مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر استان:

توقف جایز نیست؛ باید در یک فضای رقابتی دانش، پژوهش و مهارت را تجربه کنیم

سمنان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه آموزش ریشه پژوهش و پژوهش میوه آموزش است، تاکید کرد: توقف جایز نیست؛ باید در یک فضای رقابتی دانش، پژوهش و مهارت را تجربه کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
توقف جایز نیست؛ باید در یک فضای رقابتی دانش، پژوهش و مهارت را تجربه کنیم

محمد دستورانی، در دومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر استان سمنان که همزمان با هفته پژوهش و فناوری و با همکاری آموزش و پرورش استان و دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برگزار شد، با اشاره به ضرورت تقویت روحیه پژوهش و پرسشگری در دانش آموزان و بیان اینکه مقوله سواد پژوهشی قبل از مدرسه باید در خانه و خانواده فرهنگ سازی شود، گفت: خانه و خانواده آغازگر سواد پژوهشی، مدرسه تداوم بخش آن و دانشگاه تکامل بخش آن است.

وی تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان آنچه که تا سال 1970 میلادی در حوزه علم و دانش و پژوهش انجام شده، کمتر از اقدامات 50 سال اخیر بوده و این موضوع پیام های زیادی در بطن و متن خود برای علمای تعلیم و تربیت و علمای حوزه و دانشگاه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به این مطلب که هزاره دوم و عصر اضطراب را سپری کرده ایم و در هزاره سوم و عصر مجاز، امواج، دانایی، روشنفکری و پژوهش قرار داریم، به بیان مؤلفه های هفت گانه این عصر (قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات و تغییر سریع) پرداخت و خاطرنشان کرد: عصر حاضر، عصر تراز دانش و تولید دانش و فناوری است و انسان هایی که در این هزاره زیست می کنند، باید دارای ویژگی های خاص این دوره باشند.

دستورانی با اشاره به اینکه زندگی امروز مبتنی بر دانش، پژوهش و فناوری کاربردی است و براین اساس ورود به حوزه عمل و خارج شدن از مبانی نظری علم و دانش ضرورت دارد، افزود: جامعه امروز نیازمند این است که علم پایه و اصیل با پژوهش، نوگرایی، نوآفرینی و نیازهای روز هماهنگ و همراه شود در غیر این صورت به جامعه کُند بدل خواهد شد که تماشاگر است و تماشاگر بودن راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه منابع انسانی محصول مشترک آموزش و پرورش و دانشگاه است، گفت: اگر نیروی انسانی مجهز به علم، دانش، فناوری و پژوهش شود کلید ورود به این جهان را دریافت کرده و در مسیر زندگی بسیاری از ناشناخته ها را کشف خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با عنوان این مطلب که دانستنی های ما نسبت به نادانستنی ها بسیار کم است، اظهار کرد: عموما ما در پژوهش های خود، دور ریز زیادی داریم چرا که پژوهش ما به نقطه ایده آل نرسیده است.

دستورانی با اشاره به اینکه پژوهش، ملت ها، دانشگاه ها و مدارس را به حرکت واداشته و زنده نگه می دارد، تأکید کرد: ما باید در یک فضای رقابتی دانش، پژوهش و مهارت را تجربه کنیم و متوقف نشویم. توقف در حوزه پژوهش در آموزش و پرورش و دانشگاه به جامعه، خودمان و همنوعانمان آسیب جدی وارد می کند.

وی در پایان به تشریح اهم اقدامات آموزش و پرورش استان سمنان در حوزه تحقیق و پژوهش پرداخت که عبارتند از: حمایت بیش از ۳۵۰ اثر آثار تالیف فرهنگیان در قالب تالیف و ترجمه کتاب، چاپ و ارائه مقالات در همایش و کنفرانس ملی و بین المللی و پایان نامه دانشجویی، برگزاری ۸هزار نفر ساعت کارگاه و دوره آموزشی و پژوهشی، اجرای بیست و چهارمین برنامه معلم پژوهنده و راهیابی ۷۱۷ اثر به این بخش و راهیابی ۶۰ اثر به مرحله استانی و انتخاب ۱۱ برگزیده استانی و ۳ منتخب کشوری، تجلیل از برگزیدگان هفته ملی پژوهش و فناوری و ...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار