در گفت وگو با پانا بررسی شد؛

نقش بانک‌ مرکزی در بازار مسکن چیست؟

تهران (پانا) - نماینده مردم خمین در مجلس درباره نقش بانک مرکزی در بازار مسکن می‌گوید بانک مرکزی سیاست‌گذار عرصه‌ پولی کشور است. در واقع بانک مرکزی نقش مهمی در همراهی و پیاده‌سازی طرح ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال را دارد چرا که نقش آن، نقش محوری است و می‌تواند در بحث تنظیم امتیازات، کمک‌حال این طرح باشد.

کد مطلب: ۱۲۵۰۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
نقش بانک‌ مرکزی در بازار مسکن چیست؟

علی‌رضا نظری در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه کاهش سود بانکی نیازمند حمایت دولت است، گفت: «بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، از سپرده‌ سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند در نتیجه باید سود مناسبی را هم به سرمایه‌گذار بدهند. اگر بنا است بانک‌ها مبالغ تکلیفی را با سود کم در نظر بگیرند باید حمایت دولت را در کنار آن داشته باشند. قطعاً اگر چنین دستور یک طرفه‌ای صادر شود، با عدم اقبال بانک‌ها مواجه خواهد شد.»

نظری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا در شرایط کنونی مردم توان پرداخت اقساط وام مسکن را دارند، گفت: «با توجه به رشد تورم در کشور و کاهش ارزش پول ملی، ممکن است در سال‌های اولیه مردم برای پرداخت اقساط دچار مشکل شوند. در نتیجه باید روش بازپرداخت اقساط به‌گونه‌ای باشد که با میزان رشد تورم، همخوانی داشته باشد. در این راستا طرح پلکانی، طرح خوبی است و می‌تواند مؤثر باشد. اگر پرداخت اقساط، پلکانی باشد، هم دولت می‌تواند مطالبات خود را به راحتی وصول کند و هم مردم در زمان‌بندی مشخص، اقساط تعیین‌شده را تسویه می‌کنند.»

ساخت مسکن در کشور، صدها بخش را به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر تولید می‌کند که این امر ایجاد شغل و گردش مالی منظم در کشور را به دنبال دارد. در چنین شرایطی بخش قابل توجهی از نقدینگی بازار و اعتبارات بانکی به سمت تولید هدایت می‌شود. با ساخت و ساز مسکن نیاز مردم به مسکن مرتفع و شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: «این‌‌که چه کسانی مشمول استفاده از تسهیلات مسکن هستند، در آئین‌نامه اجرایی تعیین شده است. بنده معتقدم بانک مرکزی می‌تواند تمهیدات لازم را به کار بگیرد و از سایر بانک‌ها گزارش بخواهد و نظارت‌های دقیق‌تری را انجام دهد تا اعتبارات در هدف برنامه‌ریزی‌شده هزینه شود.»

کاهش سود تسهیلات مسکن نیازمند حمایت جدی دولت

نماینده مردم خمین در مجلس گفت: «با ساخت‌ وساز مسکن، نیاز مردم در این بخش مرتفع و شاهد ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود.»

اظهار کرد: «نزدیک به هشت سال است که کار زیادی در حوزه مسکن انجام نشده و این موجب انباشت تقاضا و کمبود عرضه در کشور شده است. اکنون سیاست ایجاد مسکن دولت سیزدهم برای کسانی‌ که احتیاج به سرپناه دارند، برنامه‌‌ مطلوبی است که به‌ صورت کامل باید اجرا شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: «ساخت مسکن در کشور، صدها بخش را به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر تولید می‌کند که این امر ایجاد شغل و گردش مالی منظم در کشور را به دنبال دارد. در چنین شرایطی بخش قابل توجهی از نقدینگی بازار و اعتبارات بانکی به سمت تولید هدایت می‌شود. با ساخت و ساز مسکن نیاز مردم به مسکن مرتفع و شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود.»

این نماینده به حمایت دولت اشاره کرد و افزود:«دولت باید مسکن اولی‌ها را حمایت کند؛ چرا که این افراد از درآمد و پس‌انداز زیادی برخوردار نیستند. لذا دولت باید برای کاهش هزینه‌های ساختمان، نهایت مساعدت را داشته باشد. به عنوان مثال برای دهک‌های پایین، زمین رایگان و یا با حداقل قیمت واگذار کند و یا هزینه بخش‌های زیر ساختی از جمله آب و برق و گاز و... را کاهش دهد. همچنین دولت می‌تواند فرآیند صدور پروانه توسط شهرداری و نهادهای عمومی غیردولتی را تسهیل کند.»

نظری تحقق وعده‌ 4 میلیون مسکن در چهار سال را عملی دانست و توضیح داد: «اگر تصورمان از تولید 4 میلیون مسکن در چهار سال، سالی یک میلیون مسکن است، یعنی هر شش ماه 500 هزار مسکن و هر سه ماه 250 هزار مسکن؛ تصور اشتباهی است و تحقق این وعده با تقسیم تولید در چهار سال اشتباه است. تأمین زیر ساخت و زمین لازم، ساماندهی ثبت‌نام کنندگان هم بخشی از کار در جهت تولید مسکن است که در گام اول انجام می‌شود. اگر حتی در سال اول هیچ ساخت‌وسازی صورت نگیرد، بخشی از کارهای مربوط به تأمین زیر ساخت‌ها و زمین مناسب انجام شده است. در نتیجه به دنبال گام اول، گام دوم برداشته شده و کارهای اجرایی صورت می‌گیرد. باتوجه به برنامه‌هایی که وجود دارد و قانونی که مجلس در خصوص جهش تولید مسکن مصوب کرده، اصل کار شدنی است و ما می ‌توانیم در کلان 4 سال، شاهد چهار میلیون مسکن باشیم.»

ضرورت همکاری بخش تعاونی و پیمانکاری برای ساخت 4 میلیون واحد مسکن

وی ادامه داد: «اگر دولت برای تحقق این وعده به تنهایی عمل کند و کمکی نگیرد، قطعاً این وعده اجرایی نمی‌شود. برای اجرای این طرح، دولت باید از همکاری بخش خصوصی، تعاونی‌ها و پیمانکاران استفاده کند و بخشی از کارها را به آن‌ها واگذار و بخشی دیگر را خودش انجام دهد. در حقیقت با مشارکت و همکاری همه بخش ها می‌توان آن چهار میلیون مسکن را تأمین کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار