافیت را دو شوری کنند و در صحن بررسی شود و هر چه زودتر نتیجه اعلام و اجرایی و عملیاتی شود.»

وی بیان کرد: «باید کلیات طرح شفافیت آرا تصویب شود. مواردی هست که جزئیات آن قابل اصلاح است. این طرح باید همه‌گیر شود و تنها نباید برای مجلس باشد. دولت، قوه قضاییه،‌ شوراها و شوراهای عالی کشور باید شفافیت داشته باشند. در بعضی از آرا و نظرات باید مسائلی که امکان دارد تأثیری در مسائل امنیتی کشور داشته باشد، اصلاحاتی صورت بگیرد. این اصلاحات قابل انجام است اما مجلس باید زودتر خارج از نوبت این طرح را تبدیل به دو شوری کند تا مطرح شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار