سرپرست اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

پراکندگی و رشد جمعیت دانش‌آموزی از مهمترین مشکلات سیستان و بلوچستان است

زاهدان (پانا) - سرپرست اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت پراکندگی جمعیت دانش آموزان با نرخ ۳.۸۵ دانش آموز در هر کیلومتر مربع و رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی از مهمترین مشکلاتی است که بر شاخص‌های مختلف آموزشی و تربیتی تاثیر می‌گذارد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
پراکندگی و رشد جمعیت دانش‌آموزی از مهمترین مشکلات سیستان و بلوچستان است

حسنعلی میرعبدی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: گستردگی و پراکندگی جمعیت از مهمترین ویژگی های سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: نرخ پراکندگی جمعیت دانش آموزی در استان ۳.۸۵ در هر کیلومتر مربع است که توزیع منابع و تجهیزات آموزشی را با سختی مواجه می‌کند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: از طرفی رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی یکی دیگر از موضوعاتی است که بر شاخص های مختلف مانند فضای آموزشی و نیروی انسانی تاثیر می گذارد.

میرعبدی ادامه داد: پیش‌بینی انجام شده براساس نرخ موالید در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۰۵ حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموز در استان خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری ۸۶۳ هزار و ۸۱۷ دانش آموز در مدارس سیستان و بلوچستان در حال تحصیل هستند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: هم اکنون ۳۲ هزار و ۷۷۹ نیروی انسانی در سراسر استان در حال خدمت هستند و با کمبود ۱۲ هزار و ۴۲۳ معلم در این استان روبرو هستیم.

میرعبدی با بیان اینکه جذب نیرو در آموزش و پرورش از ۲ طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی ماده ۲۸ انجام می‌شود، گفت: تا کنون ۶۲ درصد سهمیه استخدامی ماده ۲۸ و ۴۹ درصد سهمیه دانشگاه فرهنگیان در استان جذب شده است که برای افزایش میزان جذب می‌بایست حق انتخاب بیش از یک کد رشته و کد مکان در آزمون استخدامی به داوطلبان داده شود.

وی موضوع بازماندگان از تحصیل را یکی از معضلات استان عنوان کرد و گفت: در کل کشور ۹۸۰ هزار و ۸۷۱ بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند که ۱۵ درصد این جمعیت با رقم ۱۴۷ هزار و ۲۸۴ نفر در سیستان و بلوچستان هستند.

میرعبدی فقر ناشی از پایین بودن سرانه درآمد در خانوارهای استان، پراکندگی جمعیت و نبود فضای آموزشی در روستاهای دوردست، کمبود سرویس روستا مرکزی، ازدواج زود هنگام، فرصت های کاذب اشتغال در مرز مهمترین دلایل ترک تحصیل در سیستان و بلوچستان است.

وی به راهکارهای کوتاه مدت برای جلوگیری از افزایش آمار بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: ورود ائمه جمعه برای اقناع جوامع محلی و فرهنگ سازی در این زمینه و استفاده از ظرفیت رسانه و کسانی که صاحب نفوذ هستند می‌تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار