معاون آموزش ابتدایی در گفت وگو با شبکه خبر تأکید کرد

آغاز «مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری» پس از پایان ارزشیابی نوبت اول

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری» پس از پایان ارزشیابی نوبت اول خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
آغاز «مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری» پس از پایان ارزشیابی نوبت اول

رضوان حکیم زاده در گفت وگوی زنده خبری با شبکه خبر ضمن بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش آموزان دوره اول ابتدایی در دروس «فارسی» و «ریاضی»، به تشریح چرایی و چگونگی اجرای فاز دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری که از برنامه های مهم و اولویت دار معاونت ابتدایی است؛ پرداخت و اظهار کرد: «مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری» پس از پایان ارزشیابی نوبت اول، آغاز می شود.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم ارزیابی دقیقی از وضعیت یادگیری دانش‌آموزان داشته باشیم؛ نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته را با دو سال قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حضوری آموزش؛ مقایسه کردیم و متوجه شدیم که دانش‌آموزان ما در درس‌های مهمی مانند فارسی و مهارت‌های خواندن و نوشتن در مقایسه با دو سال قبل افت ده درصدی داشتند و همچنین درصد دانش آموزان نیازمند به تلاش با افزایش مواجه بوده است.

معاون آموزش ابتدایی در تشریح نحوه ارزشیابی دانش آموزان دوره ابتدایی، تصریح کرد: ارزشیابی در دوره‌ی ابتدایی به دو شکل «کیفی توصیفی» و «فرآیندی» انجام می شود به این ترتیب که هم در نوبت اول و هم نوبت دوم از طریق فعالیت های کلاسی، کارپوشه و همچنین آزمون‌های عملکردی میزان یادگیری دانش‌آموزان و تحقق اهداف برنامه درسی از سوی معلمان عزیز مورد سنجش قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که در دوره ابتدایی بویژه پایه اول که دانش آموز هیچ شناختی از فضای مدرسه و معلم ندارد، یادگیری مؤثر از طریق ارتباط حضوری و چهره به چهره اتفاق می افتد؛ گفت: تعطیلی طولانی مدت آموزش حضوری، یادگیری مهارت‌های سواد پایه در این دانش آموزان خصوصا دوره اول ابتدایی را با ضعف‌های جدی مواجه کرد.

حکیم زاده گفت: آموزش دادن به کودکان امری تخصصی است لذا علیرغم تلاش های صورت گرفته، دانش آموزان در یادگیری مهارت های سواد پایه مشکل جدی دارند البته این که باچه روشی و برمبنای چه اصولی مهارت‌های سواد پایه را به دانش آموزی که قبل هیچگونه آشنایی با این مهارت ها نداشته بیاموزیم؛ کار تخصصی تربیتی است که نیازمند ارتباط دانش‌آموز با معلم به شکل رودررو می باشد.

وی یکی از موانع یادگیری در فضای مجازی را عدم تمرکز اعلام و عنوان کرد: این که از کودکان انتظار داشته باشیم که از طریق گوشی هوشمند یا تبلت و در فضای مجازی در یک مدت طولانی تمرکز داشته باشند و آموزش ها را دریافت کنند واقع بینانه نیست.

معاون آموزش ابتدایی طرح جبران و تثبیت یادگیری را از برنامه های اولویت دار معاونت ابتدایی برشمرد و افزود: این طرح از تابستان گذشته با شناسایی دانش آموزانی که در دوره اول در درس های فارسی و ریاضی نتیجه‌ قابل قبول یا نیازمند تلاش کسب کرده بودند و در دوره‌ی دوم در درس‌های علوم، فارسی و ریاضی، نتایج قابل قبول و نیازمند تلاش کسب کرده بودند؛ آغاز شد.

وی به تفاهم‌نامه‌ میان وزارت آموزش و پرورش و بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان که با هدف استفاده از ظرفیت دانشجو معلمان و معلمان داوطلب اشاره و خاطرنشان کرد: چهارده جلسه آموزش تا سوم شهریور برای این دانش‌آموزان عزیز برگزار شد که خوشبختانه پس از ارزشیابی پایانی نتایج خیلی خوبی داشت .

حکیم زاده اظهار کرد : در مرحله‌ دوم بعد از اتمام ارزشیابی نوبت اول دوره‌ی ابتدایی، به دلیل این که بتوانیم از فرصت باقی مانده تا پایان سال تحصیلی استفاده نمائیم؛ مجددا این برنامه را اجرا خواهیم کرد و امیدوار هستیم که از زمان باقیمانده تا اردیبهشت ماه بتوانیم برای برنامه‌ جبران و تثبیت یادگیری بهره مؤثری ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار