چه مواد غذایی در زمستان برای بدن مفید است

تهران (پانا) - در فصل سرد سال معمولا توصیه به استفاده از غذاهای گرم می‌شود. در این میان غذاهایی سرد همچون ماهی و سبزیجات گوجه و خیار مضر است و تا می‌توان باید آش و سوپ و دمنوش های گرم استفاده کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۳۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
چه مواد غذایی در زمستان  برای بدن مفید است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ هر فصلی مزاج خاص خودش را دارد، مزاج فصل زمستان سرد و تر است، بنابراین غذایی که در این فصل استفاده می‌کنیم باید میزان سردی اش با سردی و تری زمستان تداخل پیدا نکند.

پزشکان طب سنتی توصیه می کنند غذاهای گرم مزاج را بیشتر مصرف کنیم، غذاهایی مثل کره، شیر گوسفند در لبنیات، بالنگ، خرما و انگور میوه ها، نعناع و کلم در گروه سبزیجات، گردو، بادام زمینی و فندق در آجیل ها، گوشت بوقلمون و گوسفند چراکه این خوراکی ها طبع گرمی دارند و مصرفشان در فصل سرد مفید است.

در فصل زمستان بدن به حرارت بالاتری نیاز دارد تا با سرما مقابله کند، بهتر است غذاهایی که با گوشت تهیه می شوند در فصل زمستان نسبت به فصل های دیگر بیشتر مورد استقبال قرار گیرند در این میان مصرف گوشت قرمز گوسفندی بیشتر تاکید می شود.

گوشت های گاو و گوساله به دلیل آنکه سودازا هستند، مصرفشان توصیه نمی شود و بهتر است کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

آبگوشت و آش ها و سوپ هایی که به همراه گوشت طبخ می شوند مثل آش شله قلمکار و ترخینه برای این فصل مفید هستند. اما آش هایی که گوشت کمی دارند برای این فصل خیلی توصیه نمی شود.

در زمستان خوردن حلیم توصیه می شود، اما بهتر است حلیم با کمی نخود پخته و به همراه کمی دارچین مصرف شود.

به، سیب،گلابی و انار (با گلپر) باید در روزهای سرد به دلیل گرمی معتدلی که دارند، بیشتر مصرف شوند تا بدن را هم گرم نگه دارند.

دمنوش آویشن، بادرنجبویه و رازیانه جز دمنوش هایی هستند که نوشیدنشان در فصل زمستان هم دلچسب و هم مفید است. برای دم کردن این گیاه بهتر است این نکته را رعایت کنید: «یک قاشق مربا خوری از هر کدام را داخل یک فنجان آبجوش بریزید و در فنجان را با وسیله ای مثل نعلبکی یا در پوش مخصوص ببندید، بعد از ۱۰ دقیقه دمنوش را از صافی رد کنید و بنوشید. البته باید توجه داشته باشید که تفاله گیاهان نباید وارد آب صاف شده شوند.»

دارچین یکی از ادویه هایی است که بهتر است در غذای فصل زمستان بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد غیر از دارچین، آویشن، زنجبیل و ادویه هایی که طبع گرمی دارند مصرفشان پیشنهاد می شود

شلغم درمانی

اکثر استادان طب سنتی خوردن شلغم را توصیه می کنند روزانه بین دو تا سه عدد به هر طریق بخارپز، آب پز و… مصرف شود چرا که شلغم ضد بلغم و ضد سرما خوردگی است و از ابتدا از سرما خوردگی پیشگیری می کند.

گوجه و خیار قدغن

سبزی هایی مثل کلم، گل کلم، چغندر و کرفس مصرفشان در زمستان می تواند بسیار مفید باشد چرا که در بدن حرارت خوبی را ایجاد می کنند و هضم شان راحت است. سبزی هایی که مزه تند دارند مثل شاهی و ترخون هم خوردنشان در این فصل مناسب است، اما باید از مصرف سیفی جات از جمله خیار، گوجه و کاسنی پرهیز کنید.

خوردن ماهی ممنوع

ماهی غذای مناسبی برای فصل زمستان نیست،اما اگر قصد داشتید در این فصل ماهی میل کنید، بهتر است آن را با روغن کنجد سرخ کنید و همچنین بعد از مصرف ماهی ۱ یا ۲ عدد خرما خورده شود. خوردن ترشی و ماست همراه با ماهی در همه فصول ممنوع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار