گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سهم واریزی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان

تهران (پانا)‌- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به ارزیابی عملکرد ماه (۸۵) قانون برنامه ششم توسعه (موضوع سهم واریزی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان) پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۵۰۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سهم واریزی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان

به گزارش اداره روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش این مرکزطی گزارشی به ارزیابی عملکرد ماه (۸۵) قانون برنامه ششم توسعه (موضوع سهم واریزی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان) پرداخت.

در این گزارش بیان شده: با تصویب تبصره «٦٣» قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسط مجلس شورای اسلامی، مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ ۱۳۷۴/۳/۷ در اجرای طی تصویبنامه شماره ١٣٥٩/ت١٤٩٥٦-هـ مورخ ۱۳۷۴/۲/۱۱ هیئت وزیران، تأسیس و در اداره ثبت شرکت ها، ثبت گردید و تا به امروز طی قانون برنامه سوم توسعه (ماده (١٤٧)، برنامه چهارم توسعه (ماده (٥٣) و قانون برنامه ششم توسعه (ماده (۸۵)) نیز استقرار یافته است.

در ادامه این گزارش آمده: مهم ترین منابع مالی این مؤسسه از طریق واریزی ماهیانه حداکثر معادل پنج درصد حقوق و مزایای مستمر فرهنگیان عضو صندوق و کمک دولت معادل واریزی فرهنگیان عضو صندوق است. این گزارش به ارزیابی عملکرد همین موضوع در طول سال های اجرای قانون برنامه ششم می پردازد.

در ادامه این گزارش بیان شده: با وجود تکلیف قانونی دولت به پرداخت معادل واریزی اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان به آن صندوق در ردیف اعتباری خاصی در قالب بودجه سنواتی، اما از یک سو فقط معادل ۲/۱۴ درصد از مجموع واریزی فرهنگیان در سال‌های ۱۳۹۶-۱۳۹۹ در بودجه‌های سنواتی به تصویب رسیده است و ازسوی دیگر دولت تنها معادل ۱۸ درصد از مجموع واریزی فرهنگیان را طی بازه چهارساله مذکور به حساب صندوق واریز کرده است.

در این گزارش تصریح شده: بخشی از این مطالبات معوق مربوط به اعضای شاغل هستند، اما نکته قابل تأمل این است که بر اساس مکاتبه صندوق ذخیره فرهنگیان با وزارت آموزش و پرورش به شماره ۲۴۲۹/۹/ص مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ از مهرماه ۱۳۹۴ تا مهرماه ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۰.۱۸۳ نفر عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بازنشسته شده‌اند که به‌علت عدم تأدیه بدهی دولت به این صندوق، جمعاً به میزان ۵.۱۰۰.۵۰۵ میلیارد ریال مطالبات معوق دارند. عدم واریز سهم دولت به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان درحالی است که سایر کارکنان دولت به موجب بند «ب» ماده (۱) قانون تشکیل حساب پس‌انداز کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۶/۱۱/۲۶به‌صورت ماهیانه از معادل ۱۰۰ درصد واریزی خود به‌عنوان سهم دولت برخوردار می‌شوند.

در این گزارش آمده: علی‌رغم مشکلات و چالش‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در ابعاد مدیریت، نظارت، ماهیت حقوقی، جایگاه فرهنگیان در اداره و نظارت بر آن، عدم واریز سهم دولت از یک‌سو سبب شده است که بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش از دریافت سهم‌‌الشرکه دولت و سود حاصل از سرمایه‌گذاری آن محروم شوند و ازسوی دیگر صندوق ذخیره فرهنگیان فرصت سرمایه‌گذاری از قِبل این منابع مالی را از دست بدهد. ازهمین‌رو می‌توان با تهاتر بدهی‌های صندوق و شرکت‌های زیرمجموعه آن به دولت، به تأدیه بخشی از مطالبات صندوق از دولت با اولویت پرداخت مطالبات اعضای بازنشسته صندوق اقدام کرد.


متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار