معرفی منتورهای بخش کارگاهی سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه»

تهران (پانا) - مجید برزگر، سعید نجاتی، آرمان فیاض و تی‌یام یابنده به عنوان منتورهای بخش کارگاهی سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه» معرفی شدند.

کد مطلب: ۱۲۵۱۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
معرفی منتورهای بخش کارگاهی سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه»

به گزارش روابط عمومی و ارتباط با رسانه جشنواره ملی «سایه»، بخش کارگاهی سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌‌‌‌‌‌‌‌«سایه» با رویکرد استعدادیابی و با روش پیچینگ «ارائه‌‌ طرح» توسط چهار منتور که تجربه‌ بسیاری در ساخت فیلم دارند و در حوزه‌های گوناگونی در سینما فعالیت می‌کنند، برگزار خواهد شد.

اسامی منتورهای جشنواره عبارت است از: مجید برزگر کارگردان سینما و متخصص در حوزه‌ تولید و تهیه‌کنندگی، سعید نجاتی نویسنده و کارگردان سینما و متخصص در حوزه‌ تدوین، آرمان فیاض کارگردان و فیلمبردار سینما و تی‌یام یابنده فیلمساز متخصص در شناخت ژانر و سینمای تجربی.

محمدحسین یاوری دبیر سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌‌‌‌‌‌‌‌«سایه» درباره این بخش توضیح داد: جشنواره‌ فیلم کوتاه سایه پس از چهارسال با همکاری دانشجویان دانشگاه سوره دوبار برگزار شده است. با توجه به اینکه جشنواره‌های معتبر فیلمسازی در دنیا، مانند جشنواره‌ برلین، کن و همچنین بسیاری از جشنواره‌های فیلم کوتاه در ایران، در کنار بخش رقابتی، بخش جنبی نیز برگزار می‌کنند که کارکرد آن استعدادیابی‌ است، تیم اجرایی جشنواره‌ فیلم کوتاه سایه پس از مشورت با بزرگان و اساتید سینما تصمیم بر این گرفتند تا در کنار بخش رقابتی جشنواره، بخشی کارگاهی با روش پیچینگ «ارائه‌‌ طرح» را که در بسیاری از جشنواره‌های مطرح و معتبر فیلم در دنیا اجرا می‌شود، برای اولین بار در یک جشنواره‌ دانشجویی در ایران اجرا کنند.

وی تصریح کرد: این گوناگونی منتورها به شرکت‌کنندگان جشنواره کمک می‌کند تا هر ایده‌ای را در ژانر‌های مختلف به جشنواره ارائه بدهند و پس از پذیرفته شدن طرح‌شان مهارت‌های مختلف و گوناگون فیلمسازی را بیاموزند و در آن تجربه کسب کنند و تنها بر یک مهارت متمرکز نشوند. تنوع منتورها به تقویت مهارت شرکت کنندگان در بخش های مختلف فیلمسازی می انجامد.

یاوری همچنین در توضیح بیشتر این بخش گفت: بعد از برگزاری کارگاه، از شرکت کنندگان بخش کارگاهی خواسته می‌شود تا علاوه‌ بر طرح فیلمنامه، یادداشت کارگردان، طرح سه خطی و طرح یک خطی ایده خود را ارائه دهند. به هر کدام از این سه اتود امتیازی توسط هیات انتخاب که به زودی در فراخوان جشنواره اعلام خواهد شد، تعلق می‌گیرد. برای هر اتود سقف امتیازی در نظر گرفته شده است که شرکت کنندگان در صورت دریافت آن امتیاز، به مرحله‌ بعدی جشنواره راه پیدا می‌کنند. در این مرحله، شرکت کنندگان طرح ایده‌های خود را ارائه می‌دهند و هر ایده‌ای که ظرفیت و قابلیت تبدیل شدن به یک فیلمنامه‌ کامل را دارد، توسط منتورها انتخاب می‌شود و در طی هشت جلسه کارگاه که با کمک منتورها برگزار می‌شود هر کدام از ایده ها تبدیل به یک فیلمنامه‌ کامل می‌شوند.

وی ادامه داد: در این کارگاه‌ها، هر آن چیزی را که برای نوشتن یک فیلمنامه‌ کامل کوتاه لازم است به شرکت کنندگان آموزش داده می‌شود. از شرکت کنندگانی که توسط منتورها آموزش دیده اند، در طول جشنواره که از 24 تا 31 اردیبهشت ماه 1401 برگزار خواهد شد، دعوت می‌شود تا طرح نهایی خود را برای هفت داور که شامل منتورهای جشنواره، عطا مجابی مشاوره‌ بخش کارگاهی و دو استاد دیگر که به زودی معرفی می‌شوند، ارائه دهند. در نهایت داوران، 4 طرح و فیلمنامه‌ نهایی و برتر را انتخاب می‌کنند.

دبیر سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌‌‌‌‌‌‌‌«سایه» در پایان بیان کرد: 4 فیلمنامه برگزیده، در روز اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند و از طرف جشنواره‌ فیلم کوتاه سایه گواهی فیلم‌سازی به هر کدامشان تعلق می‌گیرد و طبق قرار دادهایی که میان شرکت کنندگان و جشنواره شکل گرفته ‌است، فیلم‌ها در مدت زمان کوتاهی حدودا تا اواخر تیرماه ساخته و اکران خواهند شد و هر کدام از فیلم‌های ساخته شده به طور مستقیم در جشنواره سال آینده یعنی چهاردهمین جشنواره‌ «سایه»، بدون رد شدن از فیلتر داوران به جشنواره راه پیدا خواهند کرد.

سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌‌‌‌‌‌‌‌«سایه» از اسفند ماه 1400 الی اردیبهشت 1401 به دبیری محمدحسین یاوری برگزار می‌شود. شرکت کنندگان برای ارسال آثار خود برای بخش کارگاهی تا ۲۰ بهمن ماه و برای ارسال آثار خود در بخش رقابتی تا ۳۰ بهمن ماه فرصت دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار