مجید نامجو مطلق*

باید با اسکووچیچ ادامه داد

اگر توجه کرده باشید بعد از هر پیروزی تیم ملی، جشن‌های بزرگ به راه می‌افتد اما بعد از صعود به جام جهانی با پیروزی مقابل عراق، آن‌طور که باید و شاید مردم شادی نکردند و این نشان می‌دهد توقعات آنها از تیم ملی بالا رفته است.

کد مطلب: ۱۲۵۲۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد

حداقل‌اش این است که ما از مرحله گروهی صعود کنیم و برای رسیدن به آن مرحله باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم، هزینه کنیم، بازی‌های تدارکاتی خوبی برگزار و امکاناتی را فراهم کنیم که در جام جهانی هم به‌عنوان تیمی خوب ظاهر شویم. با پتانسیلی که الان داریم و حضور لژیونرها می‌توانیم اتفاقات بزرگی رقم بزنیم. تفاوتی که ما با گذشته داریم این است که صرفاً بازیکن لژیونر نداریم بلکه بازیکنان لژیونر در تیم‌های خود مطرح و تأثیرگذار هستند.

ما تیم ملی خیلی خوبی داریم و می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی به موفقیت برسیم. البته نباید به بازی ایران و امارات به‌عنوان بازی تدارکاتی نگاه کنیم. ما سه بازی دیگر داریم و به دو دلیل باید قدرت‌مان را تا انتها اثبات کنیم. اول اینکه فوتبال‌مان را به‌درستی عرضه کنیم و با حداکثر امتیاز به جام جهانی برویم و دوم آن‌طور که من شنیدم و نمی‌دانم صحت دارد یا نه ولی رنکینگ می‌تواند در گروه‌بندی جام جهانی تأثیر‌گذار باشد. یعنی هرچه ما امتیاز بیشتری بگیریم، شاید بتواند در سیدبندی‌های جام جهانی تأثیرگذار باشد. اگر این‌طور باشد، ‌می‌توانیم با تمام قدرت سه بازی دیگر را هم انجام بدهیم و با یک شرایط خوب به جام جهانی صعود کنیم.

ما در بدترین شرایط ویلموتس را آوردیم ولی آخرش مشاهده کردید چه اتفاقی افتاد. شما برای موفق شدن در یک مسابقه نیاز به توازن بین کادر فنی، فدراسیون و بازیکنان دارید و اگر بهترین تیم دنیا را هم داشته باشید ولی کادر فنی مجربی را در اختیار نداشته باشید، به نتیجه نمی‌رسید. برعکسش هم وجود دارد، اگر بهترین مربیان دنیا را داشته باشید و بازیکنان خوبی نداشته باشید، باز هم به موفقیت نمی‌رسید؛ همه عوامل تیم باید در سطح ایده‌آل باشند.

شاید اسکووچیچ نام بزرگی نداشت ولی مهم‌ترین فاکتوری که داشت این بود که چند سال حضور در فوتبال ایران را تجربه کرده بود؛ در واقع ‌شناختی که از بازیکنان داشت خیلی کمک کرد تا بخوبی تیم را مدیریت کند. وقتی یک مربی در تمام بازی‌هایش به پیروزی می‌رسد و از نظر روحی-‌روانی به‌خوبی با تیم هماهنگ می‌شود و در برنامه‌های فنی عملکردش مثبت باشد، نشان می‌دهد که موفق بوده است. به نظر من باید با آقای اسکوچیچ که خیلی خوب کار کرده و شرایط هم این را می‌گوید، ادامه بدهیم.

نکته مهم دیگر این است که باید در این شرایط کمکش کرد؛ این کمک می‌تواند فنی یا امکاناتی باشد. ما نمی‌توانیم به مربی که همه بازی‌هایش را برده، ایراد بگیریم. درست است سطح رقابتی که در جام جهانی داریم با دیدارهای مقدماتی قابل قیاس نیست ولی فکر می‌کنم در شرایط فعلی بهترین گزینه انتخاب شده و در ادامه بازی‌ها در جام جهانی ایشان می‌تواند کنار ما باشد.

البته باید دید تفکر فدراسیون چه چیزی خواهد بود؟

*ملی‌پوش اسبق فوتبال ایران

منبع: ایران ورزشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار