تکذیب استعفای آیت‌الله جنتی از شورای نگهبان

طرح ساماندهی صنعت خودرو به مجلس بازگشت/ واکنش به اظهارات دبیرکل حزب موتلفه اسلامی/ شورای نگهبان هیچ هزینه غیرضروری ندارد/ شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات استقبال می‌کند

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان به شایعات و خبرسازی‌های مربوط به استعفای آیت‌الله جنتی از سمت «دبیر شورای نگهبان» واکنش نشان داد و تاکید کرد تغییری در شورای نگهبان مطرح نیست و این شایعات غلط است. 

کد مطلب: ۱۲۴۶۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
تکذیب استعفای آیت‌الله جنتی از شورای نگهبان

هادی طحان نظیف صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استعفای آیت‌الله جنتی از دبیری شورای نگهبان و جایگزینی آقای اعرافی صحت دارد؟ گفت: تغییری در شورای نگهبان مطرح نیست و این شایعات غلط است.

طحان نظیف در خصوص اختلاف نظرهای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، بیان کرد: هیات عالی نظارت یک ساختار قانونی در کشور است و مورد جدیدی هم نیست و از ابتدا و شاید ۲۰ سال قبل نسبت به حسن اجرای سیاست از مقام معظم رهبری سوال شد و ایشان موضوع را به مجمع تفویض کردند. البته مقررات نظارت در حال اصلاح است و اگر این اصلاح صورت بگیرد، شاید بخش قابل توجهی از انتقادات مرتفع شود. اعضای هیات عالی نظارت می‌توانند در کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کنند و نظراتشان را مطرح کنند. ما هر آنچه را که دریافت کنیم موظف به اعلام مغایرت یا عدم مغایرت هستیم و موارد را به مجلس اعلام می‌کنیم. شورای نگهبان نمی‌تواند نسبت به این موضوع ورودی داشته باشد.

شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات استقبال می‌کند

وی در خصوص دیدار آیت‌الله اعرافی با نمایندگان مجلس نیز گفت: این دیدارها تنها برای آقای اعرافی نیست بلکه این دیدارها در چارچوب انجام وظایف تخصصی است و امیدواریم این نشست‌ها به افزایش کیفیت قانونگذاری بیانجامد.

هادی طحان نظیف در خصوص اعلام دلایل رد صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری و تغییر قانون، اظهار کرد: ما همیشه از اصلاح قانون انتخابات استقبال کردیم؛ در یک ماه گذشته شاید چهار نفر از اعضای شورا این نکته را اذعان کردند که معتقدیم این قانون باید اصلاح شود. اگر قانون تغییر کند ما نیز به قانون پیایبند خواهیم بود.

شورای نگهبان هیچ هزینه غیرضروری ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص رشد بودجه شورای نگهبان نیز اظهار کرد: همه مصارف در بودجه شورای نگهبان مشخص است و همه مصارف تحت نظارت اعضا و دبیر و همچنین تحت اشراف دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود. در تمام این سال‌ها هیچ‌گونه تخلفی در شورای نگهبان اعلام نشده است. ما در شورای نگهبان هیچ‌گونه هزینه غیر ضروری نداریم. حتی دیوان محاسبات نیز اعلام کرد که پرداختی کارکنان شورای نگهبان از سایر دستگاه‌ها کمتر است. بودجه شورای نگهبان نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش نیز داشته است چون در سال آینده انتخابات نداریم و ردیف بودجه انتخابات حذف شده است. عده‌ای انصاف را رعایت نمی‌کنند. ما کار رسانه را کاری مقدس می‌دانیم، اصحاب رسانه باید اخلاق و انصاف را رعایت کنند و اعتبار خود را فدای چیزی نکنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره طرح شفافیت آرای اعضای شورای نگهبان نیز بیان کرد: در شورای نگهبان با هر چیزی که منع شرعی و قانونی نداشته باشد برای شفاف‌سازی موافق هستیم اما باید منتظر بمانیم و ببینیم دقیقا چه متنی تدوین می‌شود و اکنون نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد. شورای نگهبان بدون اینکه الزام قانونی داشته باشد، در حوزه شفافیت مصوبات پیشتاز بوده است. سامانه پاسخگویی و اعلام نظرات شورای نگهبان مصداق بارز آن است که مشروح گزارش‌ها در آن قابل بررسی است و دسترسی به آن وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص اصل ۵۰ قانون اساسی و تذکر رئیس سازمان محیط زیست درباره بودجه، گفت: ما درباره محیط‌ زیست حساسیت داریم. لایحه بودجه از طرف دولت اعلام می‌شود قاعده‌اش این است که نظرات کارشناسی راجع به محیط زیست شنیده شده باشد، ولی اگر در شورای نگهبان مفاد مصوبه موجب آلودگی یا تخریب غیرقابل جبران محیط زیست شود با اشکال از طرف شورای نگهبان مواجه می‌شود.

واکنش به اظهارات دبیرکل حزب موتلفه اسلامی

وی در پاسخ به این سوال که دبیرکل حزب موتلفه گفته‌ است در زمان انتخابات مجلس طبق گفت‌وگویی با شورای نگهبان به ایشان گفته شده که هرکس از این حزب کاندیدا شود تائید خواهد شد، گفت: ما همواره گفته‌ایم که درهای شورای نگهبان نسبت به احزاب شناسنامه‌دار و اشخاص سیاسی، باز است. ما یکی از ارکان مردم‌سالاری را احزاب می‌دانیم و این گفت‌وگو همواره وجود داشته است و مطالب و دغدغه‌های آنها را می‌شنویم و معنای این موضوع نگاه سهمیه‌ای به احزاب نیست. نظام انتخاباتی ما این موضوع را تائید نمی‌کند و نظام ما شخص‌محور است.

تشریح آخرین وضعیت بررسی طرح‌ها و لوایح

طرح دو فوریتی اصلاح ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب جلسه پنجم دی 1400 مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن که با اصلاحاتی در جلسه پنجم دی 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس که با اصلاحاتی در جلسه شانزدهم آبان 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما هنوز دارای ابهامات و ایراداتی است که برای بررسی بیشتر به مجلس ارسال شد.

طرح ساماندهی صنعت خودرو که با اصلاحاتی در جلسه 26 آبان 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه 10/09/1400 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده هنوز دارای ایراداتی است که به مجلس بازگشت.

لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با اصلاحاتی در جلسه 23 آبان 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه 10/09/1400 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده هنوز 5 ماده آن از سوی اعضای شورا دارای ایراد شناخته شد.

طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب جلسه 23 آبان 1400 مجلس شورای اسلامی و طرح الحاق یک تبصره به ماده (63) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که با اصلاحاتی در جلسه 16 آذر 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است نیز در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دارای ایرادات متعدد بود.

طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی و طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دارای ایراد شناخته شدند.

اصلاح اساسنامه صندوق کارآفرینی امید و اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هم مورد بررسی قرار گرفتند و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار