رییس دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

شخصیت دختر در آیات متعددی از قرآن به مردم گوشزد می‌شود

تبریز( پانا )- رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به جایگاه زن و انسان در صدر اسلام به بیان شخصیت او نیز در کلام‌الله مجید اشاره کرد و زن را رکن اصلی تربیت در خانواده برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۵۰۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
شخصیت دختر در آیات متعددی از قرآن به مردم گوشزد می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین سید علی فقیه در آیین گرامیداشت مقام شامخ زن و مادر در محل اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن تبریک میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه‌ زهرا( س ) گفت: عامل موثر برای انتقال فرهنگ، خلقیات، سنت‌ها و رفتارها برای نسل بعدی خانواده است؛ نقش خانواده در انتقال فرهنگ، خلقیات، سیره و سنت ها موضوع بسیار مهم و حائز بحثی است اما در جمع خانواده مصداق بارز مادر است هرچند که همه اعضای خانواده نقش خود را به گونه‌ای ایفا می‌کنند اما نقش مادر ستودنی است و نکته ظریفی است که می‌توان در خصوص آن بحث نمود.

وی افزود: نقش مادر را بیشتر از همه اعضای خانواده باید در نظر گرفت چراکه نگاه قرآن درباره زنان در ۳ منظر می‌باشد. یک بعنوان دختر چون دختر در صدر اسلام جایگاهی ندارد دختر شخصیت دختر را با تعبیرات گوناگون دیگری در آیات متعددی به مردم گوشزد می‌کند، چنانچه در قرآن آمده است《 جامعه بشری توجه داشته باشید که روزی فرا خواهد رسید که از شما سوال خواهد شد که چرا به دختران ارزش ندادید؟ 》 در این جمله نوید قرآنی درخصوص دختران اشاره می‌شود که چرا بعضی از افراد شخصیت دختران را پایمال کرده‌اند؟ و این موضوع خود یک بحث مفصل تاریخی دارد.

رئیس رفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اشاره کرد: مورد دوم قرآن نگاه به زن و همسر بودن این جنس است؛ زندگی برای تداوم نسل و آرامش دو رکن اصلی می‌خواهد یکی مرد و یکی زن، زن عامل سکون و آرامش معرفی می‌شود که اگر زن در زندگی مرد را همراهی نماید آن مرد فردی موفق، موثر و پیشرفت‌کننده خواهد بود.

وی افزود: نگاه سوم قرآن دیدگاهی از منظر مادر است که مادران همه مورد تکریم و تقدیر هستند؛ حضرت زهرا( س ) به قدری با برکت است که تمامی اقشار می‌توانند الگوبرداری کنند و این مختص به بانوان نیست اما صدق بحث ما در ارتباط با مادران است، لذا مردان و زنان همگی باید در حیات خود ام‌ابیها( س ) را الگوی خود قرار داده و از ایشان پیروی کنند.

این مقام مسئول همچنین خاطر نشان کرد: ما در زندگی اسلامی مبنا را بر این قرار می‌دهیم که زوجین باید هم‌شان و با یکدیگر اخت باشند منتها در نگاه اسلام منظور از شأنیت این است که جایگاه و شان حضرت زهرا ( س ) با حضرت علی مرتضی ( ع ) یکی است و چنین است که در زندگی امروزی عده ای از ازدواج ها بدلیل عدم کفیت و شأنیت سامان نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: در نگاه دین نباید بدنبال جمال و ثروت دختر یا پسر بود چراکه اگر با این نیت ازدواج کنند خلاف دیدگاه زندگی اسلامی است. مورد بعدی الگوبرداری از بی‌بی دو عالم ( س ) در خصوص انتخاب نام برای فرزندان است، نامی باید برای فرزندان انتخاب شود که پیام داشته باشد؛ حضرت زهرا( س ) به پرورش توجه داشتند چراکه آموزش به تنهایی کافی نیست بلکه پرورش نیز در کنار آموزش نیاز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی فقیه شرح داد: نقش خانواده و مادر بصورت ویژه و برجسته در انتقال فرهنگ و سنت در حدیث امیرالمونین ( ع ) به خوبی دیده می‌شود که می‌فرمایند فرزندان حقی به گردن والدین دارند که باید برای آنها نام نیک انتخاب شود، ادب و قرآن را نیز به فرزندان خود تعلیم دهند و این چنین است که خانواده‌ای می‌توانند فرزندانی اسلامی و در راستای تعلیمات بانو فاطمه زهرا ( س ) پرورش و تربیت دهند.

همچنین در ادامه این مراسم مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: برای زن ها کمال افتخار است که روزتولد حضرت صدیقه زهرا را روز زن قرار داده اند، هر ساله به افتخار همه مادران ایرانی این روز بزرگ و فرخنده عزیز شمرده می شود.

جعفر پاشایی افزود: افق های روشنی پیش پای همکاران بانو است چرا که علی رغم اینکه نقش مادر را دارند در دستگاه تعلیم و تربیت نقش آفرین هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار