یک کارشناس روانشناسی:

خانواده‌های چند فرزندی شادتر هستند و فضای روانی مطلوب‌تری دارند

کاشمر(پانا) - کارشناس ارشد روانشناسی شهرستان خلیل آباد گفت خانواده‌های دارای چند فرزندی شادتر بوده و فضای روانی مطلوب‌تری را برای فرزندان ایجاد می‌کنند، خانواده‌های گسترده‌تر از امتیازهایی همچون تعامل بیشتر، حمایت و الگوهای رفتاری بیشتری برخوردار هستند.

کد مطلب: ۱۲۴۹۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
خانواده‌های چند فرزندی شادتر هستند و فضای روانی مطلوب‌تری دارند

محمد شفیعی، کارشناس ارشد روانشناسی شهرستان خلیل آباد در گفت و گو با پانا گفت: همانطور که می‌دانید چند سالی است که در کشور با تمایل زوجین به دو فرزندی و یا تک فرزندی مواجه هستیم که این تمایل ناشی از تغییر رویکرد در زندگی امروزه بوده است.

وی گفت: تغییر رویکرد بعضی از خانواده ها عامل اصلی تک فرزندی در جوامع شده که این عوامل می تواند ناشی از تغییر تفکر مادران در خصوص بروز مشکلات جسمانی ناشی از بارداری، مشغله کاری مادران و بحران اقتصادی خانواده‌ها باشد که باعث کوچک شدن خانواده‌ها شده است.

وی اظهار کرد: برخی از والدین با این تصور که فکر می کنند با یک فرزند می توانند خانواده‌ای شاد و بهتر داشته باشند، اما این تفکر از نظر من غلط است، چرا که با یک فرزند نه امکانات و منابع مادی و معنوی کودک کاملا تامین خواهد شد و نه فرزند شادتری خواهیم داشت، چرا که تحقیقات انجام شده در خانواده های تک فرزندی نشان می دهد، خانواده‌ هایی که تک فرزند هستند بدلیل تک فرزندی، فرزندان شان با مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی آشنا نخواهند شد.

شفیعی ادامه داد: از مزایای چند فرزندی ارتباط و تعامل اعضای خانواده با یکدیگر است، همچنین در خانواده‌های دارای چند فرزند، تعامل بین اعضای خانواده و فرزندان با یکدیگر بیش‌تر بوده و فرزندان نکات تربیتی بیشتر و بهتری کسب می‌کنند و همچنین در خانواده‌های دارای چند فرزندی، فرزندان از رفتارهای مثبت یکدیگر الگوبرداری می کنند و موجب رشد و تربیت و تعالی فرزندان می‌شود و فرزندان در خانواده‌های پرجمعیت مهارت‌های ارتباطی را بیش‌تر کسب می‌کنند، چرا که در این دسته از خانواده‌ها فرزندان قهر، آشتی، چگونگی حل نزاع‌ها، چگونگی شروع و پایان دادن به اختلافات و به‌طور کلی مهارت‌های ارتباطی را بهتر و کامل‌ تر یاد می گیرند.

وی افزود: در نتیجه خانواده‌های دارای چند فرزندی شادتر بوده و فضای روانی مطلوب‌تری را برای فرزندان ایجاد می‌کنند. خانواده‌های گسترده‌تر از امتیازهایی همچون تعامل بیش‌تر، حمایت و الگوهای رفتاری بیشتر برخوردارند. درخانواده هایی که چند فرزندی هستند فرزندان دارای خواهر و برادر در سنین بالاتر دارای وضعیت روحی بهتری هستند، چرا که در این سن از حمایت و پشتیبانی خانواده بهره‌مند می شوند. این دسته از فرزندان با عقده‌ها و حسرت‌هایی از جمله مهربانی و پشتیبانی افرادی به‌غیر از والدین بزرگ نخواهند شد. بنابراین خانواده های دارای خواهر یا برادر در بزرگسالی نیز روحیه و امید به زندگی بیش‌تری خواهند داشت. دلیل این امر اطمینان خاطر افراد از وجود یک خواهر یا برادر حامی در بزرگسالی بوده این افراد در بزرگسالی می‌توانند در رفع نیازهای یکدیگر موثر باشند.

وی در پایان گفت: به همین دلیل خانواده‌های چند فرزندی خلاءهای عاطفی و روحی کم‌تری وجود دارد. متاسفانه امروزه بیش‌تر فرزندان به ویژه تک فرزندان در مهد بوده یا توسط پرستار نگهداری می‌شوند، این امر فضای رشد، حرکت، سازگاری با محیط و تجربه شکست و موفقیت را از کودک خواهد گرفت.

خبرنگار: ابوالفضل مودب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار