آموزش ترکیبی، بهترین گزینه مورد تایید معلمان و والدین

کرج (پانا) - با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، دانش‌آموزان از حضور در مدارس بازماندند و با مدارس بیگانه شدند و این بیگانگی نوعی نگرانی برای معلم‌ها و والدین ایجاد کرده است. قطعا برخی خواستار اجرای طرح بازگشایی ترکیبی مدارس به دو شکل آنلاین و حضوری جهت جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان هستند.

کد مطلب: ۱۲۴۱۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش ترکیبی، بهترین گزینه مورد تایید معلمان و والدین

مهناز بهرامی، دبیر آموزشگاه یادگار امام در ناحیه ۳ شهرستان کرج در خصوص بازگشایی مدارس و استقبال دانش آموزان از حضوری شدن مدارس به پانا گفت: «این روزها، با توجه به افزایش آمار واکسینه شده‌ها و کاهش آمار فوتی‌ها و مبتلایان به ویروس کرونا در سطح کشور، به مرور شاهد بازگشت افراد جامعه به سوی مشاغل و فعالیت‌های اجتماعی و همچنین شاهد بازگشایی نسبی مدارس و آموزش‌های ترکیبی مدارس هستیم.»

وی افزود: «اما طی چند روز گذشته، با به ثبت رساندن موارد ابتلا به ویروس امیکرون در کشور که نوع جهش یافته‌ای از ویروس کرونا است، نگرانی‌ها دوباره به خصوص در زمینه بازگشایی کامل مدارس و حضور دانش آموزان در مدرسه شدت گرفته است. این در حالیست که بسیاری از معلمان معتقد بودند آزمون‌های نوبت اول مدارس، باید به شکل حضوری برگزار شود. امری که حداقل حالا به واقعیت رسیده است.»

این معلم معتقد است آموزش و پرورش سنتی ما نیاز به یک تغییر داشت. ویروس کرونا با همه سختی‌ها و دشواری‌هایی که به همراه داشت، باعث شد که این راه صدساله را یک شبه طی کند، هر چند به صورت ناقص و به همراه بسیاری از مشکلات است.»

بهرامی در ادامه در خصوص اهمیت حضور دانش‌آموزان در مدرسه تاکید کرد: «حضور در مدرسه فقط برای آموزش دروس نیست. در کنار آموزش دانش‌آموزان روابط اجتماعی، تعامل با دیگران، دوست‌یابی، برخورد با مشکلات و مسائل دیگران و همدردی با آنها را نیز یاد می‌گیرند و به گونه‌ای تخلیه روحی و روانی می‌شوند.»

وی در رابطه با بازگشایی مدارس به صورت ترکیب آنلاین و حضوری بیان کرد: «بازگشایی مدارس به شیوه کنونی بار اضافه بر دوش دبیران است. چون هم باید تدریس مجازی و هم تدریس حضوری انجام می‌شود. یعنی بازخورد دوسویه. با این روش معلم بازخوردی از دانش‌آموزان دریافت نمی‌کند و ارزیابی صحیحی از تدریس خود هم ندارد. بنابراین در تدریس آنلاین نیز، فراگیران فرصتی برای پرسش و پاسخ و رفع اشکال ندارند.»

بهرامی در خصوص مزایای تدریس‌های آنلاین نیز یادآور شد: «کم‌شدن هزینه‌ها برای خانواده‌ها و ذخیره تدریس دبیر و امکان بازدید مجدد از سوی دانش‌آموزان، از مهم‌ترین مزایای آموزش آنلاین است.»

وی بیان کرد: «به نظر من با توجه به شرایط موجود، تدریس آنلاین و مجازی برگزار شود، ولی در طول هفته، دانش‌آموزان برای رفع اشکال یک روز در مدرسه حاضر شوند. یا این که برنامه کاری کلاس‌ها طوری برنامه‌ریزی شود که برخی از دروس که نیاز به سوال و جواب دارند یا دروسی مانند ورزش، کار و فناوری که به صورت عملی است به صورت حضوری برگزار شود.»

این معلم در ادامه خاطرنشان کرد: «در مورد امتحانات نوبت اول، صد البته موافق آزمون‌های حضوری هستم، ولی نه به عنوان ارزشیابی نهایی و کامل. می‌توان بخشی از نمره ارزشیابی را به فعالیت‌های دانش‌آموز در کلاس مجازی اختصاص داد یا این که ارزشیابی برخی از دروس به صورت کیفی انجام شود.»

در ادامه یکی از اولیای دبیرستان یادگار امام (ره) در خصوص بازگشایی حضوری مدارس به پانا گفت: «قطعا بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان و اولیا و همینطور معلمان خوشایندتر و مفیدتر است. دیدار دوباره با معلمان و دوستان و حضور در مدرسه و قادر بودن به ارتباط و تعامل مستقیم با معلم از مهم‌ترین این نکات است. اما اکنون، با شیوع ویروس امیکرون زیر سایه کرونا ویروس، قطعا نگرانی اولیای دانش‌آموزان برای حضور دوباره در مدرسه و برگزاری آزمون‌های نوبت اول وجود دارد.»

وی اضافه کرد: «اگرچه اکثر دانش‌آموزان و اولیا واکسینه شده‌اند، اما تزریق واکسن به تنهایی جلوی گسترش ویروس را نمی‌گیرد. به خصوص در سطح مدارس به این دلیل که دانش‌آموزان پس از مدت طولانی یکدیگر را ملاقات می‌کنند، دلتنگی و اشتیاق آن‌ها برای دیدن یکدیگر باعث کمتر شدن فاصله پروتکلی و گسترش ویروس است. به ویژه زمانی که بعد از انتهای کلاس‌ها و آزمون‌ها به شکل مکرر شاهد تجمع دانش آموزان و اولیا مقابل در مدرسه هستیم و این موضوع خود عاملی برای گسترش بیماری است. اما اگر روزانه تعداد کمی از دانش‌آموزان در مدرسه حاضر شوند و پروتکل‌ها رعایت شود و همچنین آزمون‌های حضوری در محیطی باز برگزار شود، قطعا نه تنها ناخوشایند نخواهد بود، بلکه بسیار موثر است.»

همچنین یکی از دانش‌آموزان این دبیرستان در خصوص بازگشایی مدارس و امتحانات حضوری به پانا گفت: «علاوه بر خطرات ناشی از گسترش و شیوع بیماری کرونا در مدارس، حضور در مدرسه برای برگزاری آزمون‌های نوبت اول برای دانش‌آموزان اندکی سخت است. زیرا دانش آموزان پس از مدتی طولانی برای برگزاری آزمون در مدرسه حضور پیدا می‌کنند پس بار روانی و استرس بسیاری برای آنها به همراه خواهد داشت.»

وی اضافه کرد: «خوب است پیش از شروع آزمون‌های نوبت اول، به مرور، روزانه تعداد کمی از دانش‌آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند تا هم پروتکل‌ها رعایت شود و هم دانش‌آموزان با محیط مدرسه دیداری تازه داشته باشند که این روزها در آموزش‌های ترکیبی به تدریج شاهد آن هستیم. در این صورت است که آموزش ترکیبی و امتحانات حضوری می‌توانند موثر و بی‌خطر باشند.»

بنابراین با توجه به شرایط موجود بازگشایی مدارس به روش ترکیبی ایده مناسبی است، اما لازم است که آموزش‌وپرورش زیرساخت‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ایجاد کند و تعداد کمی از دانش‌آموزان در هر کلاس قرار بگیرند تا خانواده‌ها با آرامش خاطر دانش‌آموزان را در ساعت‌های مشخص‌شده برای آموزش‌ها و همچنین برگزاری آزمون‌ها به مدرسه بفرستند.

خبرنگار ؛ آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار