افزایش۵ برابری آبدهی قنوات خراسا‌ن‌جنوبی

بیرجند (پانا) - مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌جنوبی گفت آبدهی قنوات خراسان‌جنوبی تا ۵ برابر در بارندگی‌های اخیر افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۲۴۶۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش۵ برابری آبدهی قنوات خراسا‌ن‌جنوبی

اکبر محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر در قنواتی که هوابین هستند و در رودخانه‌ها و یا حاشیه رودها واقع شده اند اثر چند برابری داشته و کمتر از یک هفته این اثربخشی نمایان شده، اما در قنوات با بافت سنگین و ریزدانه‌های رسی دیرتر تاثیر می گذارد.

اکبر محمدی افزود: قنواتی که بالادست آنها سازه‌های آبخیز احداث شده و آبگیری شده باشند قنوات پایین دست آنها دارای افزایش‌های چند برابری شده و خواهند شد که این افزایش‌ها از ۳۰ درصد تا ۵ برابر دبی‌های اولیه قنوات می‌شود.

به گفته وی احداث سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات و آبگیری آنها براثر بارش‌های دی ماه امسال علاوه بر مهار روان‌آب و سیلاب و کاهش خسارت آن به اراضی کشاورزی، افزایش دبی آب قنوات، رونق کشاورزی در بسیاری از روستا‌های خراسان جنوبی و خوشحالی کشاورزان را در پی دارد.

وی گفت: احیا و مرمت قنوات نیز در آبدهی قنوات تاثیرگذار هستند.

به گفته وی تاکنون از حدود ۷ هزار رشته از قنوات استان بیش از سه هزار و ۵۶۷ رشته از قنوات استان حداقل در یک فاز عملیات احیاء و مرمت در آنها انجام شده که حدود هزار و ۱۱۸ کیلومتر را شامل می‌شود.

قنوات هوابین قنواتی هستند که متاثر از برف و باران هستند و علاوه بر آب ثابتی که دارند نفوذ آب باران دبی آنها را چند برابر می کند و بسته به بافت زمین مدت زمان تأثیر کم و یا طولانی مدت است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار