میانگین بارندگی در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته‌است

تهران (پانا) - ظرف چند سال اخیر میزان بارندگی در استان زنجان، استانی کوهستانی با آب و هوای سرد و معتدل که معمولا میزان بارندگی‌های آن بالاست، بسیار کم بوده است؛ اما کارشناسان محیط زیست منطقه معتقدند کل دهه اخیر استان زنجان با کمبود بارش مواجه بوده است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
میانگین بارندگی در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته‌است

به گزارش ایسنا، ثاقب عزیزخانی اظهار کرد: طبق آمار ایستگاه‌های هواشناسی، میانگین بارندگی در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد و نسبت به میانگین دوره آماری حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه آورد رودخانه‌های استان بسیار نامطلوب و بحرانی است، افزود: روان‌آب‌ها تابع بارندگی برف و باران است و این در حالی است که در سال آبی ۹۹ - ۹۸ آب ورودی به استان حدود ۳۸۳ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال آبی ۱۴۰۰ - ۹۹ به ۹۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

این مسئول ادامه داد: تا دهه ۸۰ بارندگی‌های نرمالی در استان رخ داد که آثار آن در رودخانه‌ها و منابع آب زیرزمینی نیز مشاهده شد ولی متاسفانه با ورود به دهه ۹۰ آمار بارندگی سال به سال کاهش یافت، تا حدی که رودخانه قزل‌اوزن که به عرض حدود یک کیلومتر در برخی مناطق استان از آن آب جاری می‌شد، هم‌اکنون به این وضعیت دچار شده است.

مدیر دفتر محیط‌زیست و حفاظت کیفی شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان خطاب به کشاورزان، خاطرنشان کرد: کشاورزان باید از ساخت و ساز و هرگونه تصرف بستر رودخانه‌های استان جداً خودداری کنند که در این صورت به دلیل به خطر انداختن جان و مال عموم شهروندان، شرکت آب منطقه‌ای زنجان از طریق حکم حاکمیتی و قضایی با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار