بررسی 3 طرح‌ برگزاری انتخابات مجلس از سوی نمایندگان

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس از بررسی طرح‌های مختلف برگزاری انتخابات قوه مقننه در کارگروه این کمیسیون خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۴۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
بررسی 3 طرح‌ برگزاری انتخابات مجلس از سوی نمایندگان

به گزارش خانه ملت، محمدصالح جوکار در تشریح نشست کارگروه بررسی طرح های برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: استانی شدن انتخابات نخستین موضوعی بود که از سوی از نمایندگان دستگاه های نظارتی، پژوهشکده شورای نگهبان، مرکز پژوهش های مجلس، وزارت کشور و تعدادی از طراحان و نمایندگان بررسی شد.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این طرح از گذشته نیز مطرح بوده و اینبار با برخی ویرایش‌های جدید مطرح شد.

وی ادامه داد: در این میان طرح تناسبی آرای نمایندگان دومین موضوعی بود که مورد تبادل نظر قرار گرفت؛ در این طرح بیشترین تاکید بر این است که انتخابات منطبق با جریان‌های سیاسی و ائتلاف‌هایی باشد که در انتخابات شرکت می‌کنند که سبب حذف یک ائتلاف نمی‌شود؛ البته این طرح در حوزه‌های انتخابیه دو نفر به بالا اتفاق خواهد افتاد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در این راستا، افزود: ممکن است در جریان برگزاری انتخابات تناسبی یک حوزه انتخابیه دارای 5 نفر نماینده باشد که 3 نفر از یک ائتلاف و 2 نفر از ائتلاف دیگر باشند؛ مزیت این مهم موجب می‌شود جریان انتخابات یک طرفه نخواهد شد و تمام کرسی‌های برنده در اختیار یک جریان سیاسی شرکت کننده در انتخابات قرار نخواهد گرفت و توزیع خواهد شد لذا مجلس دارای ترکیبی از جریان‌های سیاسی مختلف خواهد داشت.

جوکار گفت: نظام اکثریتی طرح دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت؛ امروزه در انتخابات هر فردی بالاترین رای را بیاورد منتخب خواهد شد که مطابق این دیدگاه است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این میان تلفیق چند طرح مذکور نیز مطرح شد؛ به عبارتی روند کنونی تغییر نمی‌کند بلکه در حوزه‌های انتخاباتی بالای 2 نفر به صورت ترکیبی، اکثریتی و تناسبی خواهد بود. بر این اساس مقرر شد جلسات دیگری نیز برگزار شود تا در خصوص پذیرش این مهم از سوی شورای نگهبان و همچنین رئیس مجلس بحث و تبادل نظر صورت بگیرد و نهایتا هر آنچه مورد پذیرش قرار بگیرد، برای پیگیری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار