شایعاتی درباره سرطان‌زا بودن اشیا

تهران (پانا) - خلاف تصور عمومی، بسیاری از شایعات درباره سرطان‌زا بودن اشیایی که در اطرافتان وجود دارند، صحت ندارند.

کد مطلب: ۱۲۴۹۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
شایعاتی درباره سرطان‌زا بودن اشیا

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شایعاتی در فضای مجازی یا به صورت شفاهی میان مردم مطرح می شوند و برخی محصولات و مواد را سرطان‌زا معرفی می کنند. با این حال، بسیاری از این باورها ریشه علمی ندارند و بیشتر زاییده تخیلات افراد هستند.

در این مطلب به صحت و سقم سرطان‌زا بودن مواد و محصولات مختلف می‌پردازیم:

۱- شیرین کننده‌های مصنوعی: خلاف شایعات متداول، هنوز هیچ شواهد محکمی درباره سرطان زا بودن این مواد به دست نیامده است. ساخارین باعث بروز مواردی از سرطان در موش‌ها شده است؛ اما بدن انسان به طور متفاوتی به این ماده واکنش نشان می‌دهد و این موضوع تاکنون در انسان‌ها مورد تایید قرار نگرفته است.

۲- اشعه ایکس: گرچه کشف اشعه ایکس یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر برای درمان بیماری‌ها محسوب می‌شود؛ اما حقیقت این است که حتی میزان بسیار کمی از این اشعه نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به همراه داشته باشد.

۳- تلفن همراه: این دستگاه که انسان‌ها به طور مداوم آن را همراه خود دارند، اشعه‌ای مانند ماکروویو دارد. با این حال، تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر سرطان زا بودن استفاده از تلفن همراه ارائه نشده است.

۴- گوشت: فارغ از آن که از گوشت قرمز یا فرآوری شده استفاده می‌کنید، متخصصان همواره تاکید دارند که مصرف گوشت را باید کاهش داد. تحقیقات در انگلیس نشان داده اند مصرف یک عدد هات داگ در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را افزایش دهد. گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت هستند که می‌تواند در انسان سرطان‌زا باشد.

۵- بطری‌های آب: بطری‌های مخصوص آب نباید از پلاستیک‌های بازیافتی ساخته شده باشند. این پلاستیک‌ها حاوی ماده شیمیایی به نام بیسفونیل آ (bisphenol A) هستند. با این وجود، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است این ماده شیمیایی سرطان زا نیست و نباید نگران بطری‌های پلاستیکی آب بود.

۶- رابطه جنسی: این موضوع صحت دارد. ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که رایج‌ترین عفونت بیماری‌های مقاربت جنسی است، می‌تواند باعث بیماری سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌ها شود. بسیاری از افراد بزرگسال به درجاتی از این ویروس آلوده می‌شوند. خوشبختانه در بسیاری از این موارد این ویروس به طور طبیعی از بین می‌رود و کمتر باعث سرطان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار