فائزه سادات موسوی*

اسرار جادوئی هنر گریم

در درام فیلم یعنی هنر صنعت سینما و همچنین رسانه تلویزیون، طراحان چهره‌پردازی به بازیگران کمک می‌کنند تا با استفاده از مدل‌های متفاوت و کاربردی مو و گریم، شخصیت‌های خود را به تصویر بکشند.

کد مطلب: ۱۲۴۸۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
اسرار جادوئی هنر گریم

مدیران طراحی گریم در همکاری نزدیک با کارگردان در هر مرحله از پیش‌تولید ایده‌های خود را در راستای هر چه بیشتر نزدیک شدن شمایل بیرونی بازیگر به شخصیت درون فیلم‌نامه، منتقل می‌کنند. در هر گام به اجزای مورد نیاز مو و آرایش بازیگر اشاره می‌کنند و در همان راستا نیز افرادی را استخدام می‌کنند که به عنوان مجریان گریم، توانایی پیاده‌سازی ایده‌ها را داشته باشند.

آن‌ها برای اتصالات کلاه گیس بازیگران و بررسی جزئیات چهره‌آرایی با آن‌ها قرار ملاقات می‌گذارند و ویژگی‌های مربوط به موهای هر صحنه و تغییرات آرایش را برای دستیاران خود توضیح می‌دهند. از تمامی جزئیات یادداشت‌برداری می‌کنند که این دست‌نویس‌ها برای حفظ تداوم، در طول تولید حیاتی هستند. بعضا با دوربین روی نماهای آزمایشی کار می‌کنند تا ببینند و بررسی کنند که مو و گریم آرتیست در نورهای مختلف چگونه به نظر می‌رسد.

در طول زمان فیلم‌برداری نیز، آن‌ها یکی از اولین کسانی هستند که اوایل صبح هر روز به صحنه می‌روند، تیم را رهبری می‌کنند، همه ابزارها و لوازم مورد نیاز را در برنامه‌ریزی بخش گریم پروژه قرار می‌دهند و گاهی حتی بودجه متعلق به حوزه مربوط به خود را نیز مدیریت می‌کنند.

در ابعاد بزرگ‌تر مثلا در سینمای ایالات متحده، طراحان مو و آرایش دو نقش جداگانه دارند اما در تولیدات کوچک‌تر، نقش آن‌ها در هم ترکیب می‌شود.

چگونه می‌توان یک چهره‌پرداز برای فیلم و تلویزیون شد؟

اگر عاشق گریم هستید، مهارت‌های خلاقانه خوبی دارید و به گام‌های بعدی خود به سمت حرفه مورد علاقه‌تان فکر می‌کنید، چرا در صنعت تلویزیون و سینما تبدیل شدن به یک طراح گریم را در نظر نگیرید؟ اما باید بدانید از ایجاد یک ظاهر معمولی برای افراد درون آرایشگاه تا طراحی گریم برای بازیگران در سینما قدم بزرگی به نظر برسد، اما نه زمانی که معلمان، شوق یادگیری و تجربه مناسبی داشته باشید.

مطمئنا از مسیر دانشگاه‌های تخصصی، با راهنمایی و پشتیبانی کارشناسان صنعت، می‌توانید مدارک و مهارت‌های فنی لازم را به دست آورید که مشاغلی را برای ایجاد یک شغل رضایت‌بخش در یکی از مجلل‌ترین و لوکس‌ترین حرفه‌های دنیا یعنی صنعت پر زرق و برق سینما در اختیار شما قرار می‌دهد.

چگونه چهره‌پرداز شویم؟

مسیرهای زیادی برای ورود به این حرفه وجود دارد. از کارآموزی و دستیاری گرفته تا تحصیل در رشته گریم سینمایی. در واقع ابتدای امر داشتن سابقه آرایشگری اغلب توصیه می‌شود، زیرا این دو مهارت دست به دست هم می‌دهند. در اغلب کشورهای دنیا، بسیاری از دپارتمان‌های تهیه و تولید فیلم می‌خواهند که تیم چهره‌پردازی بتواند آرایش مو و گریم چهره را توامان با هم عهده‌دار باشد و انجام دهد.

تامسین باربوسا، نایب مدیر آکادمی گریم آیور، که در آغاز راه یک آرایشگر بوده است و همچنین آرایشگر امیلی بلانت در فیلم بازگشت مری پاپینز بود، در همین خصوص توصیه‌های درستی دارد. او معتقد است شما هرگز نمی‌توانید در یک آکادمی آموزشی حرفه ای، فراگیری گریم تخصصی را شروع کنید، بدون این که پیش از آن یک آرایشگر خلاق بوده باشید. بنابراین ابتدا نیاز به رفتن به جایی دارید، که فوت و فن آرایشگری و اصلاح مو را بیاموزید که قطعا گذراندن یک دوره دوساله آرایشگری را پیشنهاد می‌کنم. بنابراین داشتن زمینه کار کردن بر روی مو و گذراندن این دوره همیشه در شروع تمرین کمک خواهد کرد و اطمینان داشته باشید هرگز اتلاف وقت نیست.

صرف نظر از دوره‌ای که در نظر دارید بگذرانید، باید مطمئن شوید که هر آموزشی شامل کار عملی و تجربه کاری فراوان است. بی‌شک متخصصان برجسته‌ای که هنوز در این صنعت مشغول به کارند معلمان بی‌نظیری هستند.

این بدان معنی است که آن‌ها علاوه بر دانش تخصصی و سابقه آزمون و خطاهای گوناگون، ارتباطات بسیار خوبی دارند که برای ورود هر چه موفق‌تر شما به این صنعت می‌تواند کمک‌های غیرقابل توصیفی به شما بکند. این در حالیست که آن‌ها ارزش عملی، حرفه‌ای، یادگیری عملی، که می‌تواند کلید پیدا کردن نقش‌های موفق پس از تکمیل آموزش شما باشد، به خوبی می‌دانند.

به خاطر داشته باشید دوره‌های آرایش رسانه‌ای که در دانشکده‌های سینمایی تدریس می‌شود غالبا می‌تواند شامل کارهای نظری زیادی باشد، اما ممکن است مهارت‌های عملی را به اندازه کافی پوشش ندهد یا فرصت‌هایی برای ایجاد ارتباطات مورد نیاز برای ایجاد مشاغل پس از فارغ‌التحصیلی را برای شما فراهم نسازد که الزاما می‌بایست آن‌ها را در فضاهای کارگاهی خارج از دانشگاه و یا حضور در پروژه‌های سینمایی و انجام کار عملی بیاموزید.

برای چهره‌پرداز شدن به چه مهارت‌هایی نیاز خواهم داشت؟

همان‌طوری که پیشتر اشاره شد، شما باید در آرایش مو و آرایش چهره خلاق و مستعد باشید. در یک تیم خوب کار کنید و به جزئیات توجه نشان دهید. انعطاف‌پذیر باشید، از ابتکار عمل خود استفاده کنید و در موقعیت‌های استرس‌زا آرام باشید.

اما بدانید بهترین دارایی‌هایی که می‌توانید در این راه داشته باشید استقامت و حرفه‌ای بودن است. ساعات طولانی و بعضا غیر استاندارد کاری، بیدار شدن از خواب و حضور داشتن سر صحنه در نخستین ساعات روز و ساعت‌ها قبل از شروع فیلم‌برداری، برای هفته‌ها و بلکه ماه‌های متمادی از جمله کار آخر هفته، همه و همه فقط بخشی از ویژگی‌های این حرفه تخصصی در سینما است.

قبل از شروع فیلمبرداری، در ایام پیش‌تولید نیز به شما برای روزهای آماده‌سازی، فیتینگ و تست گریم بازیگران نیاز خواهند داشت که همواره باید حضور داشته باشید.
اما به خاطر داشته باشید فقط در صورت داشتن اشتیاق به یادگیری، داشتن ممارست‌های فراوان و در نهایت قرار گرفتن در سطح قابل قبولی از توانایی هنری است که می‌تواند موقعیت و جایگاهی مثال‌زدنی برای شما در هنر هفتم یعنی سینما پدید آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار