وزیر آموزش و پرورش:

آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی در دست تدوین است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش خبر داد آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در حال تدوین است تا به محض تصویب از سوی شورای نگهبان، اجرا شود.

کد مطلب: ۱۲۴۸۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی در دست تدوین است

یوسف نوری در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما با اشاره به مصوبه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: در این دوره که کرونا شیوع پیدا کرد، معلمان از خودشان مایه گذاشتند. برای این شرایط آمادگی نداشتیم؛ اما در سال ۹۰ در کتابخانه ملی مطالعاتی داشتیم که به استفاده از فناوری در آموزش تاکید کردیم.

وی با بیان اینکه طرح توزیع تبلت دانش‌آموزی به صورت آزمایشی اجرا شد، افزود: لازم است از اولیا نیز تشکر کنیم که در طول این مدت به معلمان کمک کردند. اکنون نیز در بازگشایی مدارس، گشایشی انجام شده است و من خواهش می‌کنم که دانش‌آموزان به صورت حضوری در کلاس درس حاضر شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در سال ۹۰ سند تحول بنیادین مصوب شد که در آن سند بخشی را برای کیفیت آموزش و پرورش در نظر گرفتند و برای رقابت بین معلمان، احراز شایستگی‌ها و ارتقای صلاحیت معلم طرحی کلی ارائه شد. همچنین در قانون برنامه ششم توسعه نیز رتبه‌بندی در نظر گرفته شد یعنی اسناد بالادستی تأکید دارند که نظام تربیت و تعلیم را ارتقا دهیم. در سال ۹۸ نیز اقداماتی انجام شد اما نظام‌مند نبود، در اواخر سال ۹۹ دولت در راستای رتبه‌بندی، لایحه‌ای را به مجلس ارائه داد و مجلس اخیراً این لایحه را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد.

نوری با بیان اینکه رتبه‌بندی برای کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است، گفت: مصوبه رتبه‌بندی، «ما به ازای اقتصادی» نیز دارد. هر چه کیفیت تعلیم و تربیت ما بیشتر باشد، GDP ما بیشتر می‌شود و به تعبیر مقام معظم رهبری این قاعده نظام است؛ بنابراین نظام رتبه‌بندی کلید اصلی کیفیت تعلیم و تربیت است.

وی اضافه کرد: همسان‌سازی بحث دیگری است که در هفته گذشته در دولت مطرح شد که عدالت در پرداخت‌ها در دستور کار قرار بگیرد و سازمان اداری و استخدامی این کار را اجرایی کند.

بخش مهم مصوبه رتبه‌بندی تدوین آیین‌نامه است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش مهم مصوبه رتبه‌بندی تدوین آیین‌نامه است، اظهار کرد: رتبه‌بندی به معلم هم باز می‌گردد یعنی در حقوق و مزایای معلم نیز تاثیر خواهد داشت. ما نیز در حال تدوین آیین‌نامه هستیم تا به محض تصویب توسط شورای نگهبان، آن را اجرایی کنیم. آمادگی داریم تا هیأت ممیزی رتبه‌‌بندی معلمان را تعیین کنیم و پس از تصویب به سرعت این مصوبه را اجرایی خواهیم کرد.

حدود ۹۴ درصد دانش‌آموزان و معلمان واکسینه شده‌اند و دز دوم نیز بیش از ۷۵ درصد تزریق شده است. مدارس روستایی و حاشیه شهر باز هستند اما در برخی از شهرها مانند شهر تهران و مراکز استان‌ها هنوز بازگشایی به صورت کامل انجام نشده است

وی در خصوص بازگشایی مدارس نیز گفت: براساس عادت دیرینه هر اتفاقی که می‌افتد، به جای پیشگیری از آن، مدارس را تعطیل می‌کنیم. آلودگی بسیاری از کشورها از ما بسیار بیشتر است اما مدارس آن‌ها تعطیل نمی‌شود. تعطیلی مدارس، خوب نیست؛ دانش‌آموزان باید با این موقعیت‌ها آشنا و برای مقابله با آن‌ها آماده شوند.

فراهم شدن تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در فضای مجازی امکانپذیر نیست

نوری ادامه داد: برای دانش‌آموزان در فضای مجازی امکان و فرصت‌های یادگیری فراهم نمی‌شود که استعدادها را شکوفا کنند و شرایط تعلیم و تربیت آن‌گونه که باید باشد، نیست. سه سال اول ابتدایی دانش‌آموزان به آن سوادی که هدف‌گیری شده است، نمی‌رسند.

وی بیان کرد: براساس وظیفه‌مان مدارس را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آماده کردیم و واکسیناسیون را انجام دادیم. حدود ۹۴ درصد دانش‌آموزان و معلمان واکسینه شده‌اند و دز دوم نیز بیش از ۷۵ درصد تزریق شده است. مدارس روستایی و حاشیه شهر باز هستند اما در برخی از شهرها مانند شهر تهران و مراکز استان‌ها هنوز بازگشایی به صورت کامل انجام نشده است.

حضور در مدارس اجباری نیست/در حال حاضر کرونا این فرصت را فراهم کرده که آموزش‌ها به صورت ترکیبی باشد و از فضاهای بیرون نیز استفاده شود

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: همکاران باید در مدرسه حضور داشته باشند اما برای دانش‌آموزان، حضور را اجباری نکردیم اما آنچه را که توصیه کردیم این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدرسه باید بازگشایی شود. ستاد مقابله با کرونا این اجازه را داد که مدارس از فضاهای جمعی مانند مساجد و ورزشگاه‌ها نیز استفاده کنند. برنامه بوم راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین است که ما برخی از کلاس‌های‌مان را خارج از مدرسه تشکیل دهیم. در حال حاضر کرونا این فرصت را فراهم کرده که آموزش‌ها به صورت ترکیبی باشد و از فضاهای بیرون نیز استفاده شود.

نوری در خصوص تأثیر مدارس غیرانتفاعی بر عدالت آموزشی نیز گفت: یکی از شعارهای دولت، بحث عدالت آموزشی و مردمی‌سازی است. اکنون در هفته شوراهای آموزش و پرورش هستیم. شوراها برای تفویض اختیار و تمرکز‌زدایی تشکیل شده تا بتوان عدالت را گسترش داد. نصیب آموزشی برابر نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تعداد مدارس غیردولتی بسیار زیاد نیست، افزود: تعدادی از مدارس وابسته به دانشگاه آزاد و تعدادی برای خیرین هستند و وقف شده‌اند. از دوستان خواستیم که مدارس را به سمت غیرانتفاعی ببرند. مرزهای ما مدارس ضعیفی دارند که می‌توانند با استفاده از روش‌های این مدارس، رشد کنند.

از ماهیت مدرسه خصوصی به ماهیت مدرسه غیردولتی روی بیاوریم

وی افزود: باید از ماهیت مدرسه خصوصی به ماهیت مدرسه غیردولتی روی بیاوریم. در دنیا این اتفاق افتاده که تعداد مدارس خصوصی کاهش یافته زیرا مدارس دولتی کیفیت بهتری پیدا کرده است ما نیز باید همین کار را انجام دهیم.

برنامه‌های آموزش و پرورش برای تقویت مدارس مرزی

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سه دایره هدف‌گذاری کردیم؛ باید مدارس مرزی را در دوره زمانی مناسب مدنظر قرار دهیم یعنی معلم ثابت برای آن‌ها بفرستیم. دوم اینکه زیرساخت‌ها را برای آن‌ها فراهم کنیم و سوم اینکه زیرساخت‌های غیرفیزیکی را نیز فراهم کنیم و روش‌های نوین را برای آن مدنظر بگیریم که اکنون در حال انجام این امور هستیم.

کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی/ باید از معلمان خیر تقدیر شود

وی ادامه داد: مدارس ما در تهران اکثراً غیردولتی شده است؛ شاید به دلیل تقاضای اجتماعی بوده است اما تعداد مدارس دولتی نیز بد نیست. دو فرزند من در مدارس دولتی فارغ‌التحصیل شدند و موفق بودند. امیدواریم مدارس دولتی را با نظام رتبه‌بندی کیفیت ببخشیم.

نوری در پاسخ به سوال معلمی مبنی بر اینکه پس از تعطیلی پنجشنبه‌ها، ۴ ساعت به ساعت کاری ما افزوده شد اما هیچ گونه تغییری در حقوق اعمال نشد، توضیح شما در این خصوص چیست؟ گفت: دوره‌های تحصیلی براساس قوانین زمانی ۲۸ ساعت بود که اکنون ۲۵ ساعت و همیشه به این صورت بوده است. باید روی این موضوع بحث کرد اما چون قوانین مصوب است نمی‌توان در آن تغییری اعمال کرد اما در مجموع «نذر خیر» را باید در نظر بگیریم یعنی از معلمان خیر تقدیر کنیم.

وی افزود: با شیوع کرونا، معلمان منزل خود را کلاس کردند. تراکم و تعدد کار معلمان زیاد شد و ما نیز قدردان این عزیزان هستیم. در راستای تحقق عدالت، روز چهارشنبه هفته گذشته مصوبه‌ای در هیأت دولت درباره برابری پرداخت‌ها مصوب شد. این کار اساسی، یکی از اقدامات دولت در جهت تحقق عدالت بود. واکسیناسیون نیز یک کار مهم بود که جا دارد از دولت تشکر کنیم که این بستر را فراهم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: رسانه یکی از چهار رکنی است که باید به نظام تربیتی کشور کمک کند. از اینکه این مورد را پوشش می‌دهید و در راستای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت کشور تلاش می‌کنید، سپاسگزارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار