تغییر در روش‌های اجرا و ابداع برنامه‌های تحول‌آفرین قرآنی

تهران (پانا) - مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از تغییر در روش‌های اجرا و ابداع برنامه‌های تحول‌آفرین در فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد
تغییر در روش‌های اجرا و ابداع برنامه‌های تحول‌آفرین قرآنی

به گزارش مهر، میکائیل باقری در حاشیه آئین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی دانش‌آموزان مراکز دارالقرآن کریم سراسر کشور در تبریز بیان کرد: این مسابقات گرچه کار جدیدی هست ولی اگر کیفیت مسابقات امسال را با سال اول و دوم برگزاری مقایسه کنیم کار دانش آموزان از نظر کیفی ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: در سال اول مسابقات چون سال‌های اول شروع کار بود هم مربیان تخصص لازم را نداشتند و هم دانش آموزان کار تیمی و گروهی انجام نداده بودند ولی اگر بخواهیم کار امسال را با سال ماقبل از کرونا مقایسه کنیم رشد کیفی متوقف شده است و یا در سطح بسیار اندکی افت پیدا کرده است به جهت اینکه فعالیت‌های گروهی ممنوعیت داشته و دانش آموزان نمی‌توانستند یکجا جمع شوند و تمرین کنند و مربیان هم مجبور بودند که با دانش آموزان تک تک در خانه و به صورت مجازی هماهنگ کنند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: این کار جمعی و گروهی و هماهنگی صداها به زمان نیاز دارد و به جرأت می‌توانم بگویم که ۳۰ درصد این نوع کار، آموزش‌های اولیه هستند و ۷۰ درصد، هماهنگی بین گروهی و ضرب آهنگ‌ها و صداهاست.

باقری با بیان اینکه با همه این اوصاف در ایام کرونا اجازه ندادیم این فعالیت‌ها تعطیل شوند تا از افت کیفیت جلوگیری کنیم، گفت: سعی کردیم فعالیت‌ها در فضای مجازی دنبال شوند تا دانش آموزان از جنب و جوش نیفتند ولی چون به فضای مجازی آمدیم و کاری که در فضای حقیقی انجام می‌دادیم در فضای مجازی انجام دادیم قطعاً یک سری از اهدافمان را چشم پوشی کردیم.

وی گفت: یکی از اهداف که ارتقا سطح کیفی مسابقات بوده دراین ایام کرونا انتظار نداشتیم و بیشتر سعی کردیم تا گروه‌ها تعطیل نشوند برای اینکه تعطیلی فعالیت‌ها، مدیر را به زحمت زیادی خواهد انداخت تا جنس صدایی که نیاز دارد را پیدا کند.

برگزاری اجلاس نماز دانش آموزی به میزبانی تبریز در نیمه‌های اسفندماه

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص برگزاری اجلاس سراسری نماز دانش آموزی گفت: در مدارس سراسر کشور پیش اجلاسیه های نماز برگزار می‌شود و بخش عمده‌ای از برنامه‌ها هم در دهه فجر برگزار می‌شود و همه این پیش اجلاسیه ها به اجلاس سراسری کشور منتهی می‌شود.

باقری با بیان اینکه اجلاس نماز دانش آموزی با هدف نیت تجلیل از خادمین نماز آموزش و پرورش اعم از فرهنگیان، اولیا و دانش آموزان برگزار می‌شود، گفت: در زمان قبل از کرونا برگزاری نمازهای جماعت اول وقت از اولویت‌های ما در مدارس بود که در این نمازهای جماعت تعدادی از دانش آموزان و فرهنگیان به عنوان مکبر، مؤذن و گاهی به عنوان امام جماعت ایفای نقش می‌کردند و در حال حاضر نیز هم این کار را انجام می‌دهند و ما وظیفه تجلیل از اینها را برعهده داریم که یکی از اهداف این پیش اجلاسیه ها و اجلاس سراسری تجلیل از زحمات این عزیزان هست.

وی گفت: از ماه‌ها قبل دبیرخانه اجلاس نماز دانش آموزی به استان آذربایجان شرقی واگذار شد چون مردم تبریز افراد علاقمند به برنامه‌های قرآنی و اهل بیت علیهم السلام و افرادی خلاق هستند.

ارسال ۲۷ هزار اثر به اجلاس نماز دانش آموزی

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه این اجلاسیه مورد استقبال قرار گرفته و حدود ۲۷ هزار اثر به دبیرخانه رسیده است که بررسی این تعداد آثار قطعاً زمان بر است و همکاران در حال تفکیک آثار و ارسال آثار به داوران هستند که اگر شرایط اجازه دهد اجلاس نماز دانش آموزی در نیمه‌های اسفند ماه به صورت حضوری و اگر شرایط فراهم نبود مانند سال قبل به صورت غیر حضوری در تبریز برگزار می‌شود.

اجرای برنامه‌ها به انتخاب مدیر مدرسه و به اقتضای فرهنگ آداب و رسوم منطقه

باقری در مورد برنامه‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده گفت: برنامه‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شوند، پیشینه چندین ساله دارند و برخی از فعالیت‌ها حتی پیشینه ۲۰ تا ۴۰ ساله دارند و چون این برنامه‌ها برای زمان خود و نیاز دانش آموزان آن زمان برنامه ریزی شده‌اند برای نیاز نوجوانان امروزی نمی‌توانند پاسخ گو باشند.

وی ادامه داد: از سویی هم ما در حال حاضر تجربه فضای مجازی را داریم که سال‌های گذشته این تجربه را نداشتیم و به راحتی نمی‌توانیم از این داشته‌ها و یافته‌های فضای مجازی غافل شویم با این دو دلیل باید برنامه‌های جدیدی را ابداع کنیم یا فعالیت‌های موجود را با روش‌های جدید اجرا کنیم.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: برای سال تحصیلی آینده این دو برنامه مدنظر ما هست و در این راستا در لایه‌های مختلف فراخوان‌هایی دادیم که در گام اول به رؤسا و در گام دوم به کارشناسان ادارت قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش استان‌ها و مدیران دارالقرآن‌ها و در گام سوم به همه فرهنگیان و دانش آموزان فراخوان دادیم تا فعالیت‌های موجود را نقد کنند و نظر بدهند که آیا فعالیت‌ها در حال حاضر به همان شکل قابل اجرا هستند یا نه؟ آیا این فعالیت، اولویت دار هست یا نه؟.

باقری با بیان اینکه به این منظور اتاق فکر تشکیل شده تا نظرات دریافتی را جمع بندی کنند و وضعیت موجود و پیش رو را بررسی کنند، گفت: در برنامه‌هایی مانند مسابقات که پیشینه ۴۰ ساله دارد و پشتوانه مسابقات ملی کشور هست قطعاً نمی‌توان فعالیت را متوقف کرد ولی از سویی هم نمی‌شود از روش‌های قدیمی استفاده کرد لذا تغییر در روش اجرا را خواهیم داشت برای اینکه نمی‌توانیم با این روش‌های قدیمی جذب حداکثری داشته باشیم و باید دنبال روش‌هایی باشیم که بتوانیم تعداد بیشتری از دانش آموزان را در مرحله آموزشگاهی جذب کنیم.

وی افزود: یک سری از فعالیت‌ها هم به منظور تحول آفرینی ابداع و از مهرماه سال آینده اجرا خواهند شد.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال تحصیلی آینده سعی خواهیم کرد مأموریت‌های این اداره را اعلام کنیم و مدیران مدارس را جهت اجرای فعالیت‌هایی که منجر به تحقق اهداف و مأموریت می‌شوند، مخیر کنیم.

باقری افزود: نمی‌خواهیم از ستاد به مدارس دیکته کنیم که چه فعالیتی را انجام دهید و بیشتر سعی می‌کنیم به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم تا به مدیران مدارس مأموریت‌ها را بیان کنیم و مدیر مدرسه به اقتضای فرهنگ، آداب و رسوم منطقه یک تعداد فعالیت‌ها را انتخاب و اجرا کند.

پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی دانش‌آموزان مراکز دارالقرآن کریم سراسر کشور روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۶ و ۷ بهمن ماه به میزبانی تبریز بدون حضور دانش آموزان و به صورت مجازی برگزار و با معرفی گروه‌های برتر به کار خود پایان داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار