در دیدار رئیس کل گمرک ایران با هیئت ازبکستانی مطرح شد؛

صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری ایران به ازبکستان

تهران (پانا) - چگونگی افزایش همکاری‌های گمرکی و روابط تجاری ایران و ازبکستان در نشست رئیس کل گمرک ایران با هیئت ازبکستانی مطرح شد.

کد مطلب: ۱۲۵۰۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری ایران به ازبکستان

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، دکتر علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران و "بختیار رحیم اف" معاون وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان رئیس هیئت ازبکستان طی نشستی که در ستاد مرکزی گمرک ایران برگزار شد، درخصوص چگونگی ارتقای سطح همکاری‌های گمرکی و مناسبات تجاری دو کشور به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

دکتر مقدسی در این نشست با اشاره به توانمندی گمرک جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های گمرکی مبتنی بر فناوری‌های نوین اطلاعاتی وارتباطی و امکان انتقال تجارب حاصله در این زمینه به گمرک ازبکستان، افزایش همکاری‌های گمرکی و مراودات تجاری بین دوکشور در چارچوب موافقت‌نامه‌ها و پیمان‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و از آمادگی گمرک ایران برای تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی کالاهای تجاری و همچنین ترانزیت و حمل‌ونقل کالا خبرداد.

رئیس کل گمرک ایران درخصوص پروژه تیر الکترونیکی گفت: ایران در این زمینه توفیقاتی داشته و با توجه به اینکه این پروژه را با کشور ترکیه به صورت پایلوت اجرا کرده است، گمرکات ایران و ازبکستان می‌توانند با امضای یک یادداشت تفاهم، همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

دکتر مقدسی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی درخصوص افزایش همکاری گمرکی و تجاری با کشورهای همسایه و دوست اظهار داشت: این همکاری‌ها در حوزه گمرک می‌تواند شامل مبارزه با قاچاق کالا، پولشویی ومقابله با اسناد جعلی و تقلبی از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات صورت گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های گمرک بحث قاچاق مواد مخدر است و به همین دلیل در برخی از گمرکات مرزی ایران از جمله لطف‌آباد، بازرگان، سرخس، دوغارون و اینچه‌برون دستگاه‌های مجهز ایکس‌ری نصب و راه‌اندازی شده تا ضریب امنیت تجارت افزایش یابد.

رئیس کل گمرک کشورمان همچنین از رئیس گمرک ازبکستان برای امضای تفاهم‌نامه همکاری گمرکی بین دوکشور در آینده دعوت به عمل آورد.

بر پایه این گزارش "بختیار رحیموف" معاون وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی که ریاست هیأت ازبکستانی را برعهده داشت ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، علاقه‌مندی کشورش را به توسعه همکاری‌های گمرکی و مراودات تجاری با جمهوری اسلامی ایران بیان و ابراز امیدواری کرد که با امضای یادداشت تفاهم همکاری دوجانبه، حجم مبادلات تجاری طرفین هر چه بیشتر افزایش یابد.

وی با اشاره به تأکید رؤسای جمهوری دو کشور بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری افزود: باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای افزایش حجم تجارت فی‌مابین استفاده شود.

رحیم اف اظهارداشت: ما یک تفاهم‌نامه آماده کرده‌ایم که آماده پاراف کردن است و پیش‌نویس تفاهم‌نامه درباره پروژه تیر نیز آماده پاراف است.

وی درخصوص تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی گفت، باید شرایطی فراهم گردد تا این پروژه عملیاتی شود.

معاون وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان همچنین خواستار تشکیل یک کارگروه تخصصی جهت تبادل اطلاعات و پاسخگویی به سوالات ذینفعان و بخش حمل و نقل دو طرف شد و افزود: باید سطح جدیدی از همکارها بین مسئولان گمرکی و تجاری دو کشور آغاز شود.

رحیم اف تصریح کرد: ما خواهان تجارت بیشتر و تبادل اطلاعات با کشور ایران هستیم و برای این منظور دو سند همکاری را در دست بررسی داریم تا برای امضای نهایی آماده شود.

در این نشست همچنین درخصوص پیگیری امضای سند یادداشت تفاهم همکاری درخصوص تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی کالاها و تردد وسایل نقلیه حامل کالا در مرزهای گمرکی دو کشور، با توجه به مذاکرات انجام شده و توافقات حاصله، گفته شد که سند مذکور در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک پیش‌رو به امضا خواهد رسید و سپس الزامات فنی و اجرایی این یادداشت تفاهم توسط کارشناسان آی‌تی دو کشور مورد بررسی و تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش پیگیری همکاری‌ها درخصوص اجرای پروژه تیر الکترونیکی، هماهنگی و تصمیم‌گیری برای اقدام مشترک جهت کوتاه شدن روند تشریفات ترانزیتی و گمرکی بین دو کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک در حوزه‌های مختلف امور گمرکی و تخلفات جهت آشنایی با آخرین روش‌ها در حوزه کشفیات انواع قاچاق و کنترل‌های گمرکی، اعزام هیأت‌های گمرکی جهت بازدیدهای مشترک از گمرکات مرزی دو کشور و توسعه همکاری‌های مشترک در چارچوب پیمان‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای مانند اکو از دیگر موضوعات این نشست بود.

این گزارش حاکی است، در ادامه این نشست دکتر علی بعیدی مفردنیا، معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل فریده زبیدی، معاون حقوقی و نظارت، حسین کاخکی مدیر کل دفتر همکاری‌های بین الملل و رضا راستی، مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران درخصوص موضوعات و مسائل حوزه مدیریتی و کاری خود توضیحاتی دادند و در پایان تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی توسط مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران و رئیس بخش حمل‌ونقل و لجستیک اداره کل نظارت و تشریفات گمرکی کمیته دولتی گمرک جمهوری ازبکستان پاراف شد.

آمار مبادلات تجاری ایران و ازبکستان

براساس آمارهای موجود حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان در نه ماهه سال‌جاری به رقم ۴۰۷ میلیون دلار رسیدکه از این رقم ۳۱۰ میلیون دلار صادرات ایران به ازبکستان و ۹۷ میلیون دلار واردات ایران از این کشور بود. بررسی‌های آماری در این زمینه حاکی از افزایش تدریجی حجم تجارت بین دو کشور است.

شایان ذکر است که در این نشست معاونین رئیس کل گمرک ایران، مدیر کل دفتر همکاری‌های بین الملل؛ مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت حضور داشتند و ترکیب هیئت ازبکستان متشکل از معاون وزیر حمل‌ونقل، سفیر ازبکستان در تهران و معاون وی، معاون مدیر اداره کل توسعه مسیرهای حمل‌ونقل و لجستیک وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت، رئیس بخش حمل‌ونقل و لجستیک اداره نظارت و تشریفات گمرکی کمیته دولتی گمرک جمهوری ازبکستان بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار