تحولات یمن و پیام‌های آن

تهران (پانا) - نه اتحادیه عرب، نه مدعیان حقوق بشر غربی و نه سازمان ملل هیچ کدام اراده‌ای برای حمایت از مردم یمن ندارند و لذا تنها گزینه یمنی‌ها دفاع از خود و مقاومت است.

کد مطلب: ۱۲۵۰۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
تحولات یمن و پیام‌های آن

به گزارش نورنیوز، یمن طی هفته‌های اخیر با دو تحول مهم همراه بود. از یک سو ائتلاف سعودی-اماراتی با پشتوانه غربی-صهیونیستی بر تعداد و شدت حملات هوایی با هدف نابودسازی زیرساخت‌ها و کشتار غیر نظامیان افزود.

در سوی دیگر؛ ارتش و نیروهای مردمی یمن در کنار مبارزه برای پاکسازی کشور از متجاوزان و حفظ یکپارچگی یمن، با پاسخ‌های موشکی و پهپادی توان تهاجمی و بازدارندگی در برابر متجاوزین را به رخ کشیده و ابوظبی و برخی مناطق عربستان را هدف قرار دادند.

هر چند مقامات سیاسی و نظامی غرب به ویژه آمریکا و انگلیس بدون اشاره به بحران انسانی تحمیلی بر یمن، بر حمایت همه جانبه از سعودی و امارات تاکید دارند اما رفتار آنها در واکنش به پاسخ‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها حقایقی بس مهم را آشکار می‌سازد.

در حالی که با وجود هزینه‌های چندین میلیارد دلاری، سامانه‌های پاتریوت آمریکایی توانایی مقابله با توان پهپادی و موشکی یمنی‌ها را نداشت، سخنگوی سنتکام رسما اعلام کرد: «در هنگام حمله موشکی و پهپادی یمنی‌ها نیروهای ما در پناه‌گاه‌ها بوده‌اند.

این دو نکته نشانگر بی‌اهمیت بودن منافع متحدان آمریکا در منطقه برای واشنگتن است و این حقیقت را آشکارتر می‌سازد که کاخ سفید نه برای دفاع و حمایت که برای سرکیسه کردن کشورهای مذکور به ایجاد پایگاه نظامی در آنها اقدام می‌کند.

این تحولات نشان داد که آمریکا نه تنها ناجی نیست بلکه صرفا باج‌گیری است که با ادعای حمایت، به کسب منافع مالی و سلطه بر دیگر کشورها پرداخته و حتی توان و اراده واکنش در برابر مقاومت فقیرترین کشور منطقه که با فاجعه‌ انسانی مواجه است را نیز ندارد.

از سویی؛ مواضع صورت گرفته در قبال تجاوزات و کشتارهای ائتلاف سعودی-اماراتی و پاسخ‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها قابل توجه است، چه، در حالی بر اساس منشور ملل متحد، اعلامیه‌ حقوق بشر و ده‌ها قانون و تعهدنامه بین‌المللی دیگر، ملت یمن حق دفاع مشروع از خویش در برابر متجاوزان را دارد که مدعیان حقوق بشر و حمایت از امنیت و صلح جهانی واکنش‌های تامل برانگیزی در قبال این تحولات داشته‌اند.

در کنار کشورهای غربی که رسما مقاومت یمنی‌ها را محکوم و به حمایت سیاسی و نظامی از تجاوزات امارات و سعودی اقدام کردند، اتحادیه عرب نیز در اقدامی تاسف برانگیز بدون محکوم کردن کشتار یمنی‌ها، خواستار قرار دادن انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی شد.

مجموع این رفتار بیانگر آن است که نه اتحادیه عرب، نه مدعیان حقوق بشر غربی و نه سازمان ملل هیچ کدام اراده‌ای برای حمایت از مردم یمن ندارند و لذا تنها گزینه یمنی‌ها دفاع از خود و مقاومت است.

این مقاومت امروز به همت روحیه وحدت و دلاوری یمنی‌ها علاوه بر عرصه داخلی و مبارزه با تروریست‌ها و جدایی‌طلبان در عرصه فرا یمن‌ نیز گسترش یافته و نه تنها متجاوزان بلکه نیروهای آمریکایی مدعی را به پناه‌گاه کشانده و نشان داد که مقاومت فاتح نهایی میدان است.

این معنا البته مسبوق به سابقه است و جنایتکاران غربی قبلا نیز طعم آن را در جنگ ۳۳ روزه لبنان و مقاومت غزه در برابر رژیم صهیونیستی چشیده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار