شکارچی ۲۶ قطعه کبک در زنجان دستگیر شد

زنجان (پانا) - فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان اعلام کرد شکارچی غیرمجاز که مبادرت به شکار ۲۶ قطعه پرنده کبک در قسمت کوهستانی منطقه حفاظت شده سرخ آباد کرده بود از سوی ماموران یگان حفاظت این استان دستگیر شد.

کد مطلب: ۱۲۴۶۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
شکارچی ۲۶ قطعه کبک در زنجان دستگیر شد

به گزارش ایرنا، اسماعیل قلی زاده با بیان اینکه این شکارچی در ورودی شهر زنجان در دام محیط بانان سهرین گرفتار شد، افزود: این شکارچی خاطی با استفاده از یک دستگاه وانت نیسان در حال انتقال لاشه های کبک‌ها به منظور فروش در شهر بود که دستگیر شد.

وی با بیان اینکه یک فرد متخلف دیگر نیز که به همراه این شکارچی غیرمجاز در حال انتقال ۱۸۰ عدد چوب دستی از گونه جنگلی داغ داغان به شهر زنجان بود، دستگیر شد، اظهار کرد: در بازرسی از منزل شکارچی کبک که به دستور قضایی صورت گرفت یک قبضه سلاح شکاری ته‌پر تکلول متعلق به غیر، چهار تیر فشنگ ساچمه ای و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و ضبط شد که هر ۲ متخلف پس از تشکیل و تکمیل پرونده به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.

قلی زاده با اشاره به اینکه این ۲ متخلف دستگیر شده بومی منطقه بودند، تصریح کرد: جریمه شکار هر قطعه کبک نر و ماده به ترتیب مبلغ ۳ و ۹ میلیون ریال است که این شکارچی خاطی باید به عنوان ضرر و زیان به طبیعت و حیات وحش در وجه محیط زیست بپردازد و از لحاظ جنبه عمومی جرم صورت گرفته نیز قاضی پرونده رای خود را صادر خواهد کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه ۱۰ قطعه از این کبک های شکار شده ماده و مابقی نیز نر بودند، گفت: این شکارچی متخلف برای شکار ۱۰ قطعه کبک ماده باید مبلغ ۹۰ میلیون ریال و ۱۶ قطعه کبک نر نیز مبلغ ۴۸ میلیون ریال به عنوان جریمه به حساب محیط زیست واریز کند.

قلی زاده افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این اداره کل به طور شبانه روز مشغول پایش و رصد در مناطق تحت مدیریت و اراضی آزاد استان هستند و در صورت مشاهده تخلف مطابق قانون با شکارچیان و صیادان غیرمجاز برخود جدی و قاطع خواهند کرد.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم و با مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت قرار گرفته است که دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می‌شود و منطقه شکار ممنوع خرمنه سر، نیز به وسعت حدود ۷۷ هزار و ۸۸۵ هکتار در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است.

حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها بوده و گونه‌های گیاهی آن نیز نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار