معصومه آقائی در گفت و گو با‌ پانا:

قوانین مربوط به زنان باید در جامعه اصلاح شوند

تهران‌ (پانا)‌ - کارشناس مسائل زنان و مشاور خانواده و فعال فرهنگی- سیاسی خواستار باز‌نگری و تجدید نظر در قوانین مربوط به زنان در جهت یافتن جایگاه اصلی آنان در جامعه در فضایی سالم است.

کد مطلب: ۱۲۴۹۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
قوانین مربوط به زنان باید در جامعه اصلاح شوند

معصومه آقایی، کارشناس امور زنان و مشاور خانواده و همچنین تنها زن عضو هیئت رئیسه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کشور، در خصوص وجود برخی تعارضات میان فعالیت‌های درون و بیرون از خانه زنان به پانا عنوان کرد:«فشار بر روی مادری که شغل بیرون از منزل دارد بیشتر از سایر مادران است؛ اما اگر درست مدیریت شود تعارضات حداقلی خواهد بود. من دو فرزند دارم که در کنار آن عهده‌دار مسئولیت‌های اجتماعی نیز هستم، درست است که همانند سایر مادران غیر شاغل زمان کمتری برای کار‌های خانه از جمله آشپزی و... دارم؛ اما برای ایجاد تعادل بین فعالیت‌های درون منزل و بیرون آن دارای مدیریت و برنامه‌ریزی هستم؛ بعنوان مثال یک روز در هفته را به آشپزی اختصاص می‌دهم و در آن روز انواع خورشت‌ها را طبخ می‌کنم تا در روز‌های بعد در کنار پلویی که درست خواهم کرد، خانواده از نظر تغذیه به مشکل برنخورند و یا مثلا برای خرید پوشاک برای زمان‌های آینده نیز در صورت وجود گزینه مناسب، خرید می‌کنم. نکته حائز اهمیت اینکه، حمایت‌های همسر و خانواده ام در امور خانه و خانه‌داری و همچنین مراقبت از فرزندانم، کمک بسزایی بوده و در این عرصه تنها نبوده‌ام.»

آقایی با اشاره به جایگاه زن در کشور‌مان تصریح کرد:« زن در مذهب و اعتقادات مذهبی ایرانیان جایگاه والا و ارزشمندی دارد؛ اما در اجتماع و در مرحله عمل، رفتار و عملکردی متفاوت با اعتقادات و شعارها دیده می‌شود و در بسیاری مواقع حقوق زنان ضایع می‌شود. با وجود تاکیدات مکرر بزرگان در خصوص به رسمیت شناختن جایگاه ارزشمند و اثرگذار زن در جامعه، متاسفانه گاهی به بهانه حضور زن در جامعه، به زن نگاه ابزاری می‌شود و او وسیله‌ای برای رسیدن به مقاصد و اهداف سوء برخی منفعت طلبان و معاندان می‌شود.»

وی حضور زن در جامعه را در جا‌هایی ضروری و در بعضی جا‌ها غیرضروری عنوان کرد و گفت:«اگر زن در جهت ماموریتی که در این عالم دارد و هدف از آفرینشش است قدم بردارد و در جایی که حضورش در اجتماع ضروری و اثرگذار است، حضور داشته باشد قطعا آسیب‌زا نیست؛ اما در برخی جایگاه‌های مدیریتی و غیره چنانچه وجود مردان موثر‌تر باشد به نظر تا جایی که نیازی به حضور زن نباشد، ضرورتی برای ورود زن وجود ندارد.»

این فعال اجتماعی در ادامه افزود:«از آنجا که نگاه زن با ظرافت و دقت بیشتری در امور مختلف همراه است، در برخی امور مدیریتی موثر‌تر از مردان باشد، باید در این موقعیت زنان حضئور داشته باشند. متاسفانه هستند زنانی که علاقه و انگیزه‌ای برای حضور در اجتماع و شغل بیرون از منزل ندارند، اما به دلیل بمباران رسانه‌ای و اثبات خود و در معرض سخنان پوچ دیگران قرار نگرفتن، وارد عرصه اجتماع و شغل‌های نامناسب می‌شوند و با این کار به خود و خانواده خود آسیب می‌زنند.»

این مدیر مسئول با معرفی زن موفق گفت:«زن موفق، زنی است که هماهنگ با چهار‌چوب های درست و شاخصه‌هایی که از موفقیت در نظر دارد، گام بردارد و در تعالی خود و خانواده موثر واقع شود؛ چرا‌ که مادر مهم‌ترین و موثر‌ترین محور تعالی و پیشرفت خانواده است و در نقش تربیتی نقش ارزنده‌ای را ایفا می ‌کند.»

این کارشناس امور زنان نیز از قوانین و مسئولین امر انتقاد داشت و گفت:«باید روی قوانین مربوط به زنان در حوزه‌های مختلف باز‌نگری و بازبینی شود و تعریف بهتری از جایگاه زن در جامعه ارائه شود. مثلا صحبت از تشکیل و تحکیم خانواده می‌شود و شعار‌هایی در این زمینه داده می‌شود امامتاسفانه بستری مناسب و در خور زن و خانواده در جهت تحقق این شعارها در جامعه وجود ندارد. همچنین فضای شهری ما فضایی مناسب برای تحقق این شعار‌های زیبا نیست. زن، محور خانه و خانواده است. اگر او تعالی نیابد بی شک خانواده‌ای که تحویل جامعه می‌دهد متعالی نخواهد بود.»

خبرنگار: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار