حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان:

فرقی بین مقامات و افراد عادی در دستگاه عدل اسلامی وجود ندارد

تهران (پانا) - رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه در دستگاه عدل اسلامی فرقی بین مقامات و افراد عادی و درجات بالا و درجات پایین وجود ندارد، بر تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها بدون توجه به مقام و منصب متهمان تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
فرقی بین مقامات و افراد عادی در دستگاه عدل اسلامی وجود ندارد

به گزارش قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل دفتر تحقیقات ویژه سازمان قضایی نیروهای مسلح در سخنانی با اشاره به جایگاه و اهمیت ویژه نیروهای مسلح در حفظ امنیت جامعه، گفت: اگر خدا ناکرده در جامعه‌ای، نیروهای مسلح دچار مشکل شوند آن جامعه دیگر روی خوش امنیت و سعادت را نمی‌بیند.

وی نقش سازمان قضایی نیروهای مسلح در صیانت از نیروهای مسلح را بسیار با اهمیت برشمرد و تصریح کرد: فرمانده معظم کل قوا در دیداری، سازمان قضایی نیروهای مسلح را دستگاه خیلی مهم و حساس توصیف کردند و تضعیف این مجموعه را به صلاح نیروهای مسلح و جامعه ندانستند.

حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح را کاری حساس و ظریف توصیف کرد و افزود: بین جایگاه حقوقی و حقیقی مجرم تفاوت قائل شویم و قاضی حق ندارد جایگاه حقوقی افراد را مورد خدشه قرار دهد؛ مجرم را باید مجازات کرد اما حق نداریم حتی به جایگاه یک سرباز هم خدشه‌ای وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به جرم یک فرمانده نباید موجب تضعیف اقتدار و جایگاه فرماندهی شود، تصریح کرد: حتی اگر جایگاه یک فرمانده پاسگاه یا رئیس کلانتری در بین مردم شکسته شود دیگر نمی‌توان در برابر متجازان به حقوق عامه و نسبت به کسانی که به نوامیس و جان و مال مردم تعرض می‌کنند، اقدامی انجام داد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه در دستگاه عدل اسلامی فرقی بین مقامات و درجات بالا و درجات پایین وجود ندارد، افزود: در رسیدگی قضایی به پرونده یک فرمانده یا سرباز باید نگاه یکسانی وجود داشته باشد.

این مقام قضایی بر تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها بدون توجه به مقام و منصب متهمان تأکید کرد و گفت: برخی اوقات به دلیل ناهماهنگی، در رسیدگی به پرونده افرادی با درجات بالا تأخیر می‌افتد و این ذهنیت ایجاد می‌شود که خدای ناکرده نمی‌خواهند به جرایم این افراد رسیدگی کنند.

وی افزود: تأخیر در رسیدگی و اطاله دادرسی اثر حکم را از بین می‌برد و وقتی جرمی در رده بالا اتفاق می‌افتد مردم و جامعه نیروهای مسلح انتظار دارند بازخورد و مجازات را ببینند و اگر رسیدگی طولانی شود اثر آن از بین می‌رود و دیگر مجازات معنا ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان به نظر فرمانده معظم کل قوا در اجرای احکام قضایی اشاره کرد و افزود: بنا به نظر ایشان، احکام قضایی باید اجرا شود و اگر اعتراضی به حکم وجود دارد از راهکار قانونی در جهت تصحیح و اصلاح آن اقدام شود و هیچ مقاومتی در برابر احکام صادره دیده نشود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به نقش عقیدتی سیاسی‌ها و دفاتر نمایندگی ولی فقیه در تقویت خود نظارتی کارکنان نیروهای مسلح در ابعاد معنوی گفت: وقتی یک پارکبان با حقوقی ناچیز دستبند طلایی پیدا می‌کند و به دنبال صاحب آن می‌گردد، این به اعتقادات این فرد در کسب روزی حلال برمی گردد.

وی افزود: جامعه ما باید طوری باشد که چه پلیس باشد وچه نباشد، چه حفاظت و بازرسی باشد وچه نباشد هر انسانی به وظیفه خودش عمل کند.

در این مراسم حسین صیدی به عنوان مدیرکل جدید دفتر تحقیقات ویژه سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی و از خدمات دکتر محمدرضا یزدانیان تقدیر شد.

محمدرضا یزدانیان مدیرکل سابق دفتر تحقیقات ویژه با اشاره به جایگاه فراسازمانی این دفتر گفت: دفتر تحقیقات ویژه از لحاظ ساختاری زیر نظر مستقیم رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح انجام وظیفه می‌کند اما از نظر جایگاه، یک جایگاه فراسازمانی دارد و برابر دستورالعمل قانونی، کلیه مراجع قضایی موظفند احضار فرماندهان را از طریق این دفتر انجام دهند.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به وظایف دفتر تحقیقات ویژه تأکید کرد: مجموعه تدابیر فرمانده معظم کل قوا باید به صورت جامع دیده شود تا از یک سو اقتدار و شأن نیروهای مسلح و فرماندهان حفظ شود و از سوی دیگر اجرای احکام قضایی به خصوص احکام قطعی در برخورد با جرایم خدشه دار نشود و حقوق شاکیان خصوصی نیز رعایت شود.

حفظ شأن فرمانده به منزله مصونیت از تعقیب نیست

حسین صیدی، مدیرکل جدید دفتر تحقیقات ویژه سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز تأخیر در رسیدگی‌ها و اطاله دادرسی را موجب بدبینی مردم و جامعه نسبت به اجرای عدالت در دستگاه قضایی دانست و گفت: اصل سرعت، دقت و قاطعیت در رسیدگی ایجاب می‌کند مدیران و مسئولان حقوقی و قضایی یگان‌ها به عنوان بازوان قانون، حضوری فعال در نیروهای مسلح داشته باشند.

وی تأکید کرد: حفظ شأن، جایگاه و موقعیت فرمانده به منزله مصونیت از تعقیب و مجازات نیست.

صیدی پیش از این رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم بود.

در این مراسم، امیر شهلایی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع، امیر یعقوبی رئیس اداره قوانین و حقوقی امور مجلس ارتش، سردار مطهر رئیس حقوقی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار شمخانی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه، امیر خواجه امیری رئیس بازرسی وزارت دفاع همچنین نماینده دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا و نماینده معاونت حقوقی ناجا و جمعی از معاونان و مدیران کل سازمان قضایی نیروهای مسلح حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار