۵۰۰۰ اخطار به املاک ناایمن بلاتکلیف مانده است

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش شهرداری درخصوص آتش‌سوزی بازار گل محلاتی در صحن شورای شهر نکاتی را بیان کردند.

کد مطلب: ۱۲۴۳۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
۵۰۰۰ اخطار به املاک ناایمن بلاتکلیف مانده است

مهدی اقراریان پس از استماع گزارش آتش سوزی بازار گل شهید محلاتی در صحن شورا با قید اینکه تا به حال هیچ کسی از مجموعه شهرداری هیچ مکاتبه‏ای با کمیسیون حقوقی شورا نداشته که بگوید ما درخصوص ضابط بودن نیاز به پیگیری داریم، گفت: در جلسه‏ای که با دادستان کل داشتیم برخی مشکلات را مطرح کردم اما از شهرداری و مشکلاتش به ما اطلاعی داده نشده بود. لذا خواستارم از این دست مشکلات را به ما اطلاع دهید تا به حل آن کمک کنیم.

وی همچنین با اشاره به مرکز تجاری که هیچ ورودی پلکانی ندارد و تنها با دو آسانسور حمل و نقل صورت می‏گیرد گفت: پرسش اینجاست که چه کسی به این مرکز خرید مجوز داده و چگونه ساخته شده؟ اگر حادثه‏ ای رخ دهد، هیچ راه پله ای برای خروج ندارد و همه محبوس می‎شوند. پرسش اینست که آیا آتش‎نشانی سرکشی نمی‎کند؟ بعضی از این مراکز خرید و مجموعه‏ ها می‏توانند بحران آفرین باشند، تدبیر آتش‏نشانی در این خصوص چیست؟

در ادامه چمران از آتش‎نشانی خواستار شد که آدرس مرکز خرید را سریعا تهیه کرده و به آن مراجعه کنند و اگر پله ندارد شهرداری آن را تعطیل کند.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران نیز در ادامه ارایه گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص آتش سوزی بازار گل شهید محلاتی گفت: در ابتدا یاد و خاطره شهداء عمیلات کربلای 4 و غواصان شهید دست بسه را گرامی می دارم.

وی ادامه داد: مرسوم شده وقتی حادثه ای که رخ می دهد مسئولین مدیریت شهری دعوت می شوند تا چگونگی بروز حادثه توضیح داده شود و مدیران شهرداری هم برای تنویر افکار عمومی گزارش می دهند که این اقدام خوب و ارزشمند است. شورای شهر و کمیسیون های مختلف نیز باید این گزارش ها را رصد کنند، این لازم است اما کافی نیست.

صادقی افزود: بیشتر گزارشات به ویژه در حوزه ایمنی شهر تنها در حد همان ارایه گزارش باقی مانده، این در حالی است که در حوزه ایمنی دستگاه های متعددی وجود دارند که اثر گزار هستند و اگر کنار هم قرار نگیرند کار به سرانجام نمی رسد.

وی ادامه داد: شهرداری تنها حلقه ای کوچک از چند حلقه ای است که می تواند اثر گزار باشد اما به تنهایی نمی تواند کار را انجام دهد. نقش شهرداری مهم است اما تا قوه قضاییه، دستگاه های اجرایی و نظامی همکاری نکنند و بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی، اوقاف و اصناف پای کار نیایند این مشکل حل نمی شود و کار به سرانجام نمی رسد.

صادقی افزود: چرا بایستی پلاسکو بسوزد و تخریب شود و 21 شهروند عزیز ما که 16 نفر از آنان از بهترین های آتش نشانی بودند، جانشان را از دست بدهند بعد تازه بگویی کسبه بروند در جای دیگر ساکن شوند تا ساختمان جدید ساخته شود. ایا نمی توانستیم این اقدام را قبل از آتش سوزی با هزینه بسیار کمتر انجام دهیم؟ بایستی اتفاق روی دهد تا به فکر ایمنی بیافتیم. بایستی تعدادی از شهروندان جان خود را از دست بدهند بعد با مطالبه گری مردم دستگاه ها پای کار بیایند؟

صادقی افزود: ما امروز با دعوت از نمایندگان شهرداری تنها فلش را به سمت شهرداری می بریم در حالی که دستگاه های اجرایی و ذیربط باید بیایند پاسخگو باشند.

وی در ادامه پیشنهاد داد: بنده به عنوان کسی که در حوزه ایمنی و مدیریت بحران سالها تجربه دارم می گویم که از این گزارشات بسیار داده شده ولی در حد گزارش باقی مانده و سالیان سال مشکل اماکن نا ایمنی حل نشده ااست لذا می بایست در کمیسیون خدمات شهری کارگروه ویژه برای موارد نا ایمن شهر تهران تشکیل شود تا از همه دستگاه ها نمایندگانی دعوت شوند و این مشکل برای یکبار حل شود. باید مشخص شود که هر دستگاه چه وظایفی دارد و اینکه چه دستگاه هایی وظایف خود را انجام نداده اند و هر سه ماه یکبار گزارش این مهم ارائه شود.

زهرا شمس احسان هم پس از استماع گزارش شهرداری در خصوص حادثه بازار گل محلاتی گفت: بعد از حادثه پلاسکو مقوله ایمنی در صدر اخبار قرار گرفت و مسائل مختلفی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن مطرح شد و در سال‌های اخیر آتش‌نشانی هشدارهای زیادی در مورد ناایمن بودن ساختمان‌ها صادر کرده اما اقدام موثری انجام نشده است.

وی با بیان این‌که براساس آمارها بیش از ۱۵۰ مرکز درمانی، ۸۳۰ مدرسه دولتی یعنی حدود ۳۰ درصد این مدارس دولتی و ۲۴۰ مرکز تجاری از جمله بازار تهران پرخطر هستند، اظهار کرد: نیازمند اقدامات عاجل میان‌بخشی در حوزه مدیریت بحران هستیم .

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این که قسمت اعظمی از ناکارآمدی به ضابطه‌ قضایی نبودن پرسنل آتش‌نشانی برمی‌گردد، گفت: باید این مشکل قانونی از طریق مجلس شورای اسلامی در این دوره مدیریت شهری حل شود.

شمس احسان بیان کرد: براساس پیگیری‌ها مشخص شد که طی یکسال اخیر و بعد از حادثه سینا اطهر شهرداری و دادستانی همکاری مناسبی در خصوص ساختمان‌های با ایمن ندارند، به گونه‌ای که ۵۰۰۰ اخطار به املاک ناایمن بلاتکلیف مانده است و شهرداری باید حل این مشکل را با دادستانی در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان این‌که تهران حدود ۱۴ هزار بافت ناپایدار سازه‌ای دارد که ضوابط و مقررات تفصیلی تمایزی بین این املاک و سایر املاک قائل نیست، اظهارکرد: در حالی که باید با بسته‌های تشویقی مالی و تراکمی این مشکل را حل کنیم و از سازمان آتش ‌نشانی انتظار داریم به مصوبات شورا از جمله مصوبه سامانه برخط پایش ایمنی در برابر حریق را در دستور کار قرار داده و گزارش آن را به شورای شهر ارائه کند.

سپس نرجس سیلمانی طی دو پرسش گفت: طرح راکد 40 ساله 35 متری خیابان کرمان چرا به سرانجام نرسیده است و طرح مذکور بیش از یک سال است که از دستور خارج شده است، اما املاک شهروندان هنوز آزاد نشده است!

با توجه به اینکه نیروهای آتش‏ نشانی سرمایه‏های ویژه شهرداری هستند، برای حفظ این سرمایه در داخل حریم شهر تهران چرا تدابیری اندیشیده نشده است؟ چرا درمورد وضعیت مسکن آتش‏نشانان کم‏کاری شده است؟ بسیاری از این بزرگواران خارج از محدوده شهر زندگی می‏کنند در صورتی که محدوده عملیاتی ایشان داخل شهر تهران است.

سپس مهدی پیرهادی نیز گفت: آتنشانان مظلوم ترین کارکنان شهرداری تهران هستند و نسبت به آتش نشان سایر نقاط کشور از برخی امتیازات محروم هستند و مشکلات مسکن، بیمه و حقوق آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: چون دفترچه و سیستم بازنشستگی آنان با شهرداری تهران است از امتیازاتی که دولت و مجلس برای آتش نشانان به دلیل شغل سخت و زیان آور در نظرگرفته، محروم هستند.

پیرهادی تاکید کرد: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی توضیح دهد که چه کار کارشناسی صورت گرفته و‌ چه اقدامی به نفع آتش‌نشانان انجام شده است؟

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از آتش‌نشانان در عملیات های مختلف به درجه شهادت نائل می شوند، گفت: به رغم فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهدای حادثه پلاسکو، هنوز این موضوع محقق نشده است.

در ادامه حجت‎الاسلام محمد آقامیری نیز گفت: دوماه پیش از این بازارگل بازدید داشتم و غرفه‎داران آنجا مدارکی آوردند، دال بر اینکه این املاک در سال 62 متعلق به شهرداری بوده و در سال 76 شهرداری 20 هزار متر از این زمین ها را به اتحادیه بازار گل می‎دهد و چون شهرداری طی سهل انگاری این زمین‎ها را تملک نکرده است، حالا سازمان زمین شهری در حال ایجاد سند برای این غرفه‎ها و قلع‎ و ‎قمع غرفه‏دارانی است که به شهرداری اجاره می‎دهند. لذا اکنون در تلاش برای پیگیری این موضوع و انتقال مالکیت آن به شهرداری هستیم.

در ادامه این جلسه شورای شهر تهران چند مورد پرونده پلاک ثبتی باغات مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

مهدی عباسی در تشریح پلاک ثبتی اظهار داشت: این ملک قطعه زمینی با مساحت 541 متر با کاربری مسکونی متعلق به سال 1392 با 56 اصله درخت که حدنصاب آن 21 اصله درخت می باشد اما کمیسون آن را غیر باغ اعلام کرده است.

مهدی چمران در خصوص این ملک گفت: این ملک قبلا زمین بوده و شهرداری زمانی در آن درخت‎های کاج و سرو کاشته است و امروز به یکی از تعاونی‎ها داده شده است. حال با توجه به اینکه شهرداری درختان را بدون اجازه مالکان کاشته و هم اکنون درختان عموما از بین رفته اند. باید پایان کار ساختمانی در 50 درصد با تایید کاشت درختان تعیین شده، صادر شود. درواقع مالکان باید فضای سبز ایجاد کنند.

سپس احمد صادقی در تذکری گفت: بله این ملک باغ نیست و شهرداری در آنجا درخت کاشته است و ما هم می‏خواهیم باغ بودن یا نبودن آن را مشخص کنیم. اما در جلسه قبلی نمونه‏ ای مشابه همین پرونده را باغ اعلام کرده ایم. اما درواقع نه پرونده امروز و نه پرونده جلسه قبلی باغ نیستند.

مهدی عباسی نیز در ادامه درخصوص تفاوت این پلاک ثبتی و پلاک ثبتی جلسه قبلی افزود: این دو پلاک هردو متعلق به زمین شهری بودند ولی در پلاک قبلی، مالک پس از درخت‎کاری شدن، ملک را خریده است، او درواقع یک فضای سبز را خریده است. اما پلاک ثبتی فعلی زمین شاخص حقیقی بوده که شهرداری آنجا درخت‎کاری کرده است و ده سال است که در آنجا درخت‏کاری صورت نگرفته است.

در نهایت نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن به رای گذاشته شد که با 15 رای موافق به تصویب رسید.

مهدی چمران نیز در پایان سی و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص عدم اخذ تاییدیه ایمنی توسط ساختمان پلاسکو گفت: تاکید کردیم که پیش از افتتاح آتش نشانی بازدیدی از ساختمان داشته باشد و شرایط ایمنی مورد نظرآتش نشانی حتما دراین ساختمان تامین شود. در حال حاضر ساختمان جدید الاحداث ان‌شاء الله که ایمن است و در حال طی کردن فرآیند اخذ تأییدیه از آتش نشانی است. برای موضوع پارکینگ در حال حل مشکل هستند تا با توافق با پارکینگ پروانه نسبت به تامین پارکینگ برای این ساختمان اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار