رتبه سوم کشوری جشنواره تجارت برتر تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۰:

معلمان باید در آموزش و پرورش به دنبال راه‌های تبدیل علم به عمل باشند

تبریز (پانا) - رتبه سوم کشوری جشنواره تجارت برتر تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سال 1400 با اشاره به اهمیت کار عملی در یادگیری دانش‌آموزان، بهترین راه برای معلمان در آموزش و پرورش را پیروی از راه‌های برای تبدیل علم به عمل دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۸۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
معلمان باید در آموزش و پرورش به دنبال راه‌های تبدیل علم به عمل باشند

رسول برقی، مدیر مدرسه و دبیری سخت کوش در درس تفکر و سبک زندگی منطقه هوراند بوده که دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی است، ولی به دلیل علاقه خود به شغل معلمی از سال ۱۳۸۵ وارد این عرصه شده و صادقانه تاکنون در خدمت فرزندان منطقه هوراند در آذربایجان شرقی بوده است. وی صاحب 2 عنوان کتاب تالیفی و بیش از 30 مقاله در حوزه های مرتبط با آموزش وپرورش و روانشناسی و صاحب بیش از 50 رتبه برتر کشوری، استانی و منطقه ای در جشنواره ها و همایش های مربوط به آموزش و پرورش است.

رسول برقی در گفت و گو با پانا با بیان این که آدمی از بدو تولد به دنبال پژوهش، حل مسئله و شناخت اطراف خود بوده است، گفت: «من نیز از ابتدا پژوهش را الگوی خود قرار داده بودم و از سال 94 سعی کردم با دنیای وسیع پژوهش بیشتر آشنا شوم و مقدمات لازم برای انجام فعالیت های پژوهشی را یاد بگیرم. برای ورود به پژوهش حرفه ای ابتدا باید با انواع مطالعات آشنا شویم. از انواع مطالعات می توان به مطالعات کاربردی، بنیادی، کاربردی/بنیادی، کمی، کیفی، توصیفی، تحلیلی و... اشاره کرد.»

برقی ادامه داد: «برای اینکه مقاله خوبی بنویسید اول باید مقاله خوان خوبی باشید. برخی افراد ممکن است در کارگاه های مختلفی برای یادگیری مقاله نویسی شرکت کنند، ولی تا زمانی که مقاله را نخوانند و بخش های مختلف آن را برای خود تحلیل نکنند، مقاله نویس خوبی نمی شوند. در واقع بدون انجام یک کار عملی هیچ یادگیری انجام نمی‌شود.»

وی ضمن اشاره به مشوق های خود برای ورود به عرصه پژوهش گفت: «اساتید و دوستان من در دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در علاقه مند کردن بنده به حوزه تحقیق و پژوهش و تالیف ایفا کردند. اما در این بین دو نفر از دوستانم اسماعیل کریمی نژاد و محمد بیرامی، مشوق اصلی من در ورود به این حوزه بودند و در این راه از راهنمایی ها و کمک های این عزیزان بهره مند شدم.»

وی افزود: «اولین رتبه کشوری ام را در تیرماه سال 1395 در پنجمین جشنواره کشوری تجارب برتر تربیتی در شیراز کسب کردم. اکنون نیز مقام سوم کشوری در نهمین جشنواره تجارب برتر تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان گیلان را کسب کرده ام.»

برقی با اشاره به علاقه خود به کتابخوانی و اهمیت کتابخوانی در مقاله نویسی گفت: «با توجه به مشغله کاری و انرژی زیادی که در مدیریت مدرسه و تدریس صرف می کنم، میزان مطالعه کتاب های درسی و غیردرسی تحت الشعاع قرار گرفته است، اما روزانه حداقل 2 الی 3 ساعت مطالعه دارم و پیشنهاد بنده برای علاقمندان به حرفه پژوهش، اهمیت دادن به کتابخوانی است.»

برقی اظهار کرد: «برای رفتن به هر کاری علاقه و انگیزه اولویت اول است و دلیل این که شغل معلمی را انتخاب کردم این بوده که زیربنای پیشرفت و توسعه هر جامعه ای در دستان معلمان است و من با انتخاب این شغل همواره تلاش کرده ام که گامی در جهت پیشرفت کشور و تربیت آینده سازان کشور بردارم.»

وی رمز موفقیت خود را در داشتن هدف، علاقه زیاد به مطالعه و فعالیت در زمینه فعالیت‌های پژوهشی، پشتکار و اراده قوی، اشراف به حیطه علمی خود، داشتن برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت،کار و تلاش بدون وقفه، استفاده بهینه از زمان و همراهی خانواده و دوستان دانسته و بر هدف خود برای حرکت به سمت هر چه بیشتر پژوهش‌های کاربردی و کیفی تر و داشتن برنامه پژوهشی جامع بلندمدت تاکید کرد.

برقی یادآور شد:«بهترین راه برای ارتقای وضعیت پژوهش و همچنین ارتقای سطح معلمان پژوهشگر در سازمان آموزش است. در یک سازمان پویا و یادگیرنده و بلکه عمل‌کننده همواره یک سوم نیروها باید در حال آموزش باشند که متأسفانه این نکته در مورد بسیاری از سازمان‌های ما صادق نیست. اگر قبول داریم که در عصر اطلاعات هستیم و نیمه عمر اطلاعات در تمامی رشته‌ها نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است برای به روز نگه داشتن خود چاره‌ای جز آموزش و بازآموزی نداریم. در کنار آن اقدامات دیگری چون آگاه سازی مدیران از اهمیت و نقش پژوهش، تأثیری که پژوهش می‌تواند در حوزه کاری آنها داشته باشد، توجه به نیازهای مادی و معیشتی پژوهشگران، فراهم ساختن امکان ادامه تحصیل و دادن فرصت‌های مطالعاتی و... بسیار مؤثر خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرده و گفت:« اگر امروز رتبه برتر کشوری شدم، یقین دارم در سایه داشتن هدف، برنامه ریزی و پشتکار و اراده قوی بوده است و معتقدم خداوند در همه حال پشت و پناه آدمی است و توصیه می کنم همواره در راه رسیدن به هدف باید دارای اراده و پشتکار، کاملا جدی و مصمم بود.»

برقی در آخر ضمن توصیه هایی به معلمان گفت:« توصیه بنده به معلمان این است که در آموزش و پرورش به دنبال راه های تبدیل علم به عمل باشند و این کار تنها از طریق مطالعه، تجربه کردن و انجام کارهای پژوهشی امکان پذیر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار