رویش دوباره پویایی و نشاط در بین دانش‌آموزان فارس

شیراز(پانا) - «سلام حالتون خوبه؟ دخترم میشه صفحت رو بچینی؟» ، «مهره d3 وc4 باید سفید باشه بچه ها» «الو...؟ پسرم ۵ دقیقه دیگه برای تماس تصویری و شروع مسابقه آماده باش»، این ها جملاتی است که در مسابقات مجازی المپیاد رویش که به صورت تماس ویدئویی و با شرکت بیش از ۱۷۰۰ دانش‌آموز در حال برگزاری است از اتاق‌های داوری شنیده می شود.

کد مطلب: ۱۲۴۹۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
رویش دوباره پویایی و نشاط در بین دانش‌آموزان فارس

دبستان مهر دانش شیراز محل داوری هفتمین دوره مسابقات استانی المپیاد بازی‌های فکری سرگرمی رویش است که از دیروز با رقابت نزدیک به یک هزار دانش‌آموز دختر در شیراز آغاز شده و امروز شاهد رقابت دانش‌آموزان پسر از تمامی مقاطع هستیم.

المپیادی که رسالتش ترویج نشاط و پویایی در بین دانش‌آموزان است، امسال دومین سالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

در دوران قبل از کرونا، شرکت کنندگان از نقاط مختلف استان در محل برگزاری مسابقات حضور پیدا می‌کردند و شور و شوق رقابت را در کنار یکدیگر احساس می کردند. گاهی از سر ذوق بردن خنده سر می‌دادند و گاهی هم از غم باخت چشمانشان بارانی می‌شد.

امسال برای بار دوم خبری از همهمه‌های شرکت‌کنندگان در سالن‌های انتظار نیست و فقط صوت ضعیفی از پشت تلفن در سالن‌های محل داوری که به صورت متمرکز و با حضور بیش از 25 داور این مسابقات در حال برگزاری است، می‌پیچد.

داوران از طریق تماس تصویری با شرکت‌کنندگان ارتباط برقرار می‌کنند و طبق قوانین تعریف شده به بازی شرکت‌کنندگان امتیاز می‌دهند.

گرچه مسابقات مجازی نمی‌تواند جایگزین شور و حال المپیاد حضوری شود، اما مزیت‌های متعددی هم دارد. به طوریکه مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز پس از بازدید از روند اجرایی مسابقه به اینکه مسابقات به صورت مجازی توانسته عدالت تربیتی را در بین دانش‌آموزان به خوبی برقرار کند، اذعان کرد و برگزار کنندگان را مورد تحسین خود قرار داد.


از سایر مزایای برگزاری این مسابقات به صورت مجازی این است که مشکلاتی همچون رفت و آمد و انتظارهای طولانی دانش‌آموزان وجود ندارد. اما هماهنگی‌های مسابقات چندان هم که به نظر می‌رسد آسان نیست! آموزش و هماهنگی تعداد انبوهی شرکت‌کننده برای آمادگی و حضور در مسابقات المپیاد رویش به صورت آنلاین، تلاش‌های عوامل اجرایی المپیاد را می‌طلبید که با برنامه‌ریزی‌های هوشمندانه این چالش نیز پشت‌سر گذاشته شد. برنامه‌ریزی‌ها آنقدر حساب شده بود که طی دو روز متوالی نزدیک به ۱۸۰۰ دانش‌آموز موفق به شرکت در مسابقه شدند.

اما در آن سوی داستان برگزاری المپیاد بازی‌های فکری سرگرمی رویش والدین قرار دارند که در زمان برگزاری مسابقات به صورت حضوری، هم‌پای فرزندان خود حضور داشتند و اکنون با فراهم‌سازی شرایط مناسب برای رقابت فرزندانشان به صورت آنلاین، نقش پر رنگی را در تحقق اهداف این مسابقات که به دنبال نشاط و پویایی و تقویت تفکر خلاق در بین دانش‌آموزان است، ایفا می‌کنند.

همه مسابقات با طرحی نوین در حال برگزاری است، به‌طوری که در بازی‌هایی مثل اتللو و پنتاگو یک زیر صفحه برای اعلام موقعیت مهره‌ها به داور در نظر گرفته شده است. بازی اینگونه است که بازیکن شماره یک و بازیکن شماره دو و داور هر سه تمام حرکاتی که بازیکنان روی صفحه انجام می‌دهند را در صفحه خود اعمال می‌کنند و در طول بازی چندین بار چک می‌شود که صفحه‌ها باهم مطابقت داشته باشند و اگر این تطابق وجود نداشت، طبق فرم داوری اختلاف پیدا می‌شود و همه صفحه‌ها یکسان خواهند شد. مهره‌های دو رنگ بازی ها در دستان بازیکنان جاخوش می‌کنند و با اندکی تفکر، به‌نوبت روی صفحه بازی خودنمایی می‌کند.

در بازی روبیک هم قبل از شروع مسابقه، داور یک فرمول را به بازیکنان نشان می‌دهد که بر اساس آن به هم ریختگی‌ خانه های رنگارنگ مکعب انجام می‌شود.

در بخش لیوان چینی نیز پس از اعمال حرکات مسابقه با لیوان های مخصوص، ۳ بار رکورد گرفته می‌شود و بازیکنی که رکورد بیشتری داشته باشد برنده است.

به نظر می‌رسد المپیاد بازی‌های فکری سرگرمی رویش، پس از مدتی طولانی دوری دانش‌آموزان از تجمع و برنامه‌های مفرح، امسال با برگزاری مرحله آموزشگاهی به صورت حضوری و با حضور بیش از 70 هزار دانش‌آموز توانسته است فرصتی برای بازگشت نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار