قالیباف در نشست پیگیری مصوبات نظارت میدانی از چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

برای توسعه استان‌ها فقط نباید به بودجه‌های عمومی و دولتی اتکا کرد

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت برای توسعه استان‌ها فقط نباید به بودجه‌های عمومی و دولتی اتکا کرد بلکه باید با ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌های غیر دولتی و نیز بهره‌مندی از ظرفیت‌های استان‌ها نیز تلاش کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۰۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
برای توسعه استان‌ها فقط نباید به بودجه‌های عمومی و دولتی اتکا کرد

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیگیری مصوبات نظارت میدانی سال گذشته از استان چهارمحال و بختیاری با حضور اعضای مجمع نمایندگان و استاندار این استان با تاکید بر ضرورت توجه به استان های محروم اظهار کرد: این توجه برای نخستین بار در بودجه ۱۴۰۰ با محوریت محرومیت زدایی از استان های محروم مانند استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، ایلام و... رقم خورد و باید همین رویکرد در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه پس از نظارت میدانی صورت گرفته به استان چهارمحال و بختیاری، برای تکمیل پروژه اتصال راه های ۲۵ هزار روستا و همچنین آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا در یک دوره ۳ ساله اقدامات مهمی آغاز شده است، افزود: قوانین بودجه این ظرفیت را دارد که از محل تبصره ۱۴، ۱۶ و ۱۸ پیگیری های لازم برای توسعه و پیشرفت مناطق محروم نهایت بهره مندی انجام شود و این موضوع نیازمند پیگیری در استان نیز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مسائل مربوط به آب نیز گفت: در این زمینه وزارت کشور باید با استفاده از ظرفیت ملی و بر مبنای عدالت و منافع مردم با رعایت پیوست های زیست محیطی و اجتماعی، اقدامات لازم به ویژه مصوبات قانونی را اجرایی کند تا منفعت آن نصیب مردم و کشاورزان شود.

وی با اشاره به سختی تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در مناطقی همچون کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: به عنوان نمونه یک پروژه راه در این استان از حدود ۱۵ سال قبل تا به امروز هنوز به بهره برداری نرسیده و فقط در مرحله زیرسازی پیشرفت داشته که آن هم با اولین بارش برف و کولاک تخریب و مجدداً بودجه های سالانه صرف کار زیرسازی می شود، یعنی یک چرخه تکراری بدون نتیجه هر سال انجام می شود که باید این فرایند معیوب و ناکارآمد اصلاح شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه نباید فقط از ظرفیت بودجه‌های دولتی برای توسعه و آبادانی استان‌ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام استفاده کرد، ادامه داد: چهارمحال و بختیاری ظرفیت های بالایی در حوزه های مختلف دارد و باید با ایجاد انگیزه برای سرمایه گذار، زمینه را برای استفاده از اعتبارات غیردولتی نیز فراهم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است در برخی پروژه‌ها مثل پروژه اتصال راه آهن چهارمحال و بختیاری به خوزستان نگاه ملی داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از پروژه هایی که سال آینده باید اعتبار ویژه ای برای آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفت، اتصال خط ریلی لردگان به استان خوزستان است. این پروژه باعث اتصال مسیر ریلی از استان اصفهان به خوزستان می شود و همه کشور از آن بهره مند می شوند. اگر همین پروژه در کنار اتصال راه جاده‌ای از اصفهان به خوزستان محقق شود، درآمدهای استان متحول خواهد شد.

در این نشست حسین بامیری، امیرقلی جعفری بروجنی، قدرت الله حمزه شلمزاری و احمد راستینه هفشجانی نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری نیز پیش از رئیس مجلس، با اشاره به نظارت میدانی دکتر قالیباف از استان چهارمحال و بختیاری به برخی مصوبات اجرا شده در استان اشاره و از رئیس مجلس تقدیر کردند.

از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده از جانب نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری، می‌توان به ضرورت تخصیص اعتبارات برای تکمیل پروژه های راه و راه آهن استان، چاره اندیشی برای معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در استان، تکرار مصوبات سفر نظارتی رئیس مجلس در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و تکمیل پروژه های آبرسانی به روستاهای استان چهارمحال و بختیاری که از مصوبات سفر رئیس مجلس بوده است، اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار