گفت‌وگو با فیلمسازان چهلمین جشنواره فیلم فجر؛

حمید محمدی: امیدی برای گرفتن سیمرغ با انیمیشن «گذشته» ندارم

تهران (پانا) - کارگردان و تهیه کننده فیلم کوتاه انیمیشن «گذشته» بیان کرد با توجه به اینکه جشنواره فجر بخش انیمیشن نداشت، احتمال پذیرفته شدنش خیلی کم بود و به دریافت سیمرغ امید خیلی کمی دارد، چراکه فیلم من یک انیمیشن است و قرار است با فیلم‌های داستانی و در بخش داستانی رقابت کند.

کد مطلب: ۱۲۵۱۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
حمید محمدی:  امیدی برای گرفتن سیمرغ با انیمیشن «گذشته» ندارم

حمید محمدی کارگردان و تهیه کننده فیلم کوتاه انیمیشن «گذشته» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌وگو با پانا درباره موضوع فیلم و ایده اولیه آن که چطور شد انیمیشنی کوتاه و زیر 10 دقیقه ساخته است، بیان کرد: «انیمیشن «گذشته» داستان نویسنده‌ای در دهه چهل است که مورد شکنجه و آزار و تهدید نیروهای حکومتی قرار می‌گیرد و در هراسی دائمی به سر می‌برد و دیگر قادر به نوشتن نیست و به دنبال راهی برای غلبه بر این ترس‌ها است و در روایت، بین زمان گذشته و حال و فضاهای سوررئال ذهنی در رفت و برگشت است. ایده فیلم از تجربه‌های شخصی خودم در مواجهه با مشکلات، ترس‌ها و نحوه غلبه بر آنها و حس و حالی که در این بین، تجربه کرده بودم، شکل گرفت، بنابراین راحت‌تر می‌توانستم احساسم را به مخاطب انتقال دهم و از طرفی سال‌ها بود که به ساخت فیلمی با روایت خودم فکر می‌کردم.»

وی درباره حضور در جشنواره فیلم فجر و اینکه آیا این حضور را به عنوان یکی از امتیازات مثبت برای فیلمش می‌داند، اظهار کرد: «جشنواره فیلم فجر معتبرترین و مهمترین جشنواره سینمای ایران است و حضور انیمیشن گذشته به عنوان تنها انیمیشن حاضر در جشنواره باعث بیشتر دیده شدن آن می‌شود.»

محمدی در پاسخ به اینکه چقدر به حضور یک انیمیشن در جشنواره فجر امیدوار بودید و حالا که پذیرفته شدید، چقدر به دریافت سیمرغ امیدوارید؟ گفت: «با توجه به اینکه جشنواره فجر بخش انیمیشن نداشت، احتمال پذیرفته شدنش خیلی کم بود و به دریافت سیمرغ امید خیلی کمی دارم، چراکه فیلم من یک انیمیشن است و قرار است با فیلم‌های داستانی و در بخش داستانی رقابت کند.»

وی درباره نحوه کارگردانی و ساختار فیلم «گذشته» با توجه به اینکه انیمیشن معمولا مواردی که غیرقابل نمایش در فیلم‌های رئال است، نمایش می‌دهد، توضیح داد: «انیمیشن «گذشته» با تکنیک استاپ موشن عروسکی تولید شده است که با ساختار فیلم رئال تفاوت چندانی ندارد، فقط به جای دوربین فیلمبرداری از دوربین عکاسی استفاده و فریم به فریم عکسبرداری می‌شود. همچنین به جای بازیگر از عروسک استفاده می‌شود و هر چیزی که در فیلم شامل دکور و آکسسوار می‌بینیم، باید ساخته شود. غیر از این موارد، روش و ساختار فیلمسازی تفاوتی ندارد یعنی همان دکوپاژ، نورپردازی و فیلمبرداری و حرکت دوربین و..... را در انیمیشن هم شاهد هستیم.»

این فیلمساز همچنین تصریح کرد: «در قدیم این تعریف بود که انیمیشن باید ساختار غیر رئال داشته باشد ولی در حال حاضر مرزها از بین رفته است، به طوری که در فیلم‌های زنده هم آنقدر تخیل داریم که به فضای انیمیشن نزدیک شده‌اند. فیلم‌های انیمیشن نیز به فضای فیلم نزدیک شده ولی خب با این حال در انیمیشن «گذشته» آنقدر فضاهای سوررئال دارد که شاید در فیلم زنده به راحتی قابل اجرا نبود.»

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا معتقد به این موضوع هستید که در سینمای کوتاه و به ویژه انیمیشن کوتاه باید مفهومی انتقال داده شود؟ گفت: «در این مورد، بایدی وجود ندارد زیرا ما فیلم‌های تجربی هم داریم که گاهاً هیج مفهمومی را انتقال نمی‌دهند و فقط یک کار تجربی با تکنیک‌های غیر متعارف است و بسیار هم خوب هستند.»

عوامل تولید انیمیشن «گذشته» عبارتند از تهیه‌کننده، کارگردان و انیماتور: حمید محمدی، نویسنده: علی حضرت‌پور، مشاور کارگردان: مهدی خرمیان، طراح کاراکتر و فضا: محمدرضا خانزاد، ساخت عروسک: مریم زینل‌زادگان، ساخت آرماتور: بیژن خوشخرام، ساخت دکور: حمید محمدی، زهرا طالب‌لو، مریم زینل‌زادگان، مرجان قائمی، الهه فرنیا، وسایل صحنه: الهه فرنیا، سرپرست جلوه‌های بصری: مهدی شرکت‌معصوم، جلوه‌‎های بصری: بنیامین براتی، علی محبی‌کیا، پیمان کاظمی، کامپوزیت: مهدی شرکت‌معصوم، استوری‌بُرد: مریم زینلی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار